تاریخ انتشارجمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۶۳۸۱۱
اردنی ها ابتدا از ائتلاف علیه داعش استقبال نکردند ولی در فاصله پس از چند روز با فشار آمریکا مجبور به همراهی با این ائتلاف شدند.
۰
plusresetminus
بلاغ-پیش از این گروه "داعش" در نوار ویدیویی، اردن را به حملات انتحاری در داخل این کشور تهدید کرد. داعش در این نوار صوتی ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن را "دیکتاتور" خوانده و تهدید کرد که سر وی را از تنش جدا خواهد کرد.

همچنین خبرگزاری الشرق الاوسط، اعلام کرد که داعش در این نوار ویدیویی تهدید کرده با استفاده از کمربندهای انتحاری عوامل سازمان اطلاعات در اردن را هدف قرار خواهد داد و قسم یاد کرد که با انفجارهای متعدد اردن را به تلی از خاک تبدیل خواهد کرد.

احتمال آسیب پذیری از داعش بسیاری از مقامات امنیتی و سیاسی اردن را بسیار نگران کرده است. اما اردن چرا اینقدر نگران است؟ در این باره نکات ذیل قابل توجه است:

الف: بسیاری از نیروهای مخالف بشار اسد در اردن آموزش دیده اند. بسیاری از این افراد امروز عضویی از داعش هستند. این اعضا نسبت به خاک اردن برآوردهای خوبی دارند.

ب: گروه های جهادی سلفی فراوانی در اردن فعال هستند که این گروه ها می توانند به راحتی به بهانه حمایت از داعش محیط داخلی اردن را تحت فشار قرار بدهند.

ج: موقعیت جغرافیایی و همسایگی اردن با عراق و سوریه که امروز بخش هایی از آن تحت تصرف داعش قرار دارد، اردن را در حوزه نفوذ زمینی داعش قرار داده و این کشور را بسیار آسیب پذیر کرده است.

د: یکی از گروه های صاحب نفوذ در اردن اخوان المسلمین می باشد. اخوانی ها اقدام اردن را به خاطر همراه شدن با آمریکا و ذیل سیاست های این کشور قرار گرفتن، محکوم می کنند. این نوع گفتمان می تواند مردم اردن را علیه حاکمیت بسیج کند. همچنین مشکلات اقتصادی و زمینه های تبعیض گسترده نظام پادشاهی اردن سبب شکل گیری نارضایتی های گسترده مردمی در اردن شده که این کشور را به انبار باروت تبدیل کرده است.

ه: ارزیابی های اطلاعاتی نشان می دهد که هدف بعدی داعش پس از عراق کشور اردن خواهد بود. داعشی ها تصرف اردن را به عنوان یک نقشه راه برای خود می دانند و تصرف اردن بخشی از برنامه استراتژیک آنها در آینده می باشد.

گفتنی است، چندی قبل گروه "دولت عراق و شام" موسوم به داعش شاخه دیگری را برای به کار گرفتن اعضای جدید در اردن تاسیس کرده که به گفته مسئولان این گروه هدف این شاخه جدید اعزام تروریست‌ها و همچنین ارسال سلاح به کشورهای همجوار است.

ابو محمد البکر، ازمسئولان گروه داعش همچنین اعلام کرد که هدف داعش برپایی "خلافت اسلامی" است و اردن بخشی از این خلافت خواهد شد./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴