کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

تفرج یا تبرج

28 شهريور 1398 ساعت 7:26

در دهه های بعد از انقلاب، عفاف و پاکدامنی از آشکارترین نشانه های زندگی و سلامت جامعه اسلامی است و حجاب اسلامی یکی از مهم ترین نمادهای تمایز آشکار میان جوامع اسلامی و غیر اسلامی به شمار می رود.


به گزارش بلاغ، از آنجا كه هر پدیده ای در یك مسیر تكاملی رشد و توسعه می یابد، پدیده سیر و سیاحت به تدریج نیز توسعه یافته است.
اما در طی چند سال اخیر به طور شگفت آوری به انواع و اشكال گوناگون رشد و گسترش یافته و به یك پدیده اجتماعی، اقتصادی و همگانی تبدیل شده است.  طی چند دهه اخیر مجموعه مسافرت های سالانه بین كشوری و بین منطقه ای و بین قاره ای به میلیاردها سیر و سفر رسیده كه خود گویای وسعت دامنه قلمرو سیرو سیاحت در جهان است.

استان مازندران با دارا بودن جلگه ها، علفزارها، بیشه ها، جنگل های هیرکانی با صدها گونه گیاهی، سواحل شنی و کوهستان های ناهموار و همیشه پوشیده از برف البرز، برخورداری از آتشفشان معروف کوه دماوند، یکی از استان های خاص گردشگری در کشور است.

اگر در یك روز تعطیل به ویژه در ماه های گرم سال به ساحل دریا، پارك های جنگلی و اماكن دیدنی مازندران برویم و از نزدیك، دوستداران طبیعت سحرآمیز این دیار همیشه سبز را ببینیم، بیش تر به اهمیت گردشگری در این استان پی خواهیم برد.آن چه سبب می شود این استان در تمامی ماه های سال پذیرای مهمانان فراوان باشد، جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی آن است.      
 
با توجه به افزایش حجم سفرهای تابستانی به استان های شمالی کشور به خصوص مازندران با بیش از 120 شهرک ساحلی و 56 تفرجگاه و ورود خرده فرهنگ های گوناگون, بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی متصور است و در این بین پدیده بی حجابی و بد حجابی همواره به عنوان یک معضل، آسیب اجتماعی و تهدید فرهنگی مطرح بوده است.  

فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یکی از ضرورت ها و باورهای دینی، مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است. نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است.

عفاف و حجاب در زنان و مردمان ایران زمین از گذشته های دور وجود داشته به طوری که زنان ایران زمین اصالت و فرهنگ خود را در پوشش مناسب خود می دیدند.

از این رو در دهه های بعد از انقلاب، عفاف و پاکدامنی از آشکارترین نشانه های زندگی و سلامت جامعه اسلامی است و حجاب اسلامی یکی از مهم ترین نمادهای تمایز آشکار میان جوامع اسلامی و غیر اسلامی به شمار می رود.

تلقی بدحجابی به عنوان امری نابهنجار نشانگر این است که ذهنیت فرهنگی و دینی ما برای بدحجابی، آثار و تبعات نامطلوبی قائل است و به تعبیر دیگر، آن را علت برخی پدیده های نامطلوب دیگر در جامعه می انگارد.

در هر جامعه‌ای کج ‌روی‌ ها و هنجارشکنی ها مهم ‌ترین تهدید برای سرمایه اجتماعی و نظم اجتماعی است و پایبندی به تعهدات و ارزش‌ ها، موجب تقویت سرمایه‌ اجتماعی و برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد شد.

ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی به ویژه در کشور عزیزمان ایران و نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید است و همواره دشمنان نظام در طول انقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی با هجمه فرهنگی بدنبال کم رنگ کردن آن هستند.

هر چند نیروی انتظامی به عنوان یکی از 26 دستگاه عهده دار مسئله عفاف و حجاب در جامعه است و باید در پایان خط و به عنوان آخرین سازمان برای مقابله با ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی دیده شود اما همه نگاه ها معطوف به نیروی انتظامی شده و مردم، پلیس را در خط مقدم مبارزه با پدیده بدحجابی می بینند.

علت این امر هم می تواند حضور نیروی انتظامی در میدان باشد که مجبور به برخورد است و به همین علت است که دیده می شود.

درست مثل مسئله معتادن ولگرد؛ اولین تصور مردم بعد از اینکه معتاد ولگرد را در جامعه می بینند، کم کاری نیروی انتظامی است.

متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل غفلت و ضعف کارکردی برخی دستگاه ها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، آسیب‌ های اجتماعی مختلفی را شاهد هستیم که برخی از مسافران و گردشگران در مناطق توریستی و تفریحی در ایام تابستان در تفرجگاه ها، بوستان ها و مناطق تفریحی و توریستی با قانون گریزی و نادیده گرفتن عرف جامعه برای خوش گذرانی و تفریح دست به اقدامات خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی می زنند.

حال اینکه نیروی انتظامی هیچگاه مخالف شادی و نشاط در جامعه نبوده و به این اصل مهم اعتقاد دارد که جامعه به ویژه قشر جوان نیاز به شادابی و نشاط دارد و سفر، تفریحات سالم و تحرکات اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است که همه دستگاه باید در راستای افزایش تحرک و نشاط اجتماعی در جامعه برنامه ریزی و تلاش کنند.

 سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در اختتامیه جشنواره چادرهای آسمانی با اشاره به تاثیر عفاف و حجاب در کاهش آسیب های اجتماعی، گفت:"به جرات می گویم کسانی که در جامعه با عفت زندگی می کنند، مصون تر هستند. این در حالی است که افرادی که خودشان را ارائه می دهند، خطر بیشتری متوجه آنها است."
اگر مجموعه نظام که شامل قوای سه گانه و همچنین دستگاه‌ های دینی، اجتماعی و فرهنگی نسبت به مسئله عفاف و حجاب و انحرافات اجتماعی و اخلاقی منفعل باشند، دشمنان با استفاده از ابزار رسانه، فضای مجازی و شبکه ‌های اجتماعی که بعضاً فیلم و عکس‌ محور همچون اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و... تعریف  شده اند، ناهنجاری ها را در میان نسل جدید ترویج خواهند داد.

"سر آلفرد جوزف هیچکاک" فیلم ساز و کارگردان مشهور انگلیسی در خصوص حجاب، می گوید:"من معتقدم که زن هم باید مثل یک فیلم پرهیجان باشد، بدین معنا که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود، مرد را به نیروی تخیل و تصور زیادتری وا دارد. باید زنان پیوسته بر همین شیوه رفتار کنند، یعنی کمتر ماهیت خود را در معرض نمایش قرار دهند و بگذارند مرد برای کشف آن ها بیشتر به خود زحمت بدهد.

این فیلم ساز مشهور غربی که عمده فعالیتش در ایالات متحده آمریکا بوده است، ادامه می دهد:"زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و روبندی که به کار می بردند، خود به خود جذاب بودند و همین مسئله، جاذبه نیرومندی بدان ها می داد اما به تدریج با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان دادند،حجاب و پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان می رود و همراه آن از جاذبه جنسی او هم کاسته می شود."  

بنابراین پوشش اسلامی به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد می شود که مصونیت اخلاقی، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهم تر امنیت اجتماعی را فراهم می کند که پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است چرا که پوشش و لباس هر بشری، پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که وی بر خانه وجودش نصب کرده است و با آن اعلام می دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می کند.

اما آنچه مهم است و باید مد نظر قرار گیرد، هم افزایی و هم پوشانی اقدامات و فعالیت ها در حوزه های مختلف کارکردی با هدف ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی در جامعه است که همه سازمان ها و دستگاه های متولی در کنار هم با کمک و همراهی مردم باید به آن اهتمام داشته باشند.

راهکارها:
* عفاف و حجاب مقوله ای اجتماعی- فرهنگی است که باید اقدامات مبتنی بر روش های اقناعی، استدلالی و همراه با تشویق، ایجاد اعتماد صورت پذیرد.
*گفتمان سازی امنیت اجتماعی و اخلاقی و تبدیل آن به مطالبه عمومی.
* همراه سازی و مسئول سازی نهادها و دستگاه ها و ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ایفای نقش برای توسعه و رعایت ضوابط اخلاقی و اجتماعی و قانونی.
*  توسعه اختیارات قانونی ناجا در اعمال محرومیت اجتماعی در حوزه  امنیت اخلاقی و اجتماعی .
*اتخاذ تمهیدات لازم (نظارت و کنترل، وضع قانون، ایجاد سامانه) برای پیشگیری از اقدامات و اتفاقاتی که منجر به گسترش ناامنی و عدم امنیت روانی در جامعه می شود.
*استفاده حداکثری از ظرفیت های مردمی در جهت ایجاد امنیت اخلاقی و انضباط اجتماعی مردم پایه .
*  همراه سازی و مسئول سازی نهادها و دستگاه های موثر و دخیل در امنیت اخلاقی و عمومی و انضباط اجتماعی.
* ایجاد مشارکت مردمی (مشارکت جویی و مشارکت پذیری ) در امنیت اخلاقی و انضباط اجتماعی.
* توسعه ظرفیت ها و قابلیت های آموزش همگانی، اطلاع رسانی و آگاهسازی و مدیریت افکار عمومی .
* ظرفیت سازی برای بهره گیری از پشتیبانی مردم و توسعه سهم مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در امنیت اخلاقی و عمومی و انضباط اجتماعی.  
*استفاده از ظرفیت و قابلیت های رسانه ای ( شنیداری، دیداری و نوشتاری ) کارآمد به منظور بهره گیری و همراه سازی .
*ترغیب حمایت مراجع، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات از ماموریت ها و خدمات ویژه در حوزه امنیت اجتماعی و اخلاقی.
* افزایش اثر بازدارندگی در نظام قضائی و جزایی و افزایش مهارت های اجتماعی بزهکاران و بزه دیدگان.
*استفاده از ظرفیت هنر و رسانه در تولید و ساخت فیلم، سریال، کلیپ، نماهنگ، موشن گرافی و... در حوزه آسیب های اجتماعی.

سردار سید محمود میرفیضی فرمانده انتظامی مازندران

انتهای پیام/


کد مطلب: 403486

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/403486/تفرج-یا-تبرج

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com