توجه به مقوله‌ اقتصاد در فضای مجازی از این بعد اهمیت دارد که کاربران ایرانی به لحاظ حجم فعالیت و تولید پهنای باند در شبکه‌های اجتماعی، جایگاه‌های اول تا سوم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.
۰
plusresetminus
لغزشگاه‌های خانواده در فضای مجازی/ آمارهای خیره‌کننده سود اقتصادی برای شیطان‌پرست‌ها
به گزارش بلاغ، با رشد روز افزون ضریب اینترنت و فراگیر شدن فضای مجازی در اقشار مختلف جامعه، نباید آسیب‌های این تکنولوژی را نادیده گرفت، آسیب‌های فضای مجازی موارد متعددی‌هستند که‌این نوشتار، مختصر به برخی موارد پرداخته و حول آن توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

فراهم کردن زمینه فریب افراد با تعریف هویت‌های جعلی

هر یک از ما هنگام مواجه شدن با دیگران در فضای حقیقی ‌ناگزیر به معرفی صحیح خود بر اساس پنج ویژگی نام، نام خانوادگی، سن، جنسیت و چهره هستیم، اما زمانی که در فضای مجازی حضور پیدا می‌کنیم، هیچ الزامی‌به‌ارائه صحیح هیچ یک از پنج ویژگی مذکور نداریم. همین امر می‌تواند زمینه فریب دیگران را فراهم سازد.

به بیان دیگر، عده‌ای تعمدا برای کلاهبرداری از کاربران کم آگاه وارد این محیط شده و با معرفی خود بر خلاف واقعیت، به طعمه خود نزدیک می‌شوند، سپس با ایجاد صمیمیت ظاهری از سوژه مورد نظر اطلاعات مهم و ارزشمندی‌همچون تصاویر شخصی و خانوادگی، آدرس محل سکونت و تحصیل ، شغل والدین و ... را بدست می‌آورند و همین اطلاعات را برای آزار و اذیت وی مورد استفاده قرار می‌دهند.

از سویی دیگر فضای مجازی و صفحات افراد در شبکه‌های اجتماعی تنها بازتاب دهنده ویژگی‌های مثبت و لحظه‌های شیرین زندگی آنها هستند. کاربران این محیط‌ها بطور معمول هیچ‌گاه به نقاط ضعف خود نظیر پرخاشگری، سطح پایین تحصیلات، وضع نامناسب مالی و یا مصرف مواد مخدر اشاره‌ای نکرده و تلاش می‌کنند خود را بصورت ایده‌آل معرفی کنند تا بدین وسیله وجهه بیشتری برای خود در این محیط کسب نمایند.

عدم توجه به نحوه معرفی افراد می‌تواند در ازدواج‌های اینترنتی، زمینه ساز افزایش طلاق و فروپاشی کانون خانواده‌ها شود. پسر و دختری که بر مبنای معرفی‌های غیرواقعی و اغراق امیز با هم آشنا می‌شوند هیچگاه تصور نمی‌کنند که ممکن است این معرفی‌ها رنگ دروغ به خود گرفته باشد.

اینجاست که آشنایی‌های اینترنتی به عشق‌های حقیقی تبدیل شده و در برخی موارد ختم به جلسه خواستگاری و عقد می‌شود. اکنون وقت آشکار شدن حقایق است و خیلی از زوجینی که‌ازدواج اینترنتی آنها را به‌هم رسانده، تازه به‌این نتیجه می‌رسند که شناخت‌شان نسبت به طرف مقابل مبتنی بر دروغ و خلاف واقعیات بوده و مشکلات رخ می‌نماید.

بنا به‌اعلام مسوولان سازمان بهزیستی کشور، اکنون از هر ده ازدواجی که بر مبنای آشنایی‌های اینترنتی در کشورمان به ثبت می‌رسد، نه فقره به طلاق ختم می‌شود. البته در یک ازدواج باقی مانده نیز سایه شک و تردید بین زوجین همواره مانع ایجاد یک زندگی آرام و بر اساس اعتماد متقابل خواهد بود

تقویت بنیه‌ اقتصادی دشمن و کمک به بیگانگان

بطور معمول اضافه شدن هر کاربر به شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان، منجر به تولید پهنای باند بیشتر و در نتیجه سوداوری برای مدیران این شبکه‌ها خواهد شد

بر این اساس عضویت هر کاربر در شبکه‌اجتماعی فیس بوک 128 دلار(380 هزار تومان)، توئیتر:118 دلار(350 هزار تومان)، پیام رسان وایبر 145 دلار(430 هزار تومان) و واتس آپ 42 دلار(126 هزار تومان) به‌ارزش سهام این موسسات می‌افزاید. در عین حال در گوگل هر جستجو12 سنت(360 تومان) و هر کلیک 62 سنت(1860 تومان) سود برای مدیران مجموعه به‌ارمغان می‌آورد.

بدین گونه‌ است که گردانندگان عرصه‌های پرطرفدار فضای مجازی به غول‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و کاربران ایرانی به واسطه فعالیت گسترده خود در این محیط‌ها حساب‌های بانکی مدیران این مجموعه‌ها را روز به روز فربه‌تر می‌کنند. این موضوع با توجه به‌اینکه مدیران این موسسات عموما حامیان مالی صهیونیست‌ها هستند، می‌تواند حمایت غیر مستقیم از جنایات وحشیانه کودک‌کشان به شمار آید.

توجه به مقوله‌اقتصاد در فضای مجازی از این بعد اهمیت دارد که کاربران ایرانی به لحاظ حجم فعالیت و تولید پهنای باند در شبکه‌های اجتماعی، جایگاه‌های اول تا سوم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. زمانی که تب وایبر در کشورمان همه گیر شد، ایرانیان به لحاظ فعالیت رتبه‌اول جهانی را در این پیام رسان به خود اختصاص داده بودند.

پس از اینکه موج کاربران ایرانی از وایبر به تلگرام شکل گرفت، در این پیام رسان هم به جایگاه‌اول جهان رسیدیم. اکنون در پیام رسان لاین و بازی کلش اف کلنز جایگاه سوم جهان را داریم.

سودهای‌هنگفت حاصل از این فعالیت‌ها می‌توانست در خدمت اقتصاد داخل قرار گیرد؛ حال آنکه به دلیل ضعف زیر ساخت‌های داخلی تمام منافع حاصل از این عضویت‌ها، منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای جوانان کشورهای بیگانه می‌شود!

به دو نمونه‌از ارقام قابل تامل منابع مالی حاصل از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین توجه کنید:

* فیس بوک در ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی، نرم افزار پیام رسان واتس آپ را به مبلغ خیره کننده ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این رقم معادل سود حاصل از یکسال فروش نفت جمهوری اسلامی‌ایران آن هم بر مبنای‌هر بشکه ۵۰ دلار بوده‌است.

* سود مدیران بازی کلش اف کلنز از محل فعالیت‌های کاربران در این بازی در سال ۲۰۱۴، یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار بوده‌است.

*درآمد گوگل از محل جستجوی کاربران ایرانی در این موتور جستجو در سال ۲۰۱۱ معادل ۴۴۳ میلیارد تومان شد. مدیران این موسسه‌ همان سال بخشی از درامد خود را به‌عنوان کمک برای حمله به غزه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند.فکر نمی‌کنید در این چرخه معیوب بطور غیر مستقیم در ریختن خون بیگناهان سهیم شده‌ایم؟

سونامی‌محتواهای نامناسب و مضر

در حالی که‌ همه کشورهای جهان بر حسب هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، برای دسترسی جوامع خود به محتواهای موجود در اینترنت محدودیت‌هایی اعمال کرده و برای اجرای صحیح آن جدیت به خرج می‌دهند، ظاهراً این حق برای مردم کشور ما تعریف نشده و نسل کودک و نوجوان ایرانی می‌توانند به محتواهایی دسترسی داشته باشند که بقیه‌ هم‌سن و سال‌های‌شان در دیگر کشورهای جهان از آن منع شده‌اند!

آمریکایی‌ها در این زمینه مقررات سخت گیرانه‌ای دارند. چنانچه فردی در سایت‌های مخصوص کودک و نوجوان محتوای غیر اخلاقی منتشر کند، به استناد قانون به شش ماه حبس و پنج هزار دلار جریمه نقدی محکوم می‌شود.

در انگلیس هم با فرهنگ سازی در خصوص مفهومی‌ به نام " اینترنت خانواده پسند" بیش از هفتاد درصد سایت‌های بین المللی را فیلتر و از دسترسی مردم به‌ آنها جلوگیری کرده‌اند.

لایحه برخورد با سایت‌های غیر اخلاقی در مجلس آلمان بدون حتی یک رای مخالف به تصویب رسیده و کشورهای ایسلند، سوئد و دانمارک نیز محدودیت‌های ویژه‌ای برای دسترسی کودکان و نوجوانان به محتواهای مضر موجود در اینترنت وضع شده‌است.

علت تعریف این قوانین ، حجم بالای اطلاعات نامناسب و غیر اخلاقی است که به سادگی در معرض نگاه کاربران قرار می‌گیرد. در حال حاضر بیش از 4میلیون و 200هزار سایت پورنوگرافی در اینترنت فعال است ، سالیانه ۴۲۰ میلیون صفحه به محتواهای غیر اخلاقی اینترنت افزوده می‌شود و در طول یک ماه بیش از ۱/۵ میلیارد عکس مستهجن در این محیط بارگذاری می‌شود.

با وجود این سونامی‌ محتواهای غیر اخلاقی و علی‌رغم اینکه محدودیت‌های دسترسی به‌ این اطلاعات در عمده کشورها مورد پذیرش واقع شده و اعمال می‌گردد، کنگره‌امریکا برای مبارزه با فیلترینگ اینترنت جمهوری اسلامی‌ایران سالیانه ۷۵ میلیون دلار بودجه‌ اختصاص داده‌است!

در نتیجه‌این جنایت پنهان در حق نسل کودک و نوجوان، فیلتر شکن‌ها برای دسترسی این نسل به محتواهای غیر اخلاقی به سادگی‌هر چه تمام‌تر و با کمترین هزینه و اغلب رایگان در دسترس آینده سازان این کشور قرار می‌گیرد تا زمینه غرق شدن هرچه بیشتر آنها در فساد اخلاقی را بوجود آورند.

اشراف نداشتن مسوولین وزارت ارتباطات بر پهنای باند خریداری شده از خارج کشور، باعث شده نظارت محتوایی به حداقل برسد. بدخواهان انقلاب و اسلام نیز با سوء استفاده‌از این فضای بدون کنترل، عرصه را برای خود آزاد دیده و به‌هنجارشکنی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی می‌پردازند.

رشد قارچ گونه و فعالیت بدون محدودیت سایت‌ها، وبلاگ‌ها، گروه‌ها و کانال‌های‌هنجار شکن با موضوعاتی نظیر انکار خداوند، تمسخر اعتقادات دینی، زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب، عرضه مواد مخدر، ترویج بی حیایی و اعمال غیر اخلاقی، شیطان پرستی، تبلیغ فرقه‌های ضاله و ترویج سبک زندگی غربی، که می‌توان آن را به سونامی‌محتواهای غیر اخلاقی تعبیر کردَ، از نتایج فقدان نظارت محتوایی در فضای مجازی است که قلب و ذهن جامعه‌ایرانی را نشانه گرفته‌است.
منبع : خط امید
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷