تاریخ انتشارجمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۰۰۳۳۴
۰
plusresetminus
چرا دعا برای فرج امام زمان (عج) بهترین دعاهاست؟
به گزارش بلاغ، دعا یک عامل معنوی است که از آن بهره می گیریم، تا برخی از وضعیت های نامطلوب را تغییر دهیم.  ضمن آنکه اگر با دعا وضعیت نامطلوب ما هم تغییر نکند، با دعا ارتباط‌مان را با خدای متعال تقویت می‌کنیم و از همین رو دعا را مغز عبادت خوانده اند، در کنار اینکه برکات و فواید بسیار دیگری نیز از دعا نصیب ما می شود.
 
امام سجاد(ع) می‌فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می‌گردد یا در دنیا برآورده می‌شود یا بلایی را كه می‌خواست به او برسد،‌ از وی می‌گرداند» اصول كافی، ج۴، ص ۲۲۴
 
حال باید بنگریم که بحث غیبت و محروم بودن از حضور امام زمان (عج)، چقدر برای‌مان نامطلوب است و این وضعیت نامطلوب در کنار سایر نامطلوب‌ها چه جایگاهی دارد.
 
مثلا یک نفر به ازدواج نیاز دارد، ولی شرایط برای ازدواج او مهیا نیست و به همین دلیل رنج می‌کشد.
 
یک نفر مشکلات مالی دارد که می تواند ناشی از بیکاری، عدم شغل مناسب و ... باشد.
 
یک نفر برای حفظ ایمان خود یا خانواده اش از محیط فاسد زجر می‌کشد.
 
یک نفر از وجود این همه ظلم و کشتار و جنگ و ... در عالم زجر می‌کشد و ...
 
اگر دقت کنیم؛ ریشه همه این مشکلات در وجود ساختارهای فاسد است. تمدن امروزی با مدل آموزشی و رفاهی و اخلاقی نهادینه کرده، سن ازدواج را بالا برده و با مهم کردن بعضی از مسائل و کاهش نیاز به کانون خانواده تمایل به ازدواج را کاهش داده که در این وضعیت عده ای به فساد مشغول می‌شوند و عده ای نیز با خویشتن‌داری خود را حفظ می‌کنند اما دچار اذیت‌های مادی می‌شوند.
 
با مدل سرمایه داری، در جهت توسعه باید بازارها آزاد شود و اجازه انباشت ثروت به عده ای داده شود که به تبع آن، به ازای منابعی که در دست یک نفر تجمیع می‌شود، دست صدها نفر از نیازهای ضروری خود خالی می‌ماند.
 
با تئوریزه کردن اصالت لذت و محدود دیدن هستی به این دنیای کوتاه، به جای مقابله با فساد به توجیه و نهادینه کردن آن روی آورده می‌شود و فرهنگ غربی با جهانی سازی، فساد موجود در تمدن خود را همه جایی می‌کند.
 
و سران فاسد و زیاده طلب جهان برای رسیدن به قدرت بیشتر، هزاران هزار نفر را به خاک سیاه می‌نشانند و ...
 
حال با توجه به اینکه مشکلات فردی ما، ریشه در ساختارهای فاسد جامعه جهانی دارد، درمی‌یابیم که ظهور امام زمان (عج) که تمدن کفر را نابود می‌کند و تمدنی الهی را جانشین آن می‌کند و عدل و قسط را در جهان بسط می دهد، به طور یک جا می‌تواند تمام مشکلات را حل کند. در واقع ظهور امام زمان (عج) ریشه بسیاری از وضعیت‌های نامطلوب را از بین می‌برد.
 
حال آنکه دعا کردن برای مشکلات خرد و جزئی، ممکن است وضعیت را تغییر ندهد. چون وضعیت ما، برآیندی از تاثیر گذاری عوامل مادی و معنوی (از جمله دعا) است. در واقع مثل این است که با دعا، آبی بر آتش می‌پاشیم. و اگر آتش بسیار گسترده باشد، ممکن است این آب آتش را خاموش نکند!
 
و حتی اگر دعای کسی آن قدر نافذ بود،  که آتش وضعیت نامطلوبش را خاموش کرد، باید توجه کنیم که تا زمان وجود ریشه فساد زا، با خاموش شدن آتش رنج در یک گوشه، هر آن ممکن است این آتش رنج از جای دیگری سر بکشد.
 
بنابراین روشن می‌شود که بهترین دعایی که می‌توانیم بکنیم، دعای برای فرج امام زمان (عج) است کما اینکه ایشان فرموده اند برای فرج بسیار دعا کنید که آن گشایش در کارهای شماست.

محمداسماعیل امامزاده

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما