تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۳۰۲۲۹۴
امروزه هیچ‌چیز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همچون التزام اعتقادی و عملی به ولایت‌فقیه مورد بغض دشمنان قرار نگرفته است.
۰
plusresetminus
ارزشمندترین دستاورد در معرض مهیب‌ترین حملات
به گزارش بلاغ، بحث حكومت اسلامي و ولایت‌فقیه یکی از اساسی‌ترین مباحث در حوزه اندیشه دینی به‌حساب می‌آید، چراکه آگاهی از آن می‌تواند بسیاری از معارف دیگر دینی را تحت تأثیر قرار دهد، به‌گونه‌ای که چهره دین با آگاهی و اعتقاد به آنچه در بعد شخصی و چه اجتماعی ـ با چهره دین بدون در نظر گرفتن آن کاملاً متفاوت خواهد بود.

نکته دیگر در اهمیت طرح بحث ولایت‌فقیه، تأثیر غیرقابل‌انکار آن در رفتارهای فردی و اجتماعی مسلمانان می‌باشد. شکی نیست احکام الهی برای تصحیح اعمال انسان‌ها در جهت تکامل آن‌ها وضع شده است، به همین دلیل آگاهی از احکام الهی و به کار بستن آن‌ها می‌تواند نقش عمده‌ای در جهت‌دهی جوامع ایفا نماید و عدم آگاهی یا به کار نبستن آن می‌تواند ضربات مهلکی بر پیکر جوامع بشری وارد سازد، خصوصاً آنکه در وضعیت کنونی بعد از گذشت قریب 1200 سال از غیبت کبری، نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر تحقق همین اصل اساسی بر پا شده است، بنابراین آگاهی از مبانی ولایت‌فقیه بیش‌ازپیش برای آحاد مردم لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از عواملی که طرح این بحث را ضروری می‌کند، عدم آگاهی عموم مردم از مبانی ولایت‌فقیه و وجود شبهه در اذهان عمومي است، اگرچه اکثر قریب به‌اتفاق مردم ما به پشتوانه همین ولایت توانستند به پیروزی بزرگی نائل آیند و تاج افتخار حکومت اسلامی را بعد از سال‌ها بر سر خویش بگذارند؛ اما این حرکت عظیم تنها با تعبد به دستورات بزرگان دین و صاحبان اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) صورت پذیرفت، به همین جهت بر همه اندیشمندان است که این تعبد مقدس را به تعقل بدل نمایند تا اجتماع ما و خصوصاً جوانان از گزند شبهات دشمنان در امان بمانند و درعین‌حال بتوانند پاسخ سؤالات خویش را پیدا کنند.

بدون شک هر انسانی که نتواند پایه اندیشه‌های خود را با براهین محکم استوار کند، همواره در معرض حملات دشمنان قرار خواهد گرفت، درحالی‌که سلاحی برای جنگیدن و دفاع از اندیشه‌های خود ندارد.

یکی دیگر از علل ضرورت طرح اين مبحث، این است که متأسفانه ازآنجاکه از زمان غیبت کبری تا انقلاب اسلامی ایران هیچ‌گاه حکومت اسلامی بر اساس ولایت‌فقیه محقق نشده بود، بنابراین فقها به‌صورت یک مسئله مبتلابه بدان نپرداخته‌اند. درنتیجه بسط لازم علمی همچون دیگر ابواب فقهی پیدا نکرده است.

به همین جهت باب مشخصی برای آن در فقه اختصاص نیافته است. لذا هر فقیهی آن را در قسمت یا قسمت‌های مختلف مباحث فقهی خود همچون مکاسب، قضا، دیه، امربه‌معروف و نهی از منکر به‌صورت پراکنده مطرح کرده است و همین امر باعث گردید امروزه با برپایی حکومت اسلامی، جامعه در حل مشکلات نظری خود با سؤالات بی‌شماری در زمینهٔ ولایت‌فقیه روبه‌رو شود. به همین جهت امام(ره) تأکید وافر داشتند که محققان و متفکران در این زمینه کار کنند و در حل معضلات این بحث بکوشند.

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در طرح بحث ولایت‌فقیه، برتري آن در تأثیرگذاری در عرصه و حاکمیت‌های اجتماعی است، به‌گونه‌ای که با برپایی نظام ولایت‌فقیه عملاً عرصه بر هر نوع حاکمیت دیگری در اجتماع تنگ می‌شود و همین باعث می‌گردد دشمنان پیش از هر چیز به مبارزه با این اصل بپردازند و آن را به‌مثابه مرکز ثقل قدرت نظام با انواع شگردهای آشکار و پنهان مورد حمله قرار دهند.

به همین سبب، امروزه هیچ‌ چیزی در نظام اسلامی ایران همچون التزام اعتقادی و عملی به ولایت‌فقیه مورد بغض دشمنان قرار نگرفته است، که بیش از هر امر دیگری نیز در معرض حملات مختلف قرار دارد.

بنابراین تقویت نیروهای مؤمن و متدین در جهت بالا بردن سطح علمی و اعتقادی افراد و درنتیجه استحکام و پایدار نمودن نظام الهی در مقابله با دشمنان اسلام و مسلمین، از مهم‌ترین وظایف به شمار می‌آید که در یادداشت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴