قابل توجه استاندار و فرمانداران مازندران

لزوم پرهیز از اقداماتی که بوی انتخابات می‌دهد!

تاریخ انتشارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۲۱۹۵۷۷
در حالی‌که بسیاری از مشکلات مردم در حوزه معیشت و بیکاری حل نشده، تشکیل جلسات حزبی با حضور روسای دستگاه‌ها در فرمانداری سوادکوه شمالی چه معنایی دارد؟
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در سراسر جهان دموکراتیک پدیده انتخابات همواره حاشیه‌ها و زیر و زبرهای ویژه خود را دارد و در کشور ما نزدیک‌ترین انتخابات سراسری پیش رو، انتخابات دوره دوازهم ریاست جمهوری و چهارمين دوره شوراهای اسلامي شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه 1396 است، که چیزی در حدود 9 ماه زمان تا فرا رسیدن آن باقی است. ثبت‌نام نامزدها نیز در روزهای پایانی فروردین ماه انجام می‌گیرد که 7ماه دیگر خواهد بود، اما این موضوع نه تنها در این روزها مورد توجه بوده است بلکه ردپای آن را می‌توان حتی در اواخر فصل بهاربه روشنی پیگیری کرد.

تبلیغ زودرس انتخابات ممنوع، بهویژه برای فرمانداران

انجام تبلیغات انتخاباتی یکی از ضرورت‌های مهم در امر انتخابات است چرا که باعث می‌گردد مردم بیشتر نسبت به نامزدهای انتخاباتی شناخت و آگاهی کسب‌کنند. برگزاری جلسات انتخاباتی، بیان شعارها و اهداف، انتشار سوابق کاری و غیره اطلاعاتی است که می‌تواند مردم را در امر خطیر انتخاب یاری‌کند. در واقع تبلیغات و یا همان اطلاع رسانی انتخاباتی باعث انتخابی هوشمندانه و با بصیرت می‌شود.

اما آیا تبلیغات زودهنگام نیز می‌تواند همین نتیجه را داشته باشد؟

این مسئله را می‌توان از دیدگاه‌های بسیاری مورد بررسی قرار داد ولی بی تردید یکی از رویه‌های آن پدیده تبلیغ زود رس نامزدها برای انتخابات است.

انتخاباتی کردن زودرس فضای کشور جفای به مردم است

رهبر معظم انقلاب در هشتم آبان ۸۷ و در حالی که چندین ماه به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود، نسبت به برخی فعالیت‌های زودهنگام تبلیغاتی انتقاد کرده و فرمودند: “بعضی از افراد از حالا مسائل انتخابات را شروع کردند – با اینکه هنوز خیلی هم مانده، عجله کردند – این مسائل انتخاباتی خیلی مهم است و اهمیتش در نزدیک انتخابات، از جهت حضور در عرصه‌ی انتخابات است؛ اما اهمیت امروزش از جهت مشغول کردن افراد به یکدیگر، گلاویز شدن با هم، بدگوئی کردن از همدیگر و منصرف کردن ذهن‌ها از مسائل اصلی است. مراقب باشید.”

اگر چه قانون تبلیغات زودهنگام را تخلف دانسته و اعلام می‌دارد با متخلفین برخورد می‌کند، اما گسترش روش‌های تبلیغاتی راه‌های دور زدن قانون را برای برخی از نامزدهای انتخاباتی فراهم کرده است. رسانه‌های فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های ارتباطی بخشی از این ابزار هستند.

هر چند این اعلام‌های نامزدی به خودی خود تبلیغ زودرس برای انتخابات به شمار نمی‌رود، اما در بسیاری از موارد مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و در موارد بسیاری دیده می‌شود که نامزدها از هم اکنون و حتی پیش‌تر به روش‌های گوناگون در تلاش برای معرفی خود به افکار عمومی حوزه هدف و همراه کردن آن با خود هستند حتی در پاره‌ای از موارد رفتارهای شگفت از آنها سر می‌زند که به هیچ نحوی قابل توجیه نیست.

لطفاً فرماندار سوادکوه بخواند

در صدر همه این اظهارات می‌توان به گفته‌های معاون سیاسی وزیر کشور اشاره کرد که گفت: تبلیغات زودهنگام انتخابات دوازدهمین دوره رئیس جمهوری در زمان حاضر غیرقانونی است.

حال آنکه در سطح کلان و حتی در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی آرایش اتنخاباتی گرفته‌اند.

برگزاری جلسات حزبی با حضور روسای دستگاه‌های اجرایی در ساختمان دولتی و استفاده از امکانات دولتی چه توجیهی دارد، در حالی‌که مردم از دستگاه‌های اجرایی انتظار حل مشکلات و رفع دغدغه‌های خود را دارند نه بازی‌های سیاسی و حزبی.

براساس اخبار دریافتی، در چند روز گذشته جلسه حزبی با حضور برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی در فرمانداری سوادکوه شمالی برگزار شد.

در حالی‌که بسیاری از مشکلات مردم در حوزه معیشت و بیکاری حل نشده است، برخی مدیران با اولویت‌بندی‌های غیرکارشناسی به دنبال انحراف افکار عمومی به بهانه اجرای کنسرت، رونق صنعت توریسم و... هستند.

صنعت توریسم نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که هم اکنون دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی فاقد زیرساخت‌های لازم هستند.

مسئله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که در جلسات حزبی به فریضه‌های دینی همچون امر به معروف و نهی از منکر حمله می‌شود و از آن به‌عنوان قوانین دست و پاگیر یاد می‌کنند.

یا در بخش دیگر، یادواره‌های شهداء را زیر سئوال برده و آن را متهم به استفاده حزبی می‌کنند و آن را مخالف فضای نشاط جامعه می‌دانند.

مبادا هفته دولت هزینه تبلیغات انتخابات شود

در سال‌های گذسته، هفته دولت با رویکرد تشریح خدمات نظام برای مردم عنوان می‌شد، ولی با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 با عنوان خدمات 3 ساله دولت تدبیر و امید، نمایشگاه‌هایی با رنگ و بوی انتخاباتی در شهرستان‌های مختلف برپا شده است که سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز این قاعده مستثنی نبوده است.

گروه‌های مختلف در تلاش و تکاپو برای حضور موثرتر در انتخابات هستند هر چند انسجام، یکپارچگی و هماهنگی جریان‌های گوناگون باعث بهتر و هدفمندتر برگزار شدن انتخابات می‌شود، اما تبلیغ زودتر از موعد می‌تواند آسیب‌های بسیاری نیز به همراه داشته باشد.

نخستین آسیب این امر که روشن‌ترین آن نیز است، صرف هزینه‌های هنگفت بوده چرا که افزایش مدت زمان تبلیغات به‌طور طبیعی هزینه‌های آن را افزایش می‌دهد، در واقع هر لحظه‌ای که این رقابت‌ها بیشتر ادامه پیدا‌کند، مبالغ نجومی برای آن صرف خواهد شد.

به علاوه چون تبلیغات زود هنگام قانونی نبوده، نامزدها به اجبار از راه‌های فرعی بهره بیشتری جسته و روی آن تمرکز می‌کنند،  که اکثر این روش‌ها هزینه‌های بیشتری در بر خواهد داشت برای مثال نامزدها تلاش می‌کنند تا به بهانه‌های گوناگون در همه مناسبتها با برگزاری مراسم و جشن‌ها یا برپایی محافل خصوصی خود را بیشتر در کانون توجه قرار دهند بدیهی است که چنین مراسمی همواره هزینه‌های سرسام آوری به همراه دارد، که البته در بیشتر موارد نیز هیچ فایده و اثر ماندگاری در محیط نداشته است.

رقابت‌های زودرس، رفاقت‌ها را بهم می‌زند

در همین راستا برای تبلیغات غیر مستقیم می‌توان آسیب دیگری را برشمرد و آن اینکه نامزدها برای زمینه‌سازی در ذهن رای دهندگان ممکن است در زیر پوشش انتقاد و دلسوزی دست به تخریب رقیب یا رقبای احتمالی بزنند، از این دسته می‌توان به زیر سوال بردن عملکرد نامزدها و نامفید جلوه دادن فعالیت‌های نامزد رقیب درسمت پیشین وی از موضعی به ظاهر خیرخواهانه بزنند.

مورد دیگری که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که فعالیت‌های پیش از موعد در حالی انجام می‌گیرد که هنوز ثبت‌نام و تایید صلاحیتی از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان صورت نگرفته و هر یک از نامزدها ممکن است به علل مختلف از حضور در میدان رقابت انتخاباتی باز بماند، این مطلب در درجه نخست باعث گمراهی افکار عمومی شده و از سوی دیگر، انتظارات و حقوق کاذبی در ذهن خود داوطلبان و هواداران آنها ایجاد می‌کند که می‌تواند منجربه بد اخلاقی‌ها و حتی برخوردهای شدیدتر شود.

در این باره می‌توان گفت هرچند انتخابات و مبارزات انتخاباتی در جامعه نشاط  و جنبش ایجاد می‌کند، اما زودتر از موعد بودن آن می‌تواند باعث ایجاد اختلال در روند عادی امور حکومتی و اداره درست کشور و همچنین اشتغال بیش از اندازه اذهان عمومی به خود شود که ممکن است منجر به پیش آمدن سوء تفاهمات و رویارویی‌های نالازم و اصطکاک نیروهای مفید اجتماعی و هدر رفت انرژی با ارزش جامعه شود.

توصیه رهبری معظم انقلاب در خصوص عدم ورود زودهنگام به مقوله انتخابات

در خاتمه این گزارش بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار می‌گیرد و آن نکته مهمی است که در جمع ائمه جمعه سراسر کشور 18 دی 1394، بیان داشتند این بود که ورود زودهنگام عده‌ای به فضای انتخاباتی کار غلط و مضری است. در این ارتباط ایشان بیان داشتند: «امّا مسأله انتخابات، البتّه تا انتخابات هنوز وقت هست - مثلاً فرض کنید چهل پنجاه روزی هنوز وقت داریم - ما هم مجال داریم تا مطالبی که داریم به مردم عرض کنیم. بنده مخالفم با این که دو سال قبل از انتخابات یا یک سال قبل از انتخابات، فضای کشور را ما انتخاباتی بکنیم؛ بنده مخالفم، امّا خیلی‌ها این کار را کردند؛ این غلط است. وقتی فضا انتخاباتی شد، لازمه‌ی فضای انتخاباتی رقابت و درگیری - ولو درگیری زبانی - و تبادل انواع و اقسام حرف‌های احیاناً نامناسب و زشت به یکدیگر است. فضای انتخاباتی، انسان را از حقایق جاری جامعه و از نیازهای حقیقی جامعه غافل می‌کند. این کار، کار خوبی نیست، بنده مناسب نمی‌دانستم که از قبل راجع به انتخابات صحبتی بکنم؛ لکن حالا دیگر تقریباً فصل انتخابات است و بایستی مطالبی را گفت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴