کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضویت اتحادیه اروپا در تیم ترامپ

نوید مؤمن

24 فروردين 1398 ساعت 23:00

صدور بیانیه اخیر گروه 7 و سکوت اتحادیه اروپایی در قبال اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران، «کمترین» فرصت و فضایی برای مصالحه با اتحادیه اروپایی باقی نمانده است.


به گزارش بلاغ، اگرچه این روزها دولت دونالد ترامپ بابت اتخاذ تصمیم خصمانه، وقیحانه و البته احمقانه خود بابت قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی مورد عتاب قرار گرفته است اما نمی‌توان از نقش منفی و موثر اتحادیه اروپایی در اتخاذ این تصمیم صرف‌نظر کرد. صورت مساله کاملا مشخص است! نشست گروه 7 که 16 و 17 فروردین‌ماه امسال برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای رسمی علیه کشورمان همراه بود. در این بیانیه، تروئیکای اروپایی به حمایت از ادعاهای مضحک ایالات متحده علیه کشورمان پرداخت.

در متن این بیانیه نسبت به آنچه نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، از جمله حمایت از سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مسلح خوانده شده، ابراز نگرانی شده  و از ایران خواسته شده در زمینه کاهش تنش‌ها در یمن، متوقف کردن آنچه حمایت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی از برخی عاملان غیردولتی بویژه در کشورهایی مانند لبنان و سوریه خوانده شده، پایبندی به قطعنامه‌های مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل و جلوگیری از اشاعه مستقیم و غیرمستقیم  در زمینه فعالیت‌های بالستیک، پهپادها و توان موشکی خود به صورت فعال‌تری همکاری کند!

به عبارت بهتر، در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران به عنوان خطری برای ثبات و آرامش منطقه یاد شده است! این بیانیه در حالی صادر شد که دونالد ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا قبل از آن، اتحادیه اروپایی را در جریان تصمیم خود مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده بودند. همان گونه که قابل مشاهده است، تروئیکای اروپایی به نمایندگی از کل اتحادیه اروپایی بار دیگر در کسوت یک کاتالیزور و تسریع‌کننده اهداف واشنگتن علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کرده است. 4 کشور اروپایی آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا که در گروه 7 عضویت دارند نه‌تنها اقدام  بازدارنده‌ای در مقابل کاخ سفید و تصمیم غیرعاقلانه آن انجام ندادند، بلکه با تصویب بیانیه پایانی گروه 7، برای هضم این تصمیم در فضای سیاست داخلی آمریکا زمینه‌سازی کردند. نکته جالب توجه اینکه خدمت اتحادیه اروپایی به ترامپ را در این معادله، حتی برخی جمهوری‌خواهان سنتی و مقامات نظامی آمریکایی انجام ندادند!

روزنامه واشنگتن پست اخیراً تصریح کرده است تصمیم اخیر ترامپ با مخالفت‌هایی از سوی مقامات نظامی و ژنرال‌های آمریکایی همراه بوده و نگرانی‌های زیادی را در میان آنها برانگیخته است. در چنین شرایطی اتحادیه اروپایی به بازوی «دولت ترامپ» در مواجهه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

مقامات اروپایی طی ماه‌های گذشته و بویژه در جریان نشست اخیر گروه 7، سعی کرده‌اند بدون نام بردن از سپاه پاسداران، آدرس نادرستی را از این نیروی مخلص و ضد تروریسم به مخاطبان خود مخابره کنند.

رفتارشناسی اتحادیه اروپایی پس از اقدام اخیر دولت ترامپ نیز این موضوع را بخوبی نشان می‌دهد؛ مقامات اروپایی پس از اعلام قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی کاخ سفید، اقدامی در مواجهه با ترامپ و محکوم کردن رسمی این تصمیم انجام نداده‌اند. این در حالی است که قرار دادن نام نیروی نظامی کشوری در لیست گروه‌های تروریستی که دارای حاکمیت مستقل است، مغایر با منشور سازمان ملل متحد و دیگر اسناد جمعی در حوزه روابط بین‌الملل است. همان گونه که بارها اشاره شده است، اتحادیه اروپایی از ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید، پازل ضد ایرانی مشترکی را به همراه واشنگتن تکمیل می‌کند. این پروسه، گاه در قالب
«سیاست‌های پنهان» و گاه به شکل «مواضع رسمی و آشکار» ظهور و بروز می‌یابد. اقدام اخیر اتحادیه اروپایی در گروه 7 و متعاقبا سکوت آن در قبال تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مثال بارز نقض آشکار گزاره «استقلال اروپا در برابر آمریکا» در مواجهه با کشورمان محسوب می‌شود. این خود تلنگری محکم به دستگاه دیپلماسی کشورمان محسوب می‌شود که مفهومی به نام «اروپای مستقل» را از قاموس سیاست خارجی کشورمان حذف کند.
چنانکه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بارها اشاره فرموده‌اند، اتحادیه اروپایی مجموعه‌ای مستقل و قابل اعتماد درنظام بین‌الملل محسوب نمی‌شود. هم‌اکنون زمان آن است که تروئیکای اروپایی بابت زمینه‌سازی برای اقدام خصمانه اخیر آمریکا علیه سپاه مورد مواخذه جدی کشورمان قرار گیرد. اتحادیه اروپایی از یک‌سو نسبت به نقش موثر و غیرقابل انکار کشورمان در مواجهه با تروریسم تکفیری و اعضای گروه‌هایی مانند داعش و النصره (که بازگشت آنها به اروپا ثبات و امنیت کشورهای غربی را تهدید می‌کند) آگاه است و از سوی دیگر، در مواضع اعلامی و پشت پرده خود سیاست‌های ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را محکوم می‌کند! در هر حال، متعاقب صدور بیانیه اخیر گروه 7 و سکوت اتحادیه اروپایی در قبال اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران، «کمترین» فرصت و فضایی برای مصالحه با اتحادیه اروپایی باقی نمانده است.

نکته شرم‌آور اینکه امضای فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز در پای بیانیه گروه 7 به صورت خاص مشاهده می‌شود: همان کسی که با اتخاذ ژستی دموکراتیک، بر لزوم پایبندی اروپا به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده و مسؤولیت کمیته مشترک برجام را بر عهده دارد!...


کد مطلب: 384679

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/384679/عضویت-اتحادیه-اروپا-تیم-ترامپ

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com