BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> بلاغ نیوز - 3ماه تلاش برای بهره‌برداری از ماجرای دخترآبی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

3ماه تلاش برای بهره‌برداری از ماجرای دخترآبی

27 شهريور 1398 ساعت 22:08

نهادهای مربوطه با رصدهای دقیق عاملان این ناهنجاری‌ها را که در مواقع گوناگون نقاب‌های رنگ و وارنگی به چهره می‌گیرند تا فضای اجتماعی را غبارآلود کنند و آرامش عمومی را مخدوش، شناسایی کرده و برخورد جدی داشته باشند.


به گزارش بلاغ، امروزه گستردگی و اثرگذاری فضای عمومی رسانه در قالب شبکه‌های اجتماعی مضرات و فوایدی را به همراه دارد، در یک نگاه کلی سرعت نشر اخبار و اطلاعات در عصر حاضر جهت آگاه‌سازی اجتماعی یک امتیاز محسوب می‌شود، اما با توجه به چالش تاخیر فرهنگی دراین حوزه، فرصت تبدیل به تهدید شده است، سرعت نشر شایعات و تیترشدن در ذهن مخاطب و اثرگذاری روانی در جامعه هزینه‌ای بر ارباب جراید و اصحاب رسانه تحمیل می‌کند ضمن تاثیرات منفی اجتماعی، درماجرای موسوم به دخترآبی شاهد این چالش هستیم.

ماجرایی که اساسا کذب نیست اما با پیچیدن آن در لایه‌ای از شایعات تبدیل به یک سوژه خاکستری در جامعه می‌شود، خودسوزی یک دختر۳۰ساله که منجر به فوت می‌شود، تقارن این فوت با شب عاشورا و طرح این مطلب که علت خودسوزی محکومیت وی به جهت ورود به ورزشگاه بوده است، یک خیزش فمنیستی را رقم می‌زند.

در گام بعدی رسانه‌های ضدانقلاب وارد صحنه شده و پروپاگاندای رسانه‌ای را ایجاد می‌کند، صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی همچنین صفحات توییتری سلبریتی‌ها ضلع سوم را تشکیل می‌دهد، فضای غبارآلود مخاطب عام را با خود همراه می‌کند تا جایی که پدر متوفی مجبور به توضیح می‌شود و زوایا را با جزییات بیان می‌دارد، حال باید به این سوال توجه کرد که چه کسانی این شایعه را تولید کردند و هدف‌شان چه بود؟ و اینکه چرا حتی بعد از اظهارات پدر متوفی اصرار بر کذب خودساخته دارند؟.

اینکه یک سلبریتی در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را نسبت به امام حسین علیه‌السلام مطرح می‌کند که ازنظر قشر مذهبی اهانت است و موجی به راه می‌اندازد همزمان با داغترشدن شایعه دخترآبی، مطلبی را می‌خوانیم که یکی از فعالان سیاسی پیغام می‌دهد به فلانی بگویید هرچه گفتند تمکین کن و ماجرا را ختم کن، چرا که ما برای بهره‌برداری از ماجرای دخترآبی ۳ماه تلاش کردیم.

این نوشته بنای رد و اثبات ندارد که اظهرمن الشمس است اصالت این ماجرا و نیاز به چینش پازل جدیدی برای اثبات شایعه پردازی ایجاد موج رسانه‌ای نیست، اما نکته اصلی مطالبه‌ای است و آن اینکه نهادهای مربوطه با رصدهای دقیق عاملان این ناهنجاری‌ها را که در مواقع گوناگون نقاب‌های رنگ و وارنگی به چهره می‌گیرند تا فضای اجتماعی را غبارآلود کنند و آرامش عمومی را مخدوش، شناسایی کرده و برخورد جدی داشته باشند، چراکه اینان همان مرجفون مقصود درقران کریم هستند.

در آیه 60 سوره احزاب آمده است؛" لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا"  اگر منافقان و كسانى كه در دلهاي‌شان مرضى هست و شايعه‏ افكنان در مدينه [از كارشان] باز نايستند تو را سخت بر آنان مسلط می‌كنيم تا جز [مدتى] اندك در همسايگى تو نپايند.

رهبر معظم انقلاب در این خصوص اظهار داشتند:"یکی از مطالبی که در قرآن روی آن به‌عنوان یک موضوعِ منفی تکیه شده، «مرجفون» است؛ یعنی همان کسانی که سعی می‌کنند دلها را مضطرب، پریشان و ملتهب کنند و دلهره ایجاد نمایند. آن‌روز این آیه شریفه را برای دوستان دیگری که این‌جا بودند، خواندم: «الّذین قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لکم فأخشوهم». در مدینه  جنجال درست می‌کردند که: «جمع شده‌اند و می‌خواهند پدرتان را دربیاورند! از بین رفتید، نابود شدید؛ تمام شد». آیه قرآن نازل شد که وقتی یاوه‌گویان و هرزه‌گویان و ضعیفان چنین فضایی را ایجاد می‌کنند و این میکروب و ویروس خطرناک ترس را در فضا می‌پراکنند، مؤمنان کسانی هستند که «فزادهم ایمانا(۳)»؛ ایمانشان بیشتر می‌شود. «و قالوا حسبنااللَّه و نعم الوکیل(۴)». این «حسبنااللَّه و نعم الوکیل» متعلّق به این‌جاست. یعنی در مواجهه با تلاطمی که دشمن می‌خواهد به‌وسیله امواج تبلیغاتی و روانی خود ایجاد کند، آرامش دارند."

حجت‌السلام محسن قبادیان


کد مطلب: 403508

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/403508/3ماه-تلاش-بهره-برداری-ماجرای-دخترآبی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com