کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحران کاغذ و مافیاهای موجود

ایرج نظافتی

11 تير 1398 ساعت 0:29


به گزارش بلاغ، بحران کاغذ تقریبا از سال 96 آغاز شد و هر روز این بحران محسوس‌تر خود را نمایان می‌کرد تا اینکه در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری به‌طور جدی خود را نشان داد، تا جایی‌که در بسیاری از مدارس، از دانش‌آموزان خواسته شد برای برگه‌های امتحانات، خود برگه‌های خودشان را تهیه نمایند!
در بررسی ریشه‌های بحران کاغذ، اطلاعاتی به دست آمده که بخشی از انتقادات را متوجه کارگروه ساماندهی کاغذ می‌کند. مجموعه‌ای که اولین بار آبان 96 در وزارت صمت تشکیل شد و در شهریور 97 به وزارت ارشاد منتقل گردید.

وظیفه اصلی کارگروه کاغذ، بررسی پروفورمای متقاضیان واردات بود، به این ترتیب که قیمت و جنس محصول وارداتی مناسب باشد و همچنین شخص وارد‌کننده شناخته‌شده و با سابقه باشد.
امید می‌رود مسئولان مربوطه با شناخت راهکارهای موجود و حذف واسطه‌ها و نظارت دقیق و همه‌جانبه بر افرادی که به نام وارد‌کننده کاغذ از ارز دولتی استفاده کرده‌اند، به رفع این مشکل همت گمارند. چرا که مشکل کاغذ به‌عنوان یک کالای اساسی دامن همه را گرفته و این روزها از قشر اصحاب رسانه و روزنامه‌ها و مجلات تا دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان به نوعی این معضل را احساس کرده‌اند و این مشکل دامن‌گیرشان هم شده است.
یکی از مافیاهای موجود در بحث کاغذ وجود افرادی است که ارز دولتی را برای واردات کاغذ با مجوز مسئولان ذی‌صلاح از بانک مرکزی گرفته اما در عمل می‌بینیم خروجی آن ارزهایی که به نام کاغذ پرداخت شده به هیچ عنوان در لیست واردات کاغذ دیده نمی‌شود وجود چنین واقعیاتی می‌طلبدکه دستگاه محترم قضایی و سازمان بازرسی کل کشور و تعزیرات حکومتی به‌عنوان نهادهای نظارتی به‌طور جدی ورود کنند و از دریافت‌کنندگان ارز بخواهند که با ارزهای دریافتی چه کرده‌ا‌ند؟! و چرا هنوز بحران کاغذ در کشور لاینحل باقی مانده است؟ خروجی و راندمان، کارگروه تشکیل شده چه بوده است و کجای کار می‌لنگد و ایراد اصلی کجاست؟
این‌ها سؤالات متعددی است که مدت‌هاست در بحث کاغذ مطرح می‌باشد و هنوز پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای آنها دیده نشده است و گویا هنوز دستگاه‌های اجرایی جدیت تمام و کمال را در برخورد با باندهای مافیایی کاغذ ندارند.
اما سوای موارد مذکور، از دستگاه محترم قضایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ناظرین بر این امر انتظار می‌رود با توجه به تحولات مثبتی که حضرت آیت‌الله رئیسی در صدد ایجاد آن در دستگاه قضایی است،آثار این تحول بر نحوه نظارت بر تولید و واردات کاغذ به‌عنوان یک کالای مهم و اساسی نیز مشاهده شود و مصرف‌کنندگان کاغذ، اعم از مردم و اصحاب رسانه‌های مکتوب شاهد اتفاق مبارکی باشند.ان‌شاء‌الله.


کد مطلب: 394763

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/394763/بحران-کاغذ-مافیاهای-موجود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com