تاریخ انتشارجمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۱۳۶۳۳
متاسفانه وابستگی‌های حزبی و قومی و قبیله‌ای در مجلس‌های گذشته باعث شد که این قوه نتواند بدرستی به وظیفه‌اش عمل کند. گاهی از مسیر انقلاب منحرف شد همانند مجلس دوره ششم و گاهی هم مجلس بجای اینکه از ملت و اقشار مختلف مردم حمایت کند و نماینده ملت باشد اکثریت وکیل الدوله شدند مانند مجلس دهم که اکنون داریم.
۰
plusresetminus
انتخاب اصلح و ویژگی نماینده تراز انقلاب
به گزارش بلاغ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، که با هدایت پیامبر گونه امام عظیم‌الشان و فرمان‌برداری مردم شریف و مومن ایران اسلامی در 12 فروردین 1358 بنیان‌گذاری شد، یکی از اصلی‌ترین رکن آن مردم گرایی دینی است یعنی محور حرکت در این نظام بعد از اسلامیت اصل جمهوری است و در نظامی که ساختار آن بر محور مردم شکل گرفته اصلی‌ترین جایگاه آن در میان قوای حاکم مجلس شورای اسلامی است که به نمایندگی از مردم علاوه بر همه مسولیت‌ها دو وظیفه سنگین برعهده دارد.
 
الف: وظیفه قانون‌گذاری آن‌هم با محوریت قرآن و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام این وظیفه حکم می‌کند که مجلس برای حرکت درست نظام اجرایی کشور ریل گزاری مناسبی را انجام دهد تا دولت بتواند در مقام اجرا در ابعاد مختلف اقدامات لازم را بعمل آورد.
 
ب: دومین وظیفه سنگین مجلس، نظارت بر اجرای قوانینی است که به تصویب نمایندگان و تایید شورای محترم نگهبان رسیده باشد. شاید بتوان گفت این وظیفه از وظیفه قانون گذاری سنگین‌تر و اهمیت آن بیشتر باشد که متاسفانه تا امروز این وظیفه یا انجام نشد یا بسیار ضعیف انجام گرفت، بنابراین اگر مجلس به این دو وظیفه اصلی خود عمل کند انتظار اینکه یک نظام کارآمد و قدرتمند داشته باشیم دور از انتظار نیست.
 
به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای یک جایگاه رفیع و با اهمیتی است تا آنجا که امام بزرگوار فرمودند (مجلس در راس همه امور است). البته یک چنین مجلسی دارای لوازمی است که از جمله آن داشتن نمایندگان متعهد و دارای تخصص لازم در زمینه مسائل جاری و نیازهای کشور است.
 
در طول تاریخ بعد از انقلاب، مجلس فراز و نشیب‌های فراوانی داشت اگرچه در بعضی از مواقع بدرستی عمل کرد و تا الان شاید بشود گفت که یک مجلس در تراز انقلاب شکل نگرفت. متاسفانه وابستگی‌های حزبی و قومی و قبیله‌ای در مجلس‌های گذشته باعث شد که این قوه نتواند بدرستی به وظیفه‌اش عمل کند. گاهی از مسیر انقلاب منحرف شد همانند مجلس دوره ششم و گاهی هم مجلس بجای اینکه از ملت و اقشار مختلف مردم حمایت کند و نماینده ملت باشد اکثریت وکیل الدوله شدند مانند مجلس دهم که اکنون داریم.
 
برای شناخت اهمیت مجلس و جایگاه قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران فرازهایی از فرمایشات امام بزرگوار و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی را به صورت گذرا می‌خوانیم.
 
امام(ره) در یک سخنرانی فرمودند: من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت، و یا فرمودند مجلس محلی است که اکثریت مسائل مهم کشور بی‌واسطه یا با واسطه به آن وابسته است و یا فرمودند مجلس خوب همه چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه چیز را بد می‌کند، و مقام معظم رهبری فرمودند: مطمئناً مجلس شورای اسلامی آن رکن رکینی است که موضع گیری و تصمیم و حرکت صحیح و جهت‌دار و مدبرانه او نقش عمده در تداوم راه انقلاب و امام خواهد داشت و همچنین فرمودند: مجلس شورای اسلامی یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است و همه سررشته‌های امور به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.
 
هم امام بزرگوار و هم رهبر گرانقدر انقلاب از این نمونه فرمایشات در اهمیت مجلس و جایگاه آن فراوان دارند که بیانگر جایگاه رفیع و اثربخش و تعیین کننده مجلس شورای اسلامی است و داشتن یک چنین مجلسی که در بیان امام و رهبر ترسیم شده لازمه‌اش داشتن نمایندگان در تراز مجلس انقلاب است.
 
از مجموع فرمایشان امام و رهبر می‌شود بدرستی نماینده اصلح را شناخت و انتخاب کرد به همین منظور چند ویژگی از نماینده اصلح با عنایت به فرمایشات امام و رهبری شامل موارد زیر است:

1. باید در تبلیغات انتخابات از بداخلاقی‌های انتخاباتی پرهیز کند و حدود اخلاق و شرع را حفظ کند.
2. به مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب مانند مقاومت در مقابل دشمنان کیته‌توز، ایثار و فداکاری، ساده زیستی، تواضع در مقابل ملت و امثال اینها پایبند باشد.
3. مومن و متوکل واقعی بخدا باشد و از عربده‌های عربده کش‌ها نهراسد.
4. استکبار ستیز و شجاع و مقاوم در مقابل فشارهای دشمنان انقلاب باشد.
5. امانتدار، پاکدامن، ساده زیست و بدور از فساد اخلاقی و مالی باشد.
6. مردم باور و درون گرا، خستگی ناپذیر و دارای روحیه جهادی.
7. به مسائل و مشکلات و نیازهای جامعه و کشور آگاهی کامل داشته باشد.
8. دارای بصیرت کافی در شناخت دولت و دشمن و عمل به هنگام تا بتواند در مواقع لازم از گردنه‌ها بدرستی خود و جامعه را عبور دهد.
9. قانون‌مدار و اهل اجرای عدالت و مبارزه با فساد و مفسد باشد.
10. برای شکوفایی اقتصاد کشور عملاً و نظراً به اقتصاد مقاومتی و درون گرایی باور داشته باشد و در یک کلمه اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی و ولایت مطلقه فقیه را از عمق جانش معتقد باشد.

حجت الاسلام سیدجعفر علوی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴