کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده صحیح از تبلیغات محیطی، فرصتی مناسب برای درآمدزایی و زیباسازی شهری

مانی محرابی

3 شهريور 1395 ساعت 12:22

شهرستان نوشهر از یک سو به دلیل موقعیت توریست‌پذیر خود و از سوی دیگر به علت وجود فرودگاه و از آن مهم‌تر بندر، دارای پتانسیل تبلیغات محیطی فراوانی است اما آن استفاده‎ای که مد نظر است از تبلیغات محیطی در این شهرستان نمی‎شود.


به گزارش بلاغ، زمانی که علم تبلیغات به زندگی بشر ورود پیدا کرد، ناخودآگاه نوعی امر و نهی غیرمستقیم و حتی مستقیم به افکار عمومی در زمینه توجه، خرید و استفاده از محصولات خاص در زندگی آغاز شد.

بزرگ‌نمایی، اثبات و گاه اغراق در بیان کیفیت، بیان دلایل به صرفه‌بودن کالا برای مصرف‌کننده و ... ارکان اصلی تبلیغ را تشکیل داده و در اکثر تبلیغات مشهود بوده و هستند، و به همین دلیل در تمام دنیا شرکت‌های بزرگ هزینه هنگفتی را صرف امور تبلیغات می‎کنند، که جنبه‎های فرهنگی محصولات که آگاه و ناخودآگاه جزوی جدایی‌ناپذیر از اصل محسوب می‎شوند، بر اهمیت تبلیغات می‎افزاید. به طور مثال، شرکت‎های معتبر آمریکا دارای ردیف بودجه دولتی برای تبلیغ در مناطق دور افتاده بوده تا به همراه عرضه کالا، جنبه‎های فرهنگی محصول، که تاثیرگذار بر سبک زندگی هستند، را نیز عرضه کنند. از سوی دیگر کشورهای میزبان این تبلیغات نیز، از احتیاج شرکت‎ها به امر تبلیغات سود برده و در پی سود مالی به عنوان میزبان تبلیغات هستند.

رسانه‎ها نقش اصلی در شناخته‌شدن محصولات در افکار و زندگی بشر را ایفا می‎کنند. تلویزیون، رادیو و اینترنت از اصلی‎ترین و موثرترین این موارد هستند. از دیگر اشکال تبلیغات می‎توان به تبلیغات کلامی، که به نوعی بیان کیفیت محصول از زبان شخص مصرف کننده به منظور پیشنهاد است، نام برد. اما با کم‌شدن اعتماد عمومی به تبلیغات مستقیم در تلویزیون، رادیو و اینترنت، شیوه‌ای جدید در تبلیغات، معرفی محصول را به شیوه‌ای محلی ارائه کرده است که به آن تبلیغات محیطی می‎گویند که شامل بیلبوردها، تلویزیون‎های شهری، بنر فروشگاه‎ها و ... می‎باشد.

شهرستان نوشهر از یک سو به دلیل موقعیت توریست‌پذیر خود و از سوی دیگر به علت وجود فرودگاه و از آن مهمتر بندر، دارای پتانسیل تبلیغات محیطی فراوانی است.

نصب پایه بیلبورد اتوبانی هزینه چندانی ندارد و می‎توان با اجاره حداکثر چند ماه این بیلبوردها تمام هزینه آن را مسترد کرد. عملی که امروز در شهرستان نوشهر به طور حداکثری صورت نپذیرفته یا تلویزیون‎های شهری که در شهرهای بزرگ به عنوان منبع درآمد جدی شهرداری‎ها محسوب می‎شوند، ولی در شهرستان ما آن استفاده‎ای که مد نظر است از آن نمی‎شود.

به طور مثال این پتانسیل درآمدزا در شهر تهران، بیش از 200 میلیارد و در شهر مشهد بیش از 120 میلیارد ریال در سال درآمد عاید شهرداری‎ها کرده و برای نمونه 60% اعتبارات اجرایی زیباسازی شهری قم مستقیم و غیرمستقیم مربوط است به درآمدهای تبلیغات محیطی در بعد تبلیغات شهری.

استفاده از این ابزار قدرتمند در صورت ملحوظ‌کردن ارزش‎ها و فرهنگ ایرانی اسلامی، علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای ارائه‌دهندگان محصولات و ایجاد درآمد برای شهرداری‎ها، در بعد زیباسازی شهری نیز از عناصر اصولی مبلمان شهری محسوب می‎شود که با کمی دقت و خوش‌سلیقگی، نمای شهر را از آشفتگی‎های مرسوم رهایی بخشیده و چهره‎ای نو به شهر هدیه خواهد بخشید.

امید است از این پتانسیل عظیم درآمدزایی در شهرستان نوشهر بیش از پیش استفاده شود، شهرداری و دیگر سازمان‎های مربوط بتوانند قسمتی از مخارج خود را از این منبع تامین کنند.


کد مطلب: 195131

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/195131/استفاده-صحیح-تبلیغات-محیطی-فرصتی-مناسب-درآمدزایی-زیباسازی-شهری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com