تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۳۹۶۱۰۶
به بهانه نزدیک شدن به سالگرد آغاز جنگ جهانی اول، نگاهی گذرا به اتفاقات اروپا و آمریکای حدود یک‌صدسال قبل می‌اندازیم. اروپا و امریکا بالاترین رکورد کشتار انسان‌ها را دارند و در کمال تعجب همچنان ادعای حقوق بشر و دموکراسی را مایه فخر و طلبکاری‌شان از دنیا قرار داده‌اند.
۰
plusresetminus
جنگ جهانی؛ تحفه ای با یک‌صد میلیون کشته
به گزارش بلاغ، درحالی که اروپا به تحولات شگرف علمی و تکنولوژی نزدیک می‌شد، به ناگاه، قطار پیشرفت از ریل خارج شد و جنگ و کشتار، در قلب اروپا، جهان را به کما برد.

جنگ جهانی اول که به بهانه ترور ولیعهد امپراطوری اتریش-مجارستان از ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴ آغاز شد، جهان را به آتشی خانمان سوز دچارکرد، آتشی که با اولتیماتوم به صربستان از طرف اتریش-مجارستان جهت استرداد قاتل ۱۸ ساله صرب آغاز شد و در نهایت شوروی به حمایت از صربستان و آلمان به حمایت از اتریش وارد معرکه شدند و نهایتاً دو لشگر متفقین و متحدین شکل گرفت و ویرانی فراوان به جای گذاشت.

اروپایی که الان، خود را مهد تمدن دنیا می‌داند، درسال ۱۹۱۴برای قتل مردم بی‌گناه به دو تیم مجزا تشکیل شد، یکی متحدین با ترکیب آلمان، عثمانی، اتریش-مجارستان، بلغارستان و دیگری متفقین با ترکیب بریتانیا، روسیه، فرانسه، صربستان، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، آمریکا، یونان و تایلند.

جنگ جهانی اول با یارگیری متحدین و متفقین به کشته شدن قریب به ۵ میلیون نظامی از متفقین و ۴ میلیون کشته از متحدین منجر شد، این آمار از کشته‌های غیرنظامی و زخمی‌ها مجزاست و در مجموع بیش از ۱۰ میلیون نظامی کشته داده است.

پس از شکست متحدین، کشور آلمان با معاهده "ورسای" امتیازات فراوانی داد:
۱-زمین حاصلخیز در غرب رود راین
۲-تحویل تقریباً همه ادوات نظامی و کشتی و هواپیما و تانک به متفقین
۳-یک‌صد میلیارد دلار غرامت به متفقین

اینها بخشی از خسارات مردم آلمان بود تا اینکه دولت جدید به رهبری هیتلر به زیر معاهده زد و آن را یک طرفه ترک کرد، آلمان ظرف بیست سال، قوی‌ترین ارتش جهان را ساخت، تقریباً همه جا دخالت کرد و حتی با روسیه، قرارداد تحویل تکنولوژی نظامی به آن کشور و آموزش سربازان روس در آلمان را بست، در جنگ داخلی اسپانیا به نفع ملی گراها ورود کرد و اقدامات دیگر که همگی زمینه اعلان جنگ بریتانیا و فرانسه را فراهم کرد تا بار دیگر دو تیم متفقین و متحدین، این بار با ترکیب جدید رو در روی هم بایستند و این بار بیش از ۸۰ میلیون نفر را به کام مرگ ببرند.

کشور ایران علی‌رغم اعلام بی‌طرفی با اشغال توسط روس‌ها و بریتانیا و آمریکا مواجه شد و آسیب‌هایی چون مرگ حدود ۸ میلیون نفر در اثر قحطی ناشی از خرید غلات کشور توسط بریتانیا جهت رزق ارتش بریتانیا و البته خسارات فراوان مادی و معنوی دیگر شد.

ژاپن که الان خود را به مهد تمدن و فرهنگ و مدرنیته دنیا بدل کرده است، برخلاف جنگ جهانی اول در جنگ جهانی دوم در کنار آلمان قرار گرفت و با حمله به کشورهایی مانند چین، فیلیپین، برمه، مالزی، اندونزی و بنگلادش به‌دنبال رفع مشکل تامین انرژی ناشی از تحریم آمریکا برآمد و در نهایت با حمله اتمی آمریکا، قریب به ۲۰۰ هزار کشته در شهرهای ناکازاکی و هیروشیما در چند ثانیه به ارمغان آورد و هنوز هم درگیر مسایل مرتبط با این تحفه جنگ می‌باشد.

آمریکا هم که درسالروز استقلال کشور درسال ۲۰۱۹، رییس جمهور ترامپ از ارتش مقتدر با کشوری صاحب اعتبار در دنیا از آن یاد می‌کند، بیش از ۵۰۰ هزار نظامی کشته شده روی دست مردمش به جای گذاشته است و دستش در ریختن خون بیش از ۲۰ میلیون انسان از کشورهای متحد و بیش از ۶۰ میلیون کشته از متفقین، آلوده می‌شود.

درنهایت اینکه، جنگ جهانی اول و دوم، جز تولد کشورهایی چون یوگسلاوی، چکسلواکی، لهستان و ترکیه و همچنین انقلاب روسیه و جنگ سرد و راه اندازی سازمان ملل، دست آورد دیگری نداشته است.

به یاد داشته باشیم که جنگ جهانی بیش از یکصد میلیون کشته در کشورهای مختلف دنیا از سوی کشورهای مدعی فرهنگ و دموکراسی برجای گذاشته است و این موضوع هرگز از دامان این مدعیان، پاک نخواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴