کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشور بدون پژوهش دولتمردان دچار مشکلات کنونی است/ مسئولان! لطفاً با تحقیق میدانی سخن بگوئید

29 آذر 1396 ساعت 21:42

آنچه باید موردتوجه ویژه قرار گیرد این است كه مركز پژوهش‌های شوراهای اسلامی شهرهای ایران به‌موازات مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌بایست به فعالیت‌های خود ادامه دهند.


به گزارش بلاغ، پژوهش و تحقیق، اساس و پایه حركت فعالیت پایدار كشور را نشان می‌دهد. نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است كه می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرك توسعه در تمام زمینه‌ها دانست. یكی از عوامل اصلی در رشد و توسعه كشورهای صنعتی، توجه ویژه این كشورها به پژوهش و تحقیقات در تمام عرصه‌های علوم است.

امروزه كشورهای درحال‌ توسعه و كشورهای عقب‌مانده برای رسیدن به وضعیت كنونی كشورهای صنعتی و توسعه‌یافته چاره‌ای جز توجه به پژوهش و تحقیقات پایه‌ای ندارند. در كشور ما انجام پژوهش‌های علمی- كاربردی در جهت رفع مشكلات شهری و شهروندی یكی از ضروریات در رابطه با توسعه شهری و شهرنشینی است.

در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های كلان نظام در حوزه مدیریت شهری ضروری است، ظرفیت‌های فنی و كارشناسی موجود در سطح سازمانی ملی و بین‌المللی به‌منظور تدوین اهداف، سیاست‎ها، طرح‌ها و برنامه‎های بهبود عمران، مدیریت و خدمات شهری مورد شناسایی و بهره‌برداری قرار بگیرد. دست‌یابی به این هدف در امور مذكور مستلزم شناخت و تجزیه‌وتحلیل تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمران، مدیریت شهری و همچنین فن‌آوری به‌صورت مستمر، جامع، یكپارچه و به‌روز است. با توجه به تنوع و حجم دانش و اطلاعات و نیز سرعت فزاینده تغییرات محیطی كه متأثر از رویكردهای نوین درزمینهٔ عمران و مدیریت شهری و نیز فن‌آوری‌های روز جهان است، ضرورت همگامی و آشنایی با رویكردهای نوین بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در غیر این صورت مدیریت شهری امكان مواجهه فعال و مؤثر با این تغییرات را نداشته و همواره با دغدغه‌های فكری درزمینهٔ تعیین هدف‌ها و سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های خود مواجه می‌شود.

ازاین‌رو شورای اسلامی شهر ساری به‌منظور ارتقاء كیفیت تصمیم‌گیری درزمینهٔ استراتژ‌ی‌ها و سیاست‌های مرتبط با حوزه مأموریتی خود نیازمند انجام مطالعات و پژوهش‌های هدفمند و كاربردی است. در این راستا به‌منظور نهادینه كردن مطالعات و پژوهش‌های موردنیاز و همچنین ایجاد بانك اسناد و استفاده مدون از فرهیختگان، دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و بازنشستگان؛ ایجاد چنینی مركزی ضروری به نظر می‌رسد. مركزی كه فعالیت‌های آن باهدف دست‌یابی به مدیریت و توسعه پایدار شهری مبتنی بر دانایی محوری، طراحی و كاربست مدل‌های توسعه پایدار متمركز گردیده باشد.

كاركرد این مركز به‌طور عمده مرتبط با سیاست‌گذ‌اری، برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی در پژوهش‌ها ازجمله تعیین جهت‌گیری‌های پژوهشی، تعیین و پیگیری جذب بودجه‌های پژوهشی، پیگیری مدیریت اجرایی پژوهش‌ها همچون سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و به‌كارگیری ظرفیت‌های پژوهشی در مراكز دانشگاهی و پژوهشی و نظارت و ارزیابی و پیاده‌سازی نتایج خروجی‌های پژوهشی در محیط‌های كاربردی است. حوزه اجرایی شامل مركز پژوهش، مراكز دانشگاهی و پژوهشی، شركت‌ها و پژوهشگران بوده كه به‌عنوان مجریان طرح‌های پژوهشی با هدایت حوزه مدیریتی به شناسایی، تعریف و اجرای طرح با تعامل نزدیك و مشاركت حوزه‌های مأموریتی اقدام می‌كنند.
 
آنچه باید موردتوجه ویژه قرار گیرد این است كه مركز پژوهش‌های شوراهای اسلامی شهرهای ایران به‌موازات مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌بایست به فعالیت‌های خود ادامه دهند. امیدواریم با ایجاد چنین مركزی بتوان گام‌های مؤثر و مبتنی بر واقعیت برای شهرمان برداشت.


کد مطلب: 329136

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/329136/کشور-بدون-پژوهش-دولتمردان-دچار-مشکلات-کنونی-مسئولان-لطفا-تحقیق-میدانی-سخن-بگوئید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com