تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۴۰۷۰۵۴
اعلام نرخ و شرائط جدید عرضه بنزین آن‌هم در روز مبارک عید و میلاد نبی گرامی اسلام و امام جعفر صادق صلوات‌الله علیهم اجمعین، اقدام متعارفی نبوده که بتوان بمانند آقای رئیس‌جمهور آن را به حساب عیدی گذارد.
۰
plusresetminus
آقای رئیس‌جمهور! در روز عید که به مردم نگرانی هدیه نمی‌دهند
به گزارش بلاغ، در شرائطی که چندی قبل آقای روحانی از عدم افزایش حامل‌های انرژی و از جمله بنزین خبر داده بود و برخی از مسئولان از ثبات قیمت این حامل‌ها تا پایان سال گفته بودند و وزیر نفت نیز حدود دو هفته قبل از بحث پیرامون افزایش قیمت بنزین اعلام بی‌خبری کرده بود، بناگاه و آنهم در روز خجسته و مبارک میلاد رسول‌الله و امام صادق علیهم‌السلام، اعلام قیمت جدید بنزین و ضوابط جدید عرضه آن برای خودروهای مختلف، مردم را دچار تعجب کرد که در این زمینه به چند نکته باید توجه داشت:

1-قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین همواره تاثیر مستقیم و عیرمستقیم بر افزایش سایر کالاهای مورد نیاز جامعه به‌خصوص مایحتاج عمومی می‌گذارد که جلوگیری از آن نیز باید چند مصاحبه صاحب منصبان و نهی و انکار آنها تاثیری بر قواعد روانی بازار نمی‌گذارد و عملاً فشار اقتصادی و برهم خوردن امنیت روانی جامعه را بوجود می‌آورد و این نکته همیشه مورد غفلت یا تغافل دولتمردان قرار می‌گیرد.

2-در شرائطی که دشمنان اتحاد مسلمین در کشورهای محور مقاومت با سوارشدن بر موج گسل‌های اجتماعی و از جمله مسائل اقتصادی، سعی دارند این موج اعتراضی را به ایران بکشانند و صدها مساله امنیتی بوجود آورند، باید هر آنچه که موجب طمع‌ورزی آنها می‌شود، مورد اجتناب و احتراز مسئولان دولتی به‌خصوص اقای رئیس جمهور شود و این اعلام افزایش بدون زمینه‌سازی و اقناع تبیینی جامعه، اقدامی شتابزده و غیرمدبرانه بوده است.

3-صرفنظر از استدلال‌های دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین و لزوم پیشگیری از قاچاق سوخت بویژه بنزین از طریق افزایش قیمت و رساندن آن به حدی که قاچاق آن توجیه اقتصادی و سود کلان نداشته باشد، که واقعاً نمی‌توان از این طریق به خشکاندن ریشه قاچاق دست یافت؛ چراکه بالابردن در تراز قیمت کشورهای منطقه بهیچوجه در توان مردم کشورمان نیست، دولت باید بیش از هر چیز به قدرت خرید عموم مردم بیاندیشد و بر محور حفظ توان اقتصادی مردم برنامه‌های خود را تنظیم کند. انچنانکه اقای رئیس جمهور اعلام کرد حداقل 75درصد مردم ایران دچار فشار اقتصادی هستند و باید تصمیم‌های دولت حساب‌شده‌تر اتخاذ و اجراء شود.

4-هیچ از یادها نمی‌رود در سال‌های اول پس از جنگ و در دولت اقای هاشمی رفسنجانی، یارانه مرغ حذف شد و با افزایش چند برابری قیمت مرغ، مرحوم هاشمی به عنوان رئیس جمهور اعلام کرد که ما یارانه مرغ را نقدی به مردم می‌پردازیم تا قدرت خرید آنها آسیب نبیند. این تصمیم تنها برای یک بار اجراء شد و یارانه مرغ یکبار به مردم پرداخت شد و قیمت بالای مرغ بتدریج حرکت خود به‌سوی بالا را طی کرد و مردم هم غیر از آن یکبار، دیگر یارانه نقدی دریافت نکردند. آیا تصمیم دولت آقای روحانی هم مانند آقای هاشمی رفسنجانی است؟.

5-معمولاً اهتمام دولت‌ها برای افزایش ضریب تعامل و حضور مردم در انتخابات بدین‌گونه بوده که اجازه نمی‌دادند هیچ موضوعی موجب تکدر خاطر و نارضایی مردم شود و به سختی مراقب اوضاع اقتصادی و قدرت خرید مردم بودند تا آب در دل مردم تکان نخورد، اما آقای روحانی علاوه بر حاشیه‌سازی‌های چند ساله اخیر، با اجرای سیاست‌هایی قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده و در مقابل رانت‌خواری عده‌ای زالوصفت، که صدها میلیارد تومان اموال و دارائی‌های ملت را به جیب زده و غیرمستقیم از آنها رئیس دولت با حمله به قوه قضائیه حمایت می‌کند، آنگاه می‌بینند که رئیس‌جمهور در مقابل اعلام گران شدن بنزین آنهم در روز عید، این خبر را عیدی به مردم قلمداد می‌کند و با شادمانی از کمک به اقشار محروم جامعه می‌گوید.

   در خبرها آمده بود که حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در دیدار برخی اعضای دولت و مسوولان کشور به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین، گفت: دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که بواسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آن‌ها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

وی  با اشاره به اینکه امروز اقشاری در جامعه هستند که در زندگی خود با مشکلات مواجه هستند، گفت: فشار‌های اقتصادی شدید در سال ۹۷ و ۹۸ به زندگی مردم وارد شد و دولت می‌خواهد در حد تامین نیازمندی‌های ضروری، حمایتی از مردم کرده و به خانواده‌هایی که احساس می‌کنیم در فشار بیشتر هستند کمکی کرده باشیم.

قطعاً کمک به مردم به‌خصوص محرومان، که به گفته آقای رئیس‌جمهور 75درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، گرانی‌ها و ایجاد موج منفی روانی، نمی‌تواند باشد. بنابراین اگر این اظهارات موجب شگفتی محرومان و جامعه می‌شود، جای تعجب ندارد.

6-در تصویب این افزایش، اعلام شد که براساس تصمیم سران سه قوه بوده، جای پرسش در اینجاست که چرا این موضوع از طریق معمول دولت به مجلس انجام نشد و آیا با علم به مخالفت مجلسیان، رئیس جمهور این خواسته را به جلسه سران سه قوه برد و آیا مکانیزم تصمیم در این جلسه رأی‌گیری است و  قطعاً با مشیء و اندیشه‌های آقای رئیسی این افزایش قیمت در تعارض است؛ آیا دو رأی موافق آقای رئیس جمهور و رئیس مجلس مشروعیت قانونی این افزایش را بوجود آورد؟. چرا در این موضوع مهم که منافع عموم مردم در آن دخیل است، نمایندگان مجلس غائب بزرگ این ماجرا هستند و به کناری نهاده شدند؟. آیا رئیس مجلس نظر قاطبه نمایندگان را در این افزایش مورد لحاظ قرار داد که موافقت خود را اعلام نمود؟!. راستی جای نمایندگان در این مساله اساسی کجاست و چرا از مجلس باید بصورت سلیقه‌ای و سیاسی استفاده کرد و هر وقتی خواستید آن را نادیده بگیرید که در واقع این اهانت به مردم و حقوق نمایندگان‌شان است.

محمداسماعیل امام‌زاده
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲