راهبرد اصلاح‌طلبان در رسانه‌های پرشمار خود:

عبور از روحانی، تاکتیک پیش‌روی اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۹۲۵۲۱
فرار رو به جلو اصلاح طلبان در انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت نشان می دهد که این جریان برای تطهیر خود در انتخابات، طرح عبور از روحانی را کلید زده است.
۰
plusresetminus
عبور از روحانی، تاکتیک پیش‌روی اصلاح‌طلبان
به گزارش بلاغ، روحانی و دولت او که با اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 به قدرت رسید، همواره خود را بدهکار جریان اصلاحات از تند گرفته تا کند و معتدل آن می‌دانست آنچنانکه بدهی این دولت به تصریح مرحوم هاشمی رفسنجانی هم رسیده بود که گفته بود: "روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خودش تنها سه درصد رای داشت و بقیه رای به اعتبار من کسب شد". لذا آقای روحانی در طول دو دوره ریاست جمهوری خود همواره احساس دین به اصلاح‌طلبان می‌کرد و به دستورات آنها بویژه در بخش انتصابات و بکارگیری نیروها در سطوح وزارتی عمل می‌نمود.

در دوره دوم علاوه بر اصلاح‌طلبان، روحانی از حمایت قاطع جریان "علی لاریجانی"، که برای اولین بار از جریان انقلابی با عنوان "اصول‌گرای معتدل" بوضوح انشعاب زد و در انتخابات ریاست جمهوری 29 اسفندسال96 به او (روحانی) رأی داد، برخوردار شد هرچند از سال نخست ریاست جمهوری خود از حمایت‌های به‌خصوص پنهان آقای علی لاریجانی و جریان وابسته به او برخوردار بود، اما بطور آشکار در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 پرده تحفظ فرو افتاد و آقای لاریجانی با تمام قامت به حمایت از روحانی در مقابل جریان انقلابی قیام کرد و خود را در قبال ناکامی‌های دو دوره ریاست جمهوری روحانی سهیم کرد تا بتواند از حمایت جریان پیجیده و تو در توی اصلاحات و ثروت‌های اندوخته این جریان در انتخابات سال 1400 بهره‌مند شود.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با هدف ساماندهی امور اقتصادی مردم توانست آراء مردم را کسب کند، ولی همه تلاش رئیس جمهور صرف امور برجام شد، در برجام هم به اذعان حامیان و دست اندرکاران دولت به صورت غیر مستقیم اتفاق خاصی رخ نداد و حتی وضعیت اقتصادی کشور به وضعیت قبل از برجام نرسید و تنها اتفاقی که در برجام افتاد باز شدن درهای واردات به سوی کالاهای خارجی و نیز از طرفی تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای کشور بود.

عدم توانمندی دولت در فعالیت‌های اقتصادی به حدی رسید که حامیان دولت که در انتخابات به صورت جدی از وی حمایت می‎کردند، اصلاح‌طلبان که طعم تلخ حمایت از روحانی را چشیدند و متوجه شدند که دولت حامی آنها نتوانست رضایت‌مندی مردم را جلب کند در حال حاضر پس از شش سال برای اینکه بتوانند آبرویی نزد مردم کسب کنند به انتقاد از عملکرد اقتصادی روحانی می‌پردازند و تلاش دارند دوباره خودشان را احیاء کنند.

این عقب نشینی تاکتیکی اصلاح‌طلبان از روحانی در حالی برنامه ریزی می‎شود که آنها سعی بلیغ دارند حمایت مردم را در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی کسب کنند و از برتری نیروهای وفادار به ارزش‌های انقلاب هم احساس ترس می‎کنند.

اصلاح‌طلبان که از اینجا رانده و از آنجا مانده شده‌اند در حال حاضر برای حفظ اعتبار خویش طرح فرار روبه جلو را در پیش گرفتند و انتقاد از دولت را در برنامه کاری خویش قرار داده‌اند، نکته جالب اینکه اصلاح‌طلبان تا همین الآن هم در دولت آقای روحانی به فکر تقسیم پست و سمت بین خود بوده‌اند و تلاش داشتند تا به نوعی با دست، دولت را از خود برانند و با پا دولت را بسوی خود بکشانند تا دیگران متوجه نقش جدی آنان در دولت روحانی نشوند بویژه آنکه پست‌های کلیدی در استان‌ها و بعد از آن در وزارت خانه‌ها بویژه مراکز اقتصادی را در انحصار و اقتدار خود در آورده‌اند.

حال که طرح حمایت اصلاح طلبان از روحانی با شکست مواجه شد، این جریان برای حفظ آبروی خویش انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت را در برنامه کاری خویش قرار داد تا بتواند شعار حمایت از مردم را سردهد و به نوعی در اذهان عمومی اینگونه القاء کند که از وضعیت موجود رضایت ندارند و منتقد دولت روحانی هستند.

چندی قبل سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت کارایی لازم را ندارد، گفت: من اولویت اول را تغییر ستاد اقتصادی دولت می دانم. زیبا کلام دیگر حامی دولت در انتخابات ریاست جمهوری نیز از وضعیت اقتصادی دولت به شدت انتقاد کرد. روزنامه‌های اصلاح‌طلبان، که تا چندی قبل حمایت بی‌چون و چرا از دولت را از وظائف روزانه خود می‌دانستند، مدتی است نقد از دولت را در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد از قرارگاه واحدی دستور می‌گیرند. این موضوع نشان می‌دهد که جریان اصلاح طلب در انتخابات گذشته ریاست جمهوری تنها به فکر احیاء خویش بود و با وجود عدم موفقیت دولت در رفع مشکلات اقتصادی، که در آمار و ارقام به خوبی مشخص است، نشان می‌دهد این جریان سیاسی نمی‌تواند نسبت به رفع مشکلات و موانع اقتصادی برنامه مدونی ارائه دهد.

این موضوع به این دلیل مطرح می‌شود که اگر جریان اصلاحات طرح قابل قبول برای رفع مشکلات اقتصادی کشور داشت، قطع به یقین به دولت برای حفظ و احیاء خودشان هم که شده ارائه می کردند، در زمانی که روحانی برای انتخابات رای آورد، جریان اصلاحات تلاش داشت که برنده شدن روحانی در انتخابات را به محبوبیت خویش ارتباط دهد و در حال حاضر که نارضایتی از عملکرد دولت در حوزه اقتصادی وجود دارد، جریان کی بود کی بود من نبودم، راه انداخته و تلاش دارند که اعلام کنند تافته جدا بافته از این جریان هستند.

محمداسماعیل امامزاده

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴