تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۱۵۵۵۶۰
به نیمه آذر که می رسیم یادمان می آید دانشگاهی هست و دانشجویی که می تواند تاثیر گذار باشد و البته معمولا این روز به یک همایش و سخنرانی ختم می شود.
۰
plusresetminus
دانشجو ؛ محور هویت و رکن توسعه
به گزارش بلاغ،دانشجویان به دلیل قرار گرفتن در محیط آکادمیک و همگام با علم روز دنیا در کانون پیشرفت و تحولات قرار دارند. این قشر همیشه در پیشانی بلند تحول خواهی در کشور و خط مقد م جبهه فکری هستند که از زبان ، قدم وقلم آن‌ها خواسته های ملت بیان می‌شود.
دانشگاه ها معمولا خاستگاه احزاب و اتفاقات مدنی پیشرو هستند و این تحولات از دانشگاه به دیگر نقاط جامعه تسری می یابد.

جریان دانشجویی در طول تاریخ منشاء تحولات بسیار عظیم و مهمی بوده و توانسته است در بعضی مواقع یک تنه بار همه اقشار را بر دوش بکشد.

هر چند نقش اول دانشگاه ها علم آفرینی و توسعه علمی است و باید در این جبهه مبارزه کنند ولی در مواقعی که جامعه به نظریه پردازیهای جدید نیازدارد ، این دانشگاه و دانشجو است که باید پا پیش بگذارد و این خلاء تئوریهای پیشرفت را جبران کند.

دانشجو باید کار سیاسی را بشناسد و تحلیل کند . مشاركت‌ سياسي‌ همیشه يکي از مهمترين‌ و اساسي‌ترين‌ مطالبات دانشجويي کشور بوده و هست . این بدان معناست که توجه به کرسی های آزاد اندیشی می تواند این راه را برای دانشجو هموار سازد.کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه ها باید جای مطرح کردن مسائل کلان و توسعه محور باشد . جامعه از دانشجوی امروز توقع دارد با نگاه کارشناسانه و آسیب شناسانه به مسائل مختلف روز بپردازد و بتواند راه حل های برون رفت از موانع را ارائه دهد.

دانشجویان می توانند با رفتارهای درست در زمینه تحصیل و مشارکت های مدنی و همچنین آموزش های صحیح کسب و کار به الگویی عملی و عینی برای همسالان و نوجوانان تبدیل شوند و به نوعی هر دانشجو می تواند مسیری را برای اطرافیانش روشن سازد. 

محیط دانشگاهی در صورتی وظیفه خود را در برابر نسل آینده ساز جامعه به خوبی ایفا می کند که محیطی پرسشگرایانه و علت یابانه را برای دانشجویان بوجود بیاورد. دانشجو باید بتواند در برابر هر مسئله و پدیده ای چرا و چگونه قرار دهد و به دنبال علتها برود. تجزیه و تحلیل که از خصوصیات اصلی ذهن خلاق و روشن دانشجو هست در چنین محیطی رشد می کندو به عرصه می رسد.

دانشگاه و دانشجو به دلیل ماهیت روشنفکری و پرسشگر بودن همیشه در معرض حملات فکری و جنگ نرم دشمن هستند. دشمن شناسی و بصیرت از مهمترین خصوصیات یک دانشجوست که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

" حرف من به دانشجویان این است که مراقب دشمن باشید؛ دشمن را خوب بشناسید؛ مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید. غریبه هایی را که در لباس خودی خودشان را در همه جا داخل می کنند بشناسید؛ دستهای پنهان را ببینید. هیچ کس به خاطر غفلت ستایش نمی شود. هیچ کس به خاطر چشمها را بر هم گذاشتن، مدح نمی شود. اگر بر آدم غافل ضربه ای وارد شد، اوّل کسی که مسئول و مذموم است، خود اوست؛ مراقب باشیددانشجو، قشر فاخر و باارزشی است. دشمن، دانشجو را هدف گرفته است. چند سال است سعی می کنند بلکه بتوانند دانشجویان را در مقابل نظام قرار دهند؛ اما موفّق نشدند؛ بعد از این هم موفّق نخواهند شد. اگر یک عدّه نفوذی خواستند از فرصتی استفاده کنند و از آب گل آلودی ماهی بگیرند وارد اجتماع دانشجویان شدند و شعارهایی درست کردند و حرفهایی زدند خیال نکنند که ما اشتباه خواهیم کرد؛ نه، ما اشتباه نخواهیم کرد. ما مخاطب و طرفِ خودمان را می شناسیمدانشجو، فرزند ماست؛ متعلّق به ماست؛ متعلّق به این کشور است. دشمن است که می خواهد با نام دانشجو یا با نام نفوذ در میان دانشجویان، فساد و تباهی کند؛ خود دانشجویان بایستی هوشیارانه متوجّه باشند. "
 " بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان به همراه اقشار مختلف مردم 21/ 04/ 1378 "

خلاصه اینکه دانشجو باید در کنار تحصیل علم و مسائل سیاسی و فرهنگی در هر زمینه ای که به حضور جوان ایرانی نیاز است به عنوان افسران جوان جنگ نرم و روشنفکر جامعه حضور یابد و حق طلبی و حقیقیت جویی مهمترین ویژگی دانشجویان است .
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴