شهردار جدید سورک برای آغاز کار خود با مشکلات و چالش‌هایی روبرو است که با مدیریت درست می‌توان این شهر را از وضعیت فعلی خارج کند.
۰
plusresetminus
چالش‌های پیش‌روی شهردار سورک/ شهرها جز با وحدت و همدلی بر محور منافع مردم آباد نمی‌شوند
به گزارش بلاغ به نقل از میانخبر، شهر سورک به‌عنوان تنها شهر و مرکز شهرستان میاندورود، نزدیک به 10 هزار نفر جمعیت دارد. در سال 75 تبدیل به شهر شد و در سال 89 به مرکز شهرستان ارتقاء پیدا کرد.

سورک در 10 کیلومتری مرکز استان قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی دشت‌ناز را در شمال خود می‌بیند و جاده اصلی استان مازندران نیز از این شهر می‌گذرد.

از زمان آغاز فعالیت شهرداری سورک تا به امروز چندین شهردار آمدند و رفتند و اقدامات مختلفی در زمینه‌هایی که می‌توانستند به‌عنوان شهردار انجام دهند، دادند و یا کارهای زیادی می‌توانستند انجام دهند و ندادند که یکی از آنها تغییر بافت روستایی به بافت شهری بود، اقدامی که در برهه‌های مختلف به شکل‌های گوناگون با بازخوردهای متفاوت همراه بود.

یکی از ایرادات بزرگ شهرداران گذشته این شهر، نپرداختن به موضوعات اصلی علی‌رغم پیگیری شورای اسلامی شهر بوده که روزمرگی را برای شهرداران در پی داشت، همچنین در زمان حضور این شهرداران یک وفاق و همدلی در شهر شکل نگرفت تا رابطه شهردار با شهروندان دو طرفه باشد.

مسئول بالادست شهردار، شورا است اما شهرداران گذشته همیشه به‌دنبال این بودند که شورا را از دور خارج کنند و بعضی مسائل را از آنها بپوشانند و به همین دلیل دچار مشکل شده و با تخطی از قوانین و با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای در ادامه راه دچار مشکل می‌شدند.

ساختار نادرست اداری و نبود وحدت بین نیروهای شهرداری، می‌تواند سمی مهلک برای شهردار و مجموعه شهرداری باشد و انتظار از حضور یک شهردار بومی، که شناخت کاملی از این مجموعه دارد، از بین بردن این انشقاق در صورت وجود است.

بدهی‌های بدون پشتوانه شهرداری زیاد است

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی شهردار جدید، بدهی‌های بدون پشتوانه شهرداری است که نه از محل اعتبارات شهرستانی، نه استانی و نه ملی پیش‌بینی شده است و فقط دیونات بدون پشتوانه بدون ضوابط وجود دارد. بدهی نزدیک به چهار میلیارد تومانی در ماه‌های منتهی به پایان سال می‌تواند ضربه محکمی به شهردار و شورا باشد، همچنین احتمال عدم موفقیت را برای شهردار جدید در شهری که منابع درآمدی شهرداری به مقدار پرداخت حقوق کارمندان آن هم نیست منجر شود، به همین دلیل شهردار باید از ظرفیت‌های موجود برای حل این موضوعات استفاده کند.

ضعف روابط با مقامات بالادستی مانند ارتباط با مسئولان فرمانداری و دستگاهای اجرایی، امام جمعه، استانداری و ارتباط با نمایندگان و نخبگان بومی از سوی شهرداران، مورد انتقاد بسیاری از دلسوزان شهر در این سال‌ها بوده است.

عدم استفاده از ظرفیت همه نمایندگان مجلس در گذشته

یکی از مشکلات چند سال اخیر شهر، عدم استفاده از ظرفیت هر دو نماینده محترم توسط شهرداران بوده که یکی از دلایل آن بی‌تجربگی و ناآشنا بودن شهرداران به ظرفیت بالای نمایندگان است.

اعضای شورا و شهردار باید از همه ظرفیت‌های موجود در منطقه برای رشد و توسعه شهر استفاده کنند. نمایندگان مجلس هم یکی از این ظرفیت‌ها هستند و دعوت نکردن از آنها و یا عدم حضور نمایندگان برای مشورت، مشارکت و تلاش برای جذب اعتبارات لازم برای شهر یکی از نواقص ادوار قبل در شهر سورک بوده است که امیدواریم روند فوق بهبود پیدا کند.

شهروندان اگر از عدم پیشرفت شهر صحبت می‌کنند، اولین چیزی که باید مورد توجه قرار دهند. اتحاد و همکاری همه جریان‌ها، گروه‌ها و سلایق در اجرای برنامه‌های شهری است و اگر این کار انجام نشود، پیشرفت حاصل نخواهد شد.

نبود یک طرح جامع فرهنگی و اجتماعی

در این زمینه شورا و شهرداری ابتدا باید طرح و برنامه ارائه کند و بعد از آن، اتحاد و همدلی مردم را مورد آزمایش قرار دهد. اگر شورا و شهرداری برنامه و طرحی برای اجرا ارائه نکنند، هر کس جزیره‌ای عمل می‌کند و پیشرفتی حاصل نخواهد شد. در نتیجه لازمه این کار ارائه طرح از سوی شورا و شهرداری است، اما در کنار شروع و استارت کار از سوی شورا و شهرداری، این گروه‌ها و جریانات سیاسی شهر هستند که باید جدای از اختلاف سلایق خود در پیشرفت و آبادانی شهر عینک بدبینی را کنار بگذارند و در کنار هم کار کنند.

شورای دوره پنجم، شورایی باتجربه است و ظواهر امر نشان از یک دست بودن و همدل بودن آنها در برنامه‌های شهر است و غفار وفایی که بعد از شهردار شدن یکی از اعضای شورا ورود پیدا خواهد کرد تجربه حضور در دوره قبل شورا را دارد می توانند با استفاده از تجربیات یکدیگر و شهردار منتخب که خود سابقه عضویت در شورا را داشته به بهبود امور کمک کند.

با توجه به همدلی اعضای شورا و حضور یکی از آنها در راس شهرداری، اگر بتوانند برنامه مشخص داشته باشند و از ظرفیت‌های ارتباطی که دارند استفاده کنند و حمایت تمام قد از شهردار منتخب برای بهبود امور داشته باشند، مطمئناً مورد تایید مردم قرار خواهند گرفت و در غیر این صورت، مردم در زمان مناسب پاسخ مناسب خواهند داد.

اعضای شورا خودشان از بدنه مردم هستند، به همین دلیل انتخاب شهرداری از بدنه شورای شهر با توجه به بحرانی بودن شرایط شهرداری، در حال حاضر با توجه به ویژگی‌هایی مانند ارتباط مناسب با مردم، درک درست از مشکلات شهر و مردم، اشرافیت کامل به موضوعات، سابقه خوب در مسئولیت‌های قبلی، رابطه خوب با همه جریانات سیاسی و نخبگان شهر و... نشان از انتخابی هوشمندانه و نویدبخش آینده‌ای روشن به شرط حمایت و تلاش دو چندان خواهد بود.

با توجه به شرایط بحرانی فعلی شهرداری سورک ریسک پذیرش این مسئولیت بالا است و اگر شهردار جدید برنامه‌های مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حل این مشکلات دارد نیاز به تحمل مردم و دیدن نتیجه کار از سوی آنها است اما تا آن زمان شهردار جدید باید ذهنیت مردم را نسبت به نتیجه مطلوب روشن کند، اگر مردم در روند اجرای کار، درستی و صداقت را از مجموعه شهرداری ببینند قطعاً همراه خواهند بود و شهردار جدید باید بداند که براساس منطق سیاسی تا زمان عملکرد مثبت و سالم، مردم، مسئولین و رسانه‌ها از وی حمایت خواهند کرد.

یادآوری می‌شود شورای شهر سورک حسین طبری رئیس فعلی شورای شهر را به‌عنوان شهردار معرفی کردند و در حال حاضر منتظر نظر استانداری هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
عقیل عباسی
شما بی خود می کنید یه مشت حر فها بی اساس را از دهن هر کسی در سایت قرار می کنید
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴