کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح هوشمندانه انصارالله و فرورفتن عربستان در برزخ یمنی

7 مهر 1398 ساعت 13:11

بنابراین اهداف انصارالله از ارائه چنین پیشنهادی نه الزاماً بر اساس نگاه خوشبینانه به پذیرش چنین پیشنهادی از سوی ریاض و پایان یافتن جنگ بلکه با این کار پیام های مهمی را به سطوح مختلف داخل و خارج صادر می‌کند که بنابر مقتضیات و شرایط کنونی تحولات یمن بسیار حائز اهمیت است.


به گزارش بلاغ، عربستان و متحدانش از ششم فروردین ۱۳۹۴ جنگ تمام‌عیار و ویرانگری را علیه کشور فقیر عربی یمن به‌راه انداختند، این جنگ هرچند ویرانگری‌های گسترده در سطح تأسیسات زیربنایی و منازل و مدارس و بیمارستان‌ها و کشتار انسان‌های بی‌دفاع یمن به‌جا گذاشته، اما پیامدها و نتایج مثبتی برای نیروهای مردمی انصارالله و متحدان به‌دنبال داشته است چرا که اکنون شاهدیم که نیروهای انصارالله و متحدانش از حالت تدافعی وارد حالت هجومی شده‌اند، در طول یک سال و نیم که یمن از حالت تدافعی وارد حالت تهاجمی شده، در اولین فاز، تهاجم را با موشک آغاز کرد، در فاز دوم، وارد مرحله پهپادی شد و در فاز سوم که بسیار مهمتر از مراحل قبلی است، وارد بحث پدافند هوایی شده است که این مرحله سبب می‌شود تا آسمان یمن دیگر همانند گذشته آسیب‌پذیر نباشد که متجاوزان بخواهند هر موقعی که بخواهند به حریم آن تجاوز کنند. اما روز شنبه ۲۳ شهریور تاسیسات نفتی آرامکو مورد هدف انصارالله قرار گرفت که بزرگترین ضربه به آل سعود در تاریخ این خاندان بود.
 
یک هفته پس از حمله بزرگ ارتش مردمی یمن به تأسیسات نفتی عربستان و وارد آوردن ضربه‌ای هولناک بر اقتصاد این کشور به تلافی بمباران‌های روزانه شهرهای یمن توسط رژیم آل سعود و کشتار غیرنظامیان، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن از یک طرح آتش‌بس جامع و فوری شامل همه طرف‌های درگیر در جنگ برای شروع مذاکراتی جدی و واقعی که به آشتی ملی همه جانبه منجر ‌شود خبر داد و از طرف دیگر پیشنهاد توقف حمله به اراضی سعودی با پهپاد و موشک‌های بالستیک و بالدار در مقابل توقف همه اشکال حمله به یمن را مطرح کرد. طبیعتاً عملیاتی شدن این پیشنهاد پس از حمله پهپادی موسوم به بازدارندگی دوم که موجب خشم گسترده سعودی ها گردید دور از انتظار به نظر می‌رسید، چنانکه پاسخ ریاض به این طرح همانند دیگر طرح های صلح رد سریع آن و تهدید به انتقام گیری بود، بنابراین اهداف انصارالله از ارائه چنین پیشنهادی نه الزاماً بر اساس نگاه خوشبینانه به پذیرش چنین پیشنهادی از سوی ریاض و پایان یافتن جنگ بلکه با این کار پیام های مهمی را به سطوح مختلف داخل و خارج صادر می‌کند که بنابر مقتضیات و شرایط کنونی تحولات یمن بسیار حائز اهمیت است.
 
 ناکام گذاشتن جنگ رسانه ای دشمنان
یکی از مهمترین پیام های طرح صلح جدید انصارالله خنثی کردن هجمه سیاسی و رسانه ای عربستان و دولت‌های غربی همپیمان ریاض پس از حمله به آرامکو برای وارونه جلوه دادن واقعیات جنگ یمن و مشروعیت بخشیدن به تداوم حملات تجاوزگرانه و جنایت آمیز ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن می باشد. در حالی که طی یکسال اخیر به سبب محکومیت جهانی کشتار غیرنظامیان یمنی در بمباران‌های روزانه هواپیماهای عربستان که با بمب ها و تسلیحات غربی صورت می گیرد فشارها بر این کشور برای پایان دادن به جنگ و محاصره یمن زیاد شده است سیاستمداران و رسانه‌های غربی همسو با ریاض بواسطه نگرانی جهانی از افزایش قیمت جهانی نفت می کوشند تا با سوار شدن بر این موج نگرانی، بحران یمن که نتیجه اقدامات عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است را ناشی از جنگ طلبی انصارالله و یا وارونه نشان دادن واقعیت از طریق وابسته دانستن حملات تلافی جویانه یمن به موضوع رقابت‌های منطقه ای عربستان و ایران نشان دهند و از این طریق جامه مشروعیت به تن تداوم حملات به مردم بیگناه و غیرنظامی در آینده بپوشانند. لذا با توجه این موضوع، طرح صلح جدید انصارالله و اعلام آمادگی این گروه برای توقف حملات دوسویه که با حمایت سازمان ملل نیز مواجه شد، به صورت هوشمندانه ای تمامی بافته های تبلیغاتی عربستان و هپیمانان غربی آن را پنبه کرده و با رد این طرح از سوی عربستان بار دیگر ثابت شد که عامل بحران و طرفی که با هرگونه آمدن صلح به یمن مخالف است کیست.
 
 توپ در زمین عربستان
یکی از مهمترین اهداف طرح صلح جدید انصارالله متوجه کردن مسئولیت تداوم حملات خود به عربستان بر عهده سعودی ها می باشد در واقع با اقدام به موقع انصارالله اکنون یک معادله ساده و منطقی در برابر عربستان برای حفظ امنیت تاسیسات نفتی و افتصادی خود قرار دارد و آن پایان دادن به بمباران شهرهای یمن و کشتار غیرنظامیان می باشد. عدم پذیرش این پیشنهاد منطقی و تداوم بمباران یمنی‌ها عملاً اقدامات تلافی جویانه بعدی احتملاً سنگین‌تر انصارالله علیه متجاوزان را در افکار عمومی کاملاً مشروع و در چارچوب حفظ موازنه نظامی از طریق پاسخ متوازن به حملات جلوه خواهد داد. بنابراین باید گفت با اقدام انصارالله اکنون توپ در زمین عربستان قرار دارد چنانکه محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگویی مطبوعاتی تاکید کرد توپ اکنون در زمین عربستان سعودی است و امیدوارم که از این ابتکار و فرصت بهره ببرند، زیرا توقف تجاوزگری به یمن به نفع یمن و عربستان است،‌زیرا مصلحت و منفعت عربستان برای تحقق صلح بیشتر از مصلحت یمن است، زیرا یمن خیلی چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.
 
 قدرت‌نمایی یمن در سالگرد انقلاب            
از بعدی دیگر باید توجه داشت که طرح صلح انصارالله یمن که در پنجمین سالگرد انقلاب ۲۰۱۴ مطرح شده است نه از موضع ضعف بلکه کاملاً از موضع قدرت و بر اساس دست برتر انصارالله در معادلات با متجاوزان صورت می گیرد. چرا که پس از حمله تاریخی و موفق به تاسیسات نفتی آرامکو ارائه شد. با در نظر گرفتن این واقعیت می توان یکی از پیام های مهم طرح انصارالله را نشان دادن درستی راه مقاومت برای کسب استقلال و آزادی به عنوان بخشی از اهداف انقلاب مردم یمن دانست. استقلالی که همواره موضوع عامل وحشت و خط قرمز سعودی ها در قبال تحولات یمن از دیرباز بوده است. همچنین در ادامه با وادار کردن عربستان و امارات به قطع دخالت ها و تاراج منابع این کشور می توان به عدالت و پیشرفت به عنوان بخش دیگر اهداف انقلاب نیز از طریق تداوم راه مقاومت دست یافت.
 
 برزخ عربستان
نکته قابل توجه درباره ابتکار انصارالله این است که این ابتکار صلح پس از عملیات پهپادی موفقیت‌آمیز اخیر در هدف قرار دادن تأسیسات نفتی راهبردی آرامکو عربستان ارائه شده است. اکنون عربستان در دوراهی سقوط و ثبات قرار گرفته است. همانطور که رهبر انصارالله پس از این طرح اعلام کرد که ضربات آینده به عربستان بسیار دردناک تر خواهد بود. دبیر کل حزب‌الله لبنان هم در گفتگو با شبکه العالم با بیان اینکه عربستان در پایان عمر خود به سر می‌برد، اظهار داشت که اکنون رژیم سعودی پیر شده است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در این باره گفت که هدف از ابتکار صلح دادن فرصت مناسب به عربستان برای خروج آبرومندانه از این ورطه و تنگنایی است که در آن گرفتار شده است. بنابراین عربستان اگر بخواهد این طرح را کاملا رد کند باید منتظر فرورفتن بیشتر در باتلاق خودساخته در یمن باشد.

 نتیجه   
این نخستین بار نیست که یمنی ها خواستار آتش بس و توقف حملات می شوند، یمنی ها ابتکارهای بسیاری در این خصوص مطرح کرده بودند، اما عربستان آن را دال بر ضعف یمن می دانست و حملات خود را به صورت شدیدتر از سرمی گرفت. ابتکار یمن این بار به گواه جهانیان، برخاسته از قدرت است؛ بویژه پس از حمله گسترده اخیر نیروهای مسلح یمن به عربستان و فلج کردن بیش از نیمی از تولیدات نفتی این کشور. این ابتکار، حسن نیت یمنی ها و تمایل واقعی آن ها برای توقف این جنگ بیهوده را ثابت می کند؛ زیرا آن ها در موضع قدرت هستند و اگر بخواهند، می توانند با حملات خود خسارت های گسترده ای به عربستانی ها وارد کنند. این ابتکار پس از آن مطرح شد که یمنی ها به نقاط ضعف دشمن در عرصه میدانی و ناتوانی اش در پاسخ به حملات یمنی ها پی بردند. ابتکار انصارالله، یک کار کاملاً هوشمندانه، دیپلماتیک و سیاسی و برای جهت دادن به افکار عمومی منطقه و جهان بوده است که اگر تا الان انصارالله اقدامی انجام داده، برای دفاع از خود بوده، چون جنگ را انصارالله آغاز نکرده، این عربستان بوده که جنگ را آغاز کرده و به بمباران یمن اقدام کرده است و اگر انصارالله پاسخ حملات را داده و اگر آرامکو را با پهپاد هدف قرار داده صرفاً اقدامی تدافعی و برای دفاع از ملت یمن بوده است.
محسن رحمانی


کد مطلب: 404333

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/404333/طرح-هوشمندانه-انصارالله-فرورفتن-عربستان-برزخ-یمنی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com