تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۲۸۰۹۳۳
انتخاب افراد اصلح در میان کاندیداهایی که اعلام حضور می‌کنند کار بسیار دشواری نیست، بلکه با شناخت دقیق شاخص‌های صلاحیت‌ها به آسانی می‌توان به گزینه یا گزینه‌های مورد نظر رسید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، این روزها بحث‌های انتخاباتی به شدت داغ شده است و در هرمکان و زمان یکی از محوری‌ترین مباحث میان مردم در تمامی قشرها، مسائل مربوط به انتخابات است.

مهم‌ترین شاخصه‌های کاندیداها، از مهم‌ترین ویژگی‌های شکل گیری جمهوری اسلامی ایران رأی و خواست و اراده مردم است و در همین راستا است که از انتخابات به عنوان نماد دموکراسی و مردمسالاری دینی یاد می شود؛ اهمیت دادن به جایگاه مردم تجسم عینی این مسئله است.

اینکه تاکنون نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته در برابر توطئه های بی‌شمار بیگانگان سربلند باشد و در برابر آنها ایستادگی کند، جز با حضور حداکثری مردم امکان‌پذیر نبوده است که البته باید این حضور را شاکر خداوند باشیم.

در جمهوری اسلامی ایران انتخابات در سطوح مختلف برگزار می‌شود، به طوری‌ که روسای قوا با رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم تعیین می‌شوند.

به همین ترتیب این انتخابات به دپارتمان‌های شهری نیز کشیده می‌شود و در شهرها و روستاها نیز انتخابات شورای شهر و روستا برگزار می‌شود.

در این راستا در کشور و در هر انتخاباتی تعدادی از افراد با تفکر خدمت به مردم، خود را کاندیدای حضور در این انتخابات می‌کنند و در این میان این مردم هستند که با بررسی صلاحیت‌ها و شاخصه‌های آنها اقدام به انتخاب می‌نمایند.

اما آنچه که در این انتخابات همواره مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد، توجه به این نکته است که چرا در انتخابات به ویژه شورای شهر و ریاست جمهوری شناخت افراد اصلح بسیار مهم و ضروری است.

انتخاب افراد اصلح در میان کاندیداهایی که اعلام حضور می‌کنند کار بسیار دشواری نیست، بلکه با شناخت دقیق شاخص‌های صلاحیتی، به آسانی می‌توان به گزینه یا گزینه‌های مورد نظر رسید.

در هر انتخاباتی افراد مختلف با حضور در ستاد انتخابات، کاندیدا می‌شوند و شانس خود برای برگزیده شدن را در معرض انتخاب قرار می‌دهند.

کاندیدای اصلح باید دارای برخی ویژگی‌هایی باشد که صلاحیت حضور در آن جایگاه حقوقی را حائز باشد، مهم‌ترین موضوعی که باید از سوی کاندیدا در انتخابات رعایت شود، حق‌الناس است.

باید در انتخابات از تهمت‌ها و دروغ‌پراکنی نسبت به افراد دیگر دوری کرد، در برخی از انتخابات مهم دشمنان بر روی برخی امور تمرکز می‌کنند که باید نسبت به این موضوع نیز هوشیار بود.

کاندیداها باید در موضع‌گیری‌های خود نهایت دقت را به خرج دهند، کاندیداهای اصلح باید از هر گونه سابقه شائبه‌دار مبرا باشند و مردم در شناخت آنها این موضوع را در اولویت قرار دهند.

هیچ کاندیدایی حق مایوس کردن مردم را از دیگران ندارد، توجه به مبانی دینی و اخلاقی و پایبندی عملی به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از این مشخصه‌ها است.

مهارت‌ها و شایسته‌سالاری باید در انتخاب افراد مدنظر قرار گیرد و این موضوع بسیار مهم است چرا که بسیاری از آسیب‌های کنونی جامعه ناشی از عدم توجه به این موضوع راهبردی است.

در انتخابات باید بسیار هوشیار عمل کرد، چرا که دشمن تمام توان خود را برای خدشه‌دار کردن این حماسه حضور در ایران به کار می‌گیرد.

در انتخاب فرد اصلح، معیارها شاخصه‌های مدنظر رهبری است، باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاشت و نباید کاری کرد فردی بر مردم تحمیل شود.

رای دادن را باید یک وظیفه شرعی دانست، توجه به ایمان و تقوای کاندیدا، مهارت و شایستگی، رعایت حق مردم بر حق خود، توجه به حلال و حرام خدا، مشورت با عقلا و صالحان و غیره باید از شاخصه‌هایی باشد که مردم در انتخاب فرد مورد نظر خود توجه می‌کنند.

بر اساس فرموده‌های رهبری به عنوان خط مشی و نقشه راه نظام، بهترین آن کسى است که درد مردم را بداند و بفهمد.

اگر کاندیدای شرکت در انتخابات قبل و پس از انتخابات با مردم یگانه و صمیمی باشد و خود را تغییر ندهد، یک گزینه مناسب محسوب می‌شود، متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین آفت‌هایی که در کشور وجود دارد اشرافیگری و تجمل‌پرستی است، اشرافیگری مردم را به این سمت می‌کشاند و عده‌ای را ثروتمندتر و عده دیگری را فقیرتر می‌کند، کاندیدایی که با چنین طرز تفکری به میدان بیاید به درد جامعه نمی‌خورد.

مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستا باید به شاخص‌ها توجه کنند، انتخاب‌های قومی و قبیله‌ای اگر بر اساس صلاحیت نباشد، دپارتمان شهری درخوری را ایجاد نمی‌کند.

پایبندی به اسلام و آموزه‌های دینی یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی یک کاندیدای اصلح است، برخی‌ها بنابر به هر دلیلی در برابر ظلم سکوت می‌کنند و خق را نادیده می‌گیرند که این به ضرر عامه مردم است و چنین شخصی نباید در جریان امور قرار بگیرد.

مردم باید با چشمان باز در صحنه انتخابات حاضر شوند، انتخاب شایسته و مناسب می‌تواند در آینده آن روستا، شهر، استان و کشور چه در عرصه‌های داخلی و چه مناسبات‌ بین‌المللی تاثیر بگذارند، تمامی افراد رای دهنده باید در پیدا کردن نامزد مورد نظر دقت کنند، توجه به دین‌داری و مردم‌داری یک کاندیدای انتخابات بسیار مهم است.

نباید کسانی بر سرکار بیایند که در برابر دشمن و خواسته نا به حق برخی از افراد ساکت بمانند، چنین افرادی به درد این مردم نمی‌خورند، وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت آنان یکی دیگر از اصولی است که کاندیداها باید آن را رعایت کنند.

مردم باید به کاندیداهایی رای دهند که طرح و برنامه‌های اجراشدنی داشته باشند، بسیاری از کاندیداها به فکر فریب مردم برای به دست آوردن رای آنها هستند که این حرکت نیاز به هوشیاری تمامی مردم دارد.

تمامی موارد مطرح شده تنها بخشی از شاخص‌هایی است که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به چشم می‎آید.

بدون شک مردم کشور با حضور در انتخابات، با امید فراوان برای توسعه و آبادانی روستا، شهر، استان و کشور خود برنامه‌ریزی و در عرصه حضور پیدا می‌کنند و کاندیداها نیز باید تمام تمرکز خود را به این امر معطوف کنند.

چه خوب رهبری فرمودند «مسائل تبلیغاتی و روزنامه‌ای انتخابات، مسئولان کشور را از مسائل مستمر و دنباله‌دار و اساسی غافل نکند… آنچه باقی می‌ماند، مسائل اساسی کشور است… [انتخابات] مساله گذراست؛ کسانی که باید فکر کنند، دارند فکر می‌کنند. کسانی که باید عمل کنند دارند‌ عمل می‌کنند. مسئولین کشور ذهن‌شان را به این چیزها مشغول نکنند».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷