تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۹۱۸۸
محقق و پژوهشگر مازندرانی گفت: کتاب «تاریخ طبرستان» به ‌زودی روانه بازار می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،میر عبدالله سیار امروز در گفت‌وگو با فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: کتاب اصلی یکی از آثار گرانبها، ارزنده و معتبر تاریخی برای مردم ایران به ‌ویژه مردم مازندران است که به قلم محقق بلند همت مازندرانی «ابن اسفندیار» در قرن هفتم هجری است.
وی تصریح کرد: متن اصلی مملو از واژه‌های عربی، اصطلاحات و کلمات مبهم و لغات دشوار و مترادفات بسیار از شاعران عرب زبان و آیات، احادیث، امثال و حکم به لغت تازی است.
این نویسنده و محقق مازندرانی درباره انگیزه اصلی در برگردان روان و بازخوانی این کتاب دشوار ادبی به زبان ساده افزود: حیف است که ارزش‌های تاریخی و دارای ارزش ادبی این کتاب به دلیل دشواری و متکلف بودن متن، از دسترس عموم خارج و تنها در محدوده فهم روشنفکران و محققان قرار بگیرد.
سیار ادامه داد: هدف از این کار این است که با مشابه سازی و آسان‌سازی واژه‌ها و عبارات راه درود علاقمندان غیرمتخصص را در فهم دقیق این کتاب هموار کنیم.
محقق و پژوهشگر مازندرانی درباره زمان آماده شدن و توزیع این کتاب گفت: متن جلد اول آن آماده شده و در حال غلط‌گیری است و به زودی وارد بازار کتاب می‌شود.
وی افزود: در آینده نزدیک دیداری با  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران انجام می‌شود تا نحوه همکاری متقابل آن نهاد که متولی حمایت از آثار و تولیدات فاخر ادبی است، بررسی شود.
این نویسنده و محقق مازندرانی در پایان با اشاره به اینکه از این میراث ذی‌‌قیمت تاریخی و ادبی به نحو احسن استفاده می‌شود، یادآور شد: امیدواریم بازگردانی آن به دانشجویان و پژوهشگران کمک کند و این کتاب به یادگار در نزد مردم فرهنگ دوست ایران و پارسی شناسان سراسر جهان قرار می‌گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴