تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۲۲۶۲۶۲
پیامبر اکرم با واقعه غدیر نشان داد که عملا تنها راه نجات مسلمانان اتحاد و همدلی و در سایه ولایت قرار گرفتن است.
۰
plusresetminus
غدیر عامل وحدت جهان اسلام
به گزارش بلاغ، غدیر خم نام منطقه‌ای میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل، که در آن آب باران جمع می‌شده‌ است، به این نام شهرت یافت.

غدیر در ۶۷ کیلومتری مکه قرار دارد، در این مکان راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود، غدیر خم به سبب وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود اما گرمایی طاقت‌فرسا داشت.

مکان انتخاب غدیر هم بسیار مهم بوده است. این نقطه تقریبا به عنوان چهار راه مواصلاتی محسوب می شده و در عمل مسلمانان مناطق مختلف از یکدیگر جدا شده و به موطن خود باز می گشتند.

پیامبر با انتخاب این منطقه در عمل آخرین اتمام حجت خود را به این مسلمانان انجام داده و از آنها به عنوان سفیرانی برای انتقال پیام غدیر به سایر مسلمانان دیگر سرزمین‌های اسلامی استفاده کرد تا خبر این واقعه بزرگ به گوش آنها رسانده شود.

در این مکان پیامبر اسلام نقشه راه آینده نظام اسلامی را بنا به دستور آیه شریفه ترسیم کرده و برای اجرای آن از دیگر مسلمانان دست یاری و کمک طلبیده‌اند.

اهمیت غدیر به اندازه‌ای بوده است که آیاتی در این مورد چه قبل از غدیر، پس از واقعه غدیر و عواقب نپذیرفتن آن نیز نازل شده است.

در پیش از واقعه غدیر در آیه‌ای از پیامبر خواسته شد تا کار نیمه تمام خود را به اتمام رسانده و اگر خدایی نکرده کوتاهی صورت پذیرد تمامی زحمات پیش از این او بی فایده است.

این آیه شریفه می‌فرماید: "یا ایها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس…- ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد." ( سوره مائده آیه ۶۷)

پس از اتمام کار و معرفی علی ابن ابیطالب(ع) به عنوان وصی و جانشین پیامبر و ادامه دهنده راه و نهضت او آیه ای در تجلیل این عمل و کامل نمودن آن نازل شد.

دومین آیه، آیه سوم از سوره مبارکه مائده است، پس از سخنان پیامبر هنوز مردم متفرق نشده بودند که جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا- امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم."

همچنین آیه سوم در مورد عواقب کسانی است که غدیر را انکار کردند و درمورد جانشینی حضرت ابهام دارند نیز نازل شد، در آیات ۱-۳ سوره معارج به این موضوع اشاره شده است. در این آیه می‌فرماید: "سئل سائل بعذاب واقع، للکافرین لیس له دافع، من‌الله ذی‌المعارج – سائلی از خداوند بزرگ طلب عذاب کرد، عذابی که بلافاصله واقع شد و هیچ قدرتی آن عذاب را از کافران نمی‌تواند دفع کند."

مرحوم علامه امینی نام ۳۰ نفر از دانشمندان اهل سنت را با نام کتاب و شماره صفحه ذکر می‌کند که تمامی آن‌ها گفته‌اند: این آیه‌ها در روز «غدیرخم» و بعد از گفتار آن مرد که در مورد واقعه غدیر مردد بوده نازل شده است.

مجموعه این آیات نشان می‌دهد واقعه غدیر از اتفاقات بسیار مهم و دارای پشتوانه قرآنی است و اهمیت آن به اندازه خود نبوت حضرت رسول(ص) است که اگر به درستی انجام نگردد، نبوت حضرت مورد سئوال قرار می‌گیرد.

پیامبر در طول مبارزات ۲۳ ساله خود تمام تلاش خود را مصروف ایجاد حکومت اسلامی و پیاده کردن دستورات دینی کرده بود و حال باید برای دوران پس از خود نیز فکری به حال تثبیت و به نتیجه کامل رساندن آن می‌نمود که غدیر خم این فرصت را مهیا کرد.

همراهی و همکاری مردم در ابتدای کار نشان‌دهنده پذیرش این واقعه و درستی اهمیت این کار بود، اما متاسفانه پس از رحلت رسول خدا دنیاخواهی و تمایل به هوای نفس موجب شد که نظام اسلامی از مسیر اصلی خود منحرف شده و کار مسلمانان به سامان نرسد و بذر دو دستگی و نفاق در بین امت اسلامی از همان ابتداء پاشیده شود که تا به امروز هم ادامه داشته باشد.

پیامبر اکرم با واقعه غدیر نشان داد که عملا تنها راه نجات مسلمانان اتحاد و همدلی و در سایه ولایت قرار گرفتن است و خروج از این مسیر باعث ایجاد تفرقه و چند دستگی و تسلط دیگران بر مسلمانان می‌شود.

راه رستگاری واقعی در دنیا و آخرت عبور از مسیر ترسیم شده در غدیر است که با ابلاغ وحی از سوی خداوند و اجرای دقیق آن توسط پیامبر صورت پذیرفت و ایجاد مسیرهای دروغین و موازی با این مسیر موجب رسوایی مروجین آنها و صدمه دیدن افرادی خواهد شد که در غیر از این مسیر گام بردارند.

امروزه مشکلاتی که جهان اسلام بدان دچار و درگیر تفرقه و چند دستگی نیز شده‌اند، نتیجه حرکت در مسیری غیر از مسیر تعیین شده در غدیر است و همانگونه که آیه‌های سوره معارج به آن اشاره نموده افرادی که واقعه غدیر را تکذیب کنند دچار عذاب می‌شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴