کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجلس تراز انقلاب اسلامی

22 بهمن 1398 ساعت 22:51

عملکرد، توانایی، تعهد، تخصص، آشنایی با ساختار و شناخت مشکلات عمومی و منطقه‌ای و محلی مردم از دیگر شیوه‌های ارزیابی یک نماینده خوب برای تصدی کرسی مجلس است.


به گزارش بلاغ، بدون شک، مهم‌ترین و ضروری‌ترین پیش نیاز برای تکوین مجلس در تراز انقلاب، راهیابی نمایندگانی در تراز ملت انقلابی ایران و شاخص‌های انقلابی به مجلس یازدهم است.
 
بدون تردید مجلس مجموعه‌ای است از نمایندگان مردم که هر یک از آنها می‌توانند در جهت مثبت یا منفی تأثیرگذار باشند، لذا می‌توان گفت که نقش اصلی در تعیین یک مجلس مفید و کارآمد را همان مردمی بعهده دارند که با انتخاب خود، وکلای خویش را بر کرسی‌های مجلس می‌نشانند.
 
 براین اساس یک سؤال مهم پیش می‌آید که برای تشکیل یک مجلس خوب، چه نمایندگانی را با چه شرایط و شاخصه‌هایی باید برگزید؟ و چه ملاک‌ها و معیارهایی برای انتخاب نماینده اصلح وجود دارد؟ آنچه در این نوشتار می‌آید پاسخی است کوتاه بر این پرسش مهم؟.
 
جهت شناخت نماینده اصلح یا صالح راه‌های مختلفی وجود دارد که آگاهی از وظایف، اختیارات و کارکرد مجلس یکی از آنها است. 
 
عملکرد، توانایی، تعهد، تخصص، آشنایی با ساختار و شناخت مشکلات عمومی و منطقه‌ای و محلی مردم از دیگر شیوه‌های ارزیابی یک نماینده خوب برای تصدی کرسی مجلس است.
 
بررسی کارنامه نمایندگانی که دارای سابقه نمایندگی در مجلس را دارند، ولایت‌پذیری، هماهنگی با سایر جریانات همسو با نظام، دشمن‌ستیزی، مواضع سنجیده و کارآمد و تسلط بر حرفه نمایندگی نیز از ملاک‌های گزینش مجدد این دسته از نمایندگان است.
 
مجلس شورای اسلامی تراز انقلاب باید دارای نمایندگان، مصوبات و قوانین و عملکردی باشد که بتواند این انقلاب را نه‌تنها در ریل اصلی خود نگه دارد؛ بلکه آن را چندین گام به پیش هم ببرد.
 
از این‌رو، مجلس تراز انقلاب به موازاتی که یک سری خصایص و ویژگی‌های ایجابی و منحصربه‌فرد چون انقلاب دارد، باید صفات سلبی انقلابی داشته باشد و از یک سری آفات و رذایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم دور باشد، چنین مجلسی تنها در پرتو شعاع‌های نورانی گفتمان امام و خلف صالح ایشان، رهبر معظم انقلاب، می‌تواند شکل بگیرد.
 
 بنابراین، منابع و مبانی مجلس تراز انقلاب اسلامی بر بنیاد سه اصل استوار است: ماهیت و جوهره انقلاب اسلامی، مکتب و گفتمان امام خمینی(ره) و گفتمان رهبر معظم انقلاب به‌عنوان تنها مرجع مطمئن تفسیر و تبیین گفتمان امام راحل بشمار می‌رود.

با روشن شدن این موضوع، انتظارات و مطالباتی که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) از مجلس طلب می‌کنند و یا ویژگی‌هایی که برای مجلس برمی‌شمارند، می‌تواند ما را به ویژگی‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی رهنمون شود.
 
جمله حکیمانه امام خمینی(ره) مبنی بر آنکه مجلس در راس امور است بیش از آنکه یک جمله اخباری باشد، یک گزاره انشایی است بدان معنا که باید مجلسی سر کار بیاید که بتواند در راس امور کشور قرارگرفته و مقدرات کشور را ریل گذاری کند.
 
اگر مجلس بخواهد در راس امور باشد باید مجلسی قوی، مستقل، محکم، مستحکم و در یک کلام انقلابی و کارآمد باشد، کارآمدی مجلس در سال‌های اخیر به دغدغه جدی خردمندان، خواص و همچنین مردم تبدیل شده است.
 
نقش آفرینی موثر، نتیجه بخش و اثربخش مجلس در بزنگاههای کشور نظیر تصمیمات برجامی و بنزینی این سئوال جدی را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرده است که چرا مجلس شورای اسلامی کارآمدی لازم را ندارد.
 
 تحقق مجلسی که «عصاره فضائل ملت» و در «راس امور» باشد نیاز به خوانش مجدد مولفه‌های مجلس کارآمد، متدین و انقلابی دارد.

محمد حسینی
 


کد مطلب: 413604

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/413604/مجلس-تراز-انقلاب-اسلامی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com