تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۱۹۹۶۳۱
طی سال‌های اخیر و با مجاهدت‌های مظلومانه فرزندان رشید این ملت برای دفاع از حرم و نبرد با تکفیری‌ها، متأسفانه تاکنون تنها دو فیلم «هنگامه» و «جشن تولد» درباره این موضوع ساخته شده است
۰
plusresetminus
فیلم «هنگامه»؛ ادای دین به مدافعان حرم
به گزارش بلاغ، فیلم «هنگامه» تلاش گروهی از هنرمندان جوان ایرانی برای ادای دین به مدافعان حرم است. طی سال‌های اخیر و با مجاهدت‌های مظلومانه فرزندان رشید این ملت برای دفاع از حرم و نبرد با تکفیری‌ها، حداقل انتظار از جامعه فرهنگی و هنری این بود که در برخی از آثار خود، گوشه‌ای از این جان فشانی‌ها را نمایش دهند. اما متأسفانه تاکنون تنها دو فیلم «هنگامه» و «جشن تولد» درباره این موضوع ساخته شده است؛ «هنگامه» نخستین فیلم محسوب می‌شود و پیش از این در ششمین جشنواره فیلم عمار برنده دو جایزه فانوس بهترین فیلم بخش داستانی و نقش اول بازیگری زن را دریافت کرده بود.

این فیلم، این روزها در قالب اکران‌های مردمی جشنواره عمار درحال نمایش در محافل فرهنگی و مردمی است. مساجد، دانشگاه‌ها و محافل فرهنگی و مذهبی، میزبان این روزهای فیلم «هنگامه» هستند. نکته قابل تأمل این است که این فیلم در اکران‌های مردمی، با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. به طور مثال، نمایش این فیلم در مسجد امام حسن عسگری(ع) منطقه پردیسان قم، با جمعیتی دوبرابر بلیت‌های تعیین شده برای فروش مواجه شد. تاکنون 450 تقاضا برای اکران این فیلم صورت گرفته است.
«هنگامه» به کارگردانی امیر داسارگر، یک فیلم داستانی 40 دقیقه‌ای است که به روایت یک زن و شوهر جوان می‌پردازد که در کشاکش عاطفه و وظیفه، قرار می‌گیرند. انتخاب بین یکی از دو راه، به وجود آورنده ماجراهایی بین این زن و شوهر جوان است.

سوگل طهماسبی، بازیگر نقش اول این اثر که پیش از این هم در سریال «کیمیا» درخشیده بود، درباره علت حضور در این نقش می‌گوید:  بعد از مطالعه فیلمنامه اثر، احساس کردم که این فیلم با فیلم‌های دیگر خیلی متفاوت است.از سکانس اول وقتی موضوع را فهمیدم و دنبال کردم، متوجه شدم این اولین فیلمی است که در مورد مدافعان حرم ساخته می‌شود و شاید این که من برای چنین فیلمی انتخاب شدم دیگر در زندگی من تکرار نشود. بعد از مطالعه فیلمنامه، بلافاصله تماس گرفتم که در فیلم بازی می‌کنم.

وی افزود: فکر می‌کنم در مورد شهدای مدافعان حرم، اطلاع‌رسانی در جامعه ما خیلی کم است. خود من قبل از این که این فیلم را بازی بکنم، اطلاعات مختصری داشتم. ولی بعد از بازی کردن در این فیلم و صحبت‌هایی که با کارگردان فیلم داشتم اطلاعات خوبی درباره این افراد پیدا کردم. این شهدا خیلی غریب هستند، غریبانه می‌روند و غریبانه برمی‌گردند و به خاک سپرده می‌شوند.

طهماسبی گفت: هنگامه برای من خاطره شیرینی بود. از روز اولش تا آخرین سکانسی که بازی کردم، دوست داشتم دینی را که دارم، ادا کنم.بعد از اولین اکران فیلم در جشنواره عمار، تعدادی از خانواده‌های شهدا بخاطر بازی در این فیلم از من تشکر کردند و گفتند امیدواریم که در آینده دوباره در چنین کارهایی بازی کنم.

امین ایمانی، دیگر بازیگر این فیلم نیز با بیان اینکه هنرمندان، جدا از مسائل مادی، مزد اصلی خود را از رضایت مخاطب کسب می‌کنند،  خاطرنشان کرد: این فیلم درباره خانواده‌های مدافعان حرم است و از طرفی نمی‌توان مدافع حرم را فقط کسی دانست که در میدان جنگ است چرا که این افراد عقبه‌ و خانواده‌ای هم دارند.

این بازیگر به ذکر خاطره ای از نمایش فیلم «هنگامه» پرداخت و گفت: بعد از پخش فیلم در جشنواره عمار، وقتی در بیرون  از سالن اکران، در حال مصاحبه بودم یکی از افراد حاضر در سالن که بچه‌ای هم در بغل داشت، به من گفت یک تشکر به شما بدهکار هستم. وقتی علت را پرسیدم گفت، برادر من چند ماه پیش، شهید شده است و خودم هم فردا عازم هستم ولی این مشکل را داشتم که همسرم از رفتنم به سوریه ممانعت می‌کرد ولی بعد از پخش فیلم به من اجازه داد که بروم.

بازیگر فیلم داستانی «هنگامه» با بیان اینکه این اتفاق مرا دگرگون کرد، اظهار داشت: این اثر برای کسانی است که دغدغه اسلام و وطن دارند که امیدوارم فیلم مورد رضایت آنها قرار گیرد.ایمانی افزود: استواری مملکت ما به خاطر همین جوانانی است که الان به عنوان مدافع حرم در حال جنگ هستند، اگر فداکاری این افراد باشد، دشمن مطمئنا به سمت کشور ما هم می‌آید.

امیر داسارگر، کارگردان فیلم «هنگامه» نیز می‌گوید: اگر ما به این نتیجه رسیدیم که حضور ما در سوریه الزامی است باید جبهه فرهنگی‌مان را هم تقویت کنیم. فضای سینما و رسانه خیلی مهم و جدی است و اگر ما کار فرهنگی و رسانه‌ای نکنیم مدافعان حرم و خانواده‌های عزیزشان که پنج سال است زحمت می‌کشند و حدود سه سال از این پنج سال را در تنهایی مطلق گذرانده‌اند احساس تنهایی می‌کنند. من در هنگام ساخت «هنگامه» متوجه شدم هنرمندان به کارکردن در این زمینه بسیار علاقه مندند و استقبال می‌کنند.

وی افزود: ما یک جنگ هشت ساله داشتیم، اما چه تعداد سینماگر در آن حضورداشتند؟ متاسفانه یک‌سری از هنرمندان از انقلاب و مسائل جامعه عقب افتاده‌اند. هر کسی قدری عقل داشته باشد به این فکر می‌افتد که تهدید چقدر جدی است و اگر غافل شویم دیر یا زود به آن مبتلا خواهیم شد. البته به نظرم فعلا باید به همین تعداد کم هنرمندان متعهد بسنده کرد تا رفته رفته به تعداد آنها افزوده شود.

فیلم «هنگامه» علاوه بر اینکه اولین فیلم با موضوع مدافعان حرم است، اولین محصول مدرسه سینمایی عمار هم محسوب می‌شود. حامد بامروت‌نژاد، مدیر مدرسه سینمایی عمار در این باره گفت: یکی از دلمشغولی‌های همیشگی ما در مدرسه عمار در حوزه تولید بحث «زمانه» است که برای ما بسیار مهم است.

متاسفانه آفتی که در سینمای ما وجود دارد این است که سینمای ایران هیچ نسبتی با زمانه خودش ندارد و تبدیل به یک سینمای بی‌خاصیت شده است. این درحالی است که ما در مدرسه سینمایی عمار سعی می‌کنیم روی «زمانه» تاکید کنیم و فیلم «هنگامه» از دل همین دغدغه‌ها بیرون آمده است.این تهیه کننده با اشاره به مسئله امنیت ملی یادآور شد: مسئله امنیت مالی  برای ما هم مسئله بود و«هنگامه» تلاشی بود تا فیلم پاسخگوی یکی از نیازهای زمانه خودش باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴