کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفی استقامت با شعار اعتدال و برچسب افراط گرائی

مهدی نجفی

20 خرداد 1392 ساعت 1:52


بلاغ-یکی از مهمترین شاخصه های انقلاب اسلامی، مقاومت و استکبار ستیزی می باشد که برگرفته از فرمایشات نورانی امام راحل(ره) می باشد.نظام اسلامی ایران در دنیا در مقوله ضدیت با استکبار دارای اعتبار بسیار بالا و فراوانی می باشد که این مهم در پرتو بیانات الهی امام راحل(ره)و خلف شایسته ایشان مقام معظم رهبری صورت گرفته است،لذا نمی توان این ظرفیت عظیم منبعث شده از ولایت مطلقه فقیه را که به عنوان الگوئی برای همه مشتضعفان جهان مطرح می باشد، نادیده گرفت،زیرا بسیاری از آزادی خواهان جهان نیز از شخصیت امام(ره)به عنوان شخصیتی ضد ظلم و ضد استکباری نام می برند. و از آن به عنوان تکیه گاه خود علیه استکبار بهره می جویند.
انچه در روز های اخیر برای همه مردم به کرّات در مجامع انتخاباتی توسط برخی نامزدها بیان می گردد مقوله ای است به نام اعتدال که مردم فقط با اسم و لفظ آن در مناظرات اخیر بالأخره مناظره سیاسی به کرّات شنیده اند،اما  به راستی اعتدال از منظر اسلام چیست؟و اعتدال در تعریف برخی آقایان به چه اموری تعلق دارد؟
اعتدال در آیات و روایات:
در قرآن کریم آمده است:«و کذلک جعلناکم امة وسطاً؛[1] ما شما را امتی وسط قرار دادیم»در  دروایات نیز بیانات نورانی ائمه (ع)در باب اعتدال به طور فراوان ذکر گردیده است من جمله فرمایش امام باقر(ع) که می فرمایند: «نحن الامة الوسط[2] ما امت وسط و میانه هستیم»و یا فرمایش حضرت علی (ع) که یکی از صفات مؤمن را اعتدال در زندگی می داند و می فرماید: (المؤمن سیرته القصد؛ شیوه مؤمن، میانه روی است»و فرمایشات نورانی دیگرائمه اطهار(ع) که مجال پرداختن به همۀ روایات در این یادادشت میسر نمی باشد.
اعتدال در لغت و مفهوم:
اعتدال مصدر باب افتعال از ریشه «ع‌ـ‌د‌ـ‌ل» و در لغت به معنای حدّ متوسط بین دو وضعیت دیگر[3]،[4]و به‌طور کلی هرگونه تناسبی است که لازمه آن برقراری مساوات بین جهات مختلف است[5]، ازاین‌رو نقطه مقابل اعتدال، افراط و تفریطنامیده‌می‌شود.[6]که مفهوم جامع هر دو فساد به معنای خروج از حالت اعتدال است.
بررسی مفهوم اعتدال در اسلام
اما با مراجعه به کلام وحی و فرمایشات نورانی ائمه اطهار باید با بررسی و کنکاش بیشتر در چیستی مقولۀ اعتدال تلاش نمود،لذا در آیۀذکر شده در باب اعتدال باید گفت :معنای آیه بالا این است که در آیین اسلام، هیچ گونه افراط و تفریط وجود ندارد و مسلمانان برخلاف سایر فرقه ها، از مقرراتی پیروی می کنند که قانونگذار آن، به تمام نیازهای فطری بشر آگاه بوده و همه جهات زندگی جسمی و روحی او را در نظر گرفته است ،اصل اعتدال، که در قرآن کريم به آن عنايت فراواني شده است، در زندگي پر برکت پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) و ائمه هدي ( عليهم السلام) و در کليه اعمال و رفتارشان به روشني ديده مي شود . آنان هرگز در هيچ امري از اعتدال و ميانه روي خارج نشدند . سيره رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در همه وجوه، سيره اي معتدل بود . همان طوري که حضرت علي ( عليه السلام) در مورد آن حضرت فرموده است: «سيرته القصد»[7] رسول خدا، سيره و رفتارش ميانه و معتدل بود .
«اشداء علی الکفار رحماء بینهم»[8]:اصل قرانی برای ترسیم اعتدال
یکی از مهمترین راهبردهای اندیشه سیاسی اسلام ، اعتدال و میانه روی در نظام اسلامی می باشد، آغاز انقلاب اسلامی به رهبری دینی و الهی حضرت امام خمینی رحمه‌الله، گامی در شكوفایی مدل اعتدال در حركت‌های مردمی به سوی تعالی ارزیابی می‌گردد. ادامه‌ی نظریه اعتدال با تكیه بر مردم‌سالاری اسلامی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این پازل را تكمیل نموده است.با عنایت به اندیشه‌ی سیاسی رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی و خط اعتدال آرمان‌گرا در حركت‌های منطقه به شمار می‌رود و كارآمدترین نظام الگو برای كشورهای در حال انقلاب برآورد می‌شود.
اما مهمترین اصل در بررسی مفهوم اعتدال همانا عدم تفریط و افراط در مقوله سیاست های نظام می باشد،یعنی نفی تکبر و غرورنابجا و ظالمانه در برابر مستضعفان و آزادی خواهان و نفی تحقیر و ذلت در مقابل استکبار جهانی به عنوان معیار اصلی برای اعتدال محسوب می گردد، لذا قران کریم می فرماید: «... اشداء علی الکفار رحماء بینهم»[9]آیه فوق به عنوان راهبردی همیشگی برای سنجش اعتدال در اندیشه سیاسی اسلام تعریف می گردد،لذا باید با مظلومان جهان از باب مدارا وارد شد و علیه استکبار بر اساس نص صریح قرآن برخورد نمود،لذا امام خمینی به عنوان مصادق بارز اشداء علی الکفار و رحماء بینهم شناخته می گردد.
امام(ره) در مقابل كفار بسيار قاطع و بدون انعطاف بود. ايشان دشمن را خوب مي‌شناخت كه دشمن‌شناسي امر مهمي است. برخورد امام(ره) مقابل دشمن را در موضوع برخورد با آمريكا شاهد بوديم؛ امام(ره) هيچ‌گاه مقابل آمريكا كوتاه نيامد.لذا بعد از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی ،در باب مذاکره با امریکا و کوتاه آمدن از برخی مواضع آرمانی نظام اسلامی علیه آمریکا ، امام(ره) به تاريخ (1367/12/3) خطاب به مراجع اسلام، روحانيون و ... كه از آن به عنوان استراتژي آينده انقلاب و حكومت اسلامي ياد شد، چنین می نویسند:« «آنان كه هنوز بر اين باورند و تحليل مي كنند كه بايد در سياست و اصول و ديپلماسي خود تجديدنظر كنيم و ما خامي كرديم و اشتباهات گذشته را نبايد تكرار كنيم و معتقدند شعارهاي تند يا جنگ سبب بدبيني غرب و شرق نسبت به ما و نهايتاً انزواي كشور شده است و اگر ما واقع گرايانه عمل كنيم، آنان با ما برخورد متقابل انساني مي كنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمين مي گذارند، اين يك نمونه است كه خدا مي خواست پس از انتشار كتاب كفرآميز آيات شيطاني در اين زمان اتفاق بيفتد و دنياي تفرعن و استكبار و بربريت چهره واقعي خود را در دشمني ديرينه اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده انديشي به درآييم و همه چيز را به حساب اشتباه و سوء مديريت و بي تجربگي خود نگذاريم».
نفی استقامت به بهانۀ  سازش و اعتدال علیه ابرقدرت ها
لذا در فحوای کلام امام(ره)به خوبی در می یابیم استقامت و اصرار ایشان برحفظ مواضع استکبار ی به عنوان اصلی انکار ناپذیر و منطبق بر اعتدال اسلامی تعریف می گردد،لذا باید به برخی از نامزدهای محترم انتخاباتی که به نام مذاکره با امریکاو به نام امتیاز گرفتن از غرب و به بهای عقب نشینی از برخی مواضع هسته ای موضع اعتدال را مطرح نمودند ،اولا باید هشدار داد که اعتدال به معنی عقب نشینی از مواضع به حق نظام اسلامی در مواضع هسته ای و دیگر آرمان های نظام  نمی باشد و هم چنین  اعتدال از منظر اسلام با تعاریف  آنها از مقوله میانه روی متفاوت می باشد زیرا به بهانه افراط گرائی در سیاست خارجی نظام اسلامی  در سدد نفی مقاومت تیم مذاکره کننده از دستاوردهای نظام بر علیه استکبار برآمدند و این مواضع سازش کارانه به هیچ عنوان با فرمایشان انقلابی امام راحل(ره)علیه ابر قدرتها منطبق نمی باشد ،ضمنا مواضع ادعائی شما که به نام اعتدال مطرح گردیده است با تحلیل هاو مواضع مقام معظم رهبری که در ارتباط با برخی جزئیات و دستاوردهای  مذاکرات هسته ای اخیر بیان گردیده است به هیچ عنوان همخوانی ندارد،لذا ما بر اساس چه مبنائی ادعاهای ساز شکارنه شما را که با شعار  اعتدال مطرح نمودید قبول نمائیم؟لذا باید برخی نامزدها در ابتدا  تکلیف خود را با سیاست های کلان نظام و منویات مقام معظم رهبری مشخص نمایند و بعد شعار  اعتدال را در جامعه مطرح سازند، یقینا این نوع تضادهای رفتاری  فاحش با سیاست های کلان ابلاغ شده مقام معظم رهبری  باعث خواهد گردید که مردم بدون نگاه به عناوین برخی آقایان ،روی گردانی خود را از این افراد در پای صندوق های اخذ رأی نشان دهند و با انتخاب فردی اصلح در استمرار منویات امام (ره)و انقلاب و رهبری تلا ش خواهند نمود.
 
[1]آل عمران(3) آیه 110.
[2]بحار الانوار،ج24ص441
[3] لسان العرب، ج‌۹، ص‌۸۵    
[4]» القاموس‌المحیط، ج‌۴، ص‌۲۰، «عدل    
[5]» مفردات، ص‌۵۵۳، «عدل 
[6]»التحقیق، ج‌۹، ص‌۶۱‌ـ‌۶۲، «فرط
[7]نهج البلاغه، کلمات قصار، 67
[8]سورۀ فتح ایۀ29
[9]همان


کد مطلب: 1583

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/1583/نفی-استقامت-شعار-اعتدال-برچسب-افراط-گرائی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com