تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۶۳۷۲۱
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بعضی‌ها فکر می‌کردند ریاکاری است، بعضی‌ها تنبلی می‌کردند و هر کس به دلیلی ممکن است تا به امروز دست نگه داشته باشد. اما امروز تمام بهانه‌ها رفته و ولی فقیه و نایب امام عصر فرمود بنویسید.
۰
plusresetminus
بلاغ- مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس با حضور سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، سردار علی فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفان و مقامات لشکری و کشوری صبح امروز در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدا این مراسم سردار حاجی علی فضلی به سخنرانی پرداخت و گفت: اکنون در آستانه افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب دفاع مقدس همراه با بخش‌های مختلفی مانند تقریظات رهبری و مقاومت اسلامی هستیم که با حضور همه مولفین و ناشران در این مکان برگزار می‌شود.

وی سپس به ارائه پیشینه این نمایشگاه پرداخته و گفت: این نمایشگاه با تدبیر رئیس محترم سازمان بسیج و با مشارکت دستگاه‌های کشوری برای اولین بار در سال 89 در شهر اصفهان برگزار شد و در سال‌های بعد نیز این نمایشگاه به استان‌هایی مانند خراسان رضوی و فارس رفت. در سال 92 این نمایشگاه در تهران و مصلای امام خمینی برگزار شده بود. امسال نیز قرار از امروز تا 11 مهرماه هر روزه این نمایشگاه از صبح تا 9 شب در باغ موزه دفاع مقدس برقرار باشد.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفان در ادامه سخنان خود به هدف این نمایشگاه و ویژگی‌های خاص آن اشاره کرد و گفت: هدف این نمایشگاه عمل کردن به فرامین مقام معظم رهبری در حمایت از تالیفات دفاع مقدس است. ب

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال گفت: در نمایشگاه امسال بیش از 5 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس قرار گرفته است و همینطور 145 ناشر تخصصی کتاب نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند که این نشان از رشد 18 درصدی ناشران نسبت به سال گذشته است. همچنین نمایشگاه امسال بیش از 5 هزارمتر وسعت خواهد داشت.

سردار نقدی همچنین با اشاره به بخش‌های بین‌الملل، غرفه بایکوت محصولات رژیم صهیونیستی، بخش هنرهای اسلامی و بخش کارنامه نشر آثار دفاع مقدس گفت: در این نمایشگاه قصد داریم که بیش از 20 برنامه رونمایی و 20 نشست تخصصی را برگزار کنیم.

سرلشکر فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به آیات ابتدایی سوره الرحمان و سوره قلم گفت: این آیات نورانی کتاب ذکر و نور یعنی قرآن مجید اهمیت بیان، آموختن و نوشتن را به ما یادآوری می‌کند. آن هم ذیل کلمه رحمان که به معنای گستره لطف، رحمت و نعمت و محبت خدا بر همه انسانهاست. بنابراین کتاب نور است. کتاب خوب ظرفی از نور است که توسط فرشتگان در خدمت همه بشریت است. این فرشته حامل نور هر آن کسی که اراده کند را می‌تواند هم صحبت و انیس خویش قرار دهد. کتاب خوب دریا دریا نور است و علم و رشد و عزت و تعالی است. همانطور که گفتم کتاب خوب درس نوری است در خدمت بشریت و کتاب بد ورق‌پاره‌ای است از سمی کشنده که دنیای انسان را سیاه و آخرتش را آتش می‌زند.

وی افزود: بنابراین کتاب دوست مهربان ماست و همه کتابها محترم هستند و هرکس در هر جا برای کتاب باید احترام قائل شود. البته حساب کتاب بد و فاسق و منحرف کننده بعد از اطلاع از درون آن روشن می‌شود وگرنه همه کتابها محترم هستند.

سرلشگر فیروزآبادی ادامه داد: کتاب اول که شامل کتاب آسمانی و یا آموزه‌هایی از آن است نور است و کتاب دوم که نور است کتاب‌های علمی است. هر کتابی که از تجربه و علمی سخن بگوید که زندگی انسان و جامعه انسانی را رشد بدهد نور است چرا که علم نور است. امام صادق در حدیث مشهوری بر این امر تاکید فرمودند.

وی خاطرنشان کرد: در نور بودن کتاب، کتاب کودک، کتاب نوجوان، کتاب علمی و کتاب آموزه‌های دینی تفاوتی نیست. قلب انسان ذاتا عاشق نور است و گرایش انسان به نور باید انسان را به کتاب هدایت کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنان خود به سفارشات مقام معظم رهبری درباره کتاب اشاره کردند و گفتند رهبر عزیز ما امام خامنه‌ای سفارشات زیادی به کتاب و کتابخوانی کردند. بنابراین انسان که تمایل به فهمیدن، دانستن، کسب دانش، پیشرفت و رشد و پیوستن به معنویات دارد باید رفیق کتاب باشد و ذهنش در همه جا باید رفیق کتاب باشد. در محیط کار، در منزل، در کنار دست راننده در خودرو، باید این رفیق حاضر باشد که اگر زمانی فرصت بود دستش را به سمت این رفیق خود ببرد که آن از رحمانیت خدای خود نشات گرفته است. هر کس با هر دین و هر ایدئولوژی و هر مقصدی که دارد کتاب بهترین دوست اوست.

رئیس ستاد نیروهای مسلح در ادامه سخنان خود به تشکر از برخی از مجریان این نمایشگاه پرداخته و گفت: از برادر عزیز و انقلابی سردار نقدی و یادگار باوفای رزمندگان برادر حاج علی فضلی که خود کتابی از دفاع مقدس است تشکر می‌کنم که در این هفته دفاع مقدس مراسم معارفه ما با کتابهای دفاع مقدس و کتابهای مقاومت را فراهم کردند. ازشهردار محترم که در متروها کتابخانه دایر کردند تا مردم در طول سفر با کتاب انس بگیرند نیز تشکر می‌کنم.  

وی ادامه داد: کودک فقیر روستایی و فرزند یک کارگر با کتاب است که رشد پیدا می‌کند و به دانشگاه و حوزه علمیه راه پیدا می‌کند و این کتاب است که او را به مراتب دینی، معنوی و سعادت اخروی می‌رساند. این کتاب نوری است که در تمام کوره‌ راه‌های دنیا دست انسان را می‌گیرد و ما را به فهم عقلی می‌رساند و در آخرت او را از صراط می‌گذراند.

فیروزآبادی تصریح کرد: کتاب برای نویسنده یک صدقه جاریه است. برای رسیدن به تعالی از طریق کتاب لازم نیست همه کتابها را بخوانیم بلکه شاید یک کتاب و یا یک سطر کتاب راه تعالی را نشان دهد و گره را باز کند.

وی همچنین درباره نمایشگاه ملی دفاع مقدس گفت: این نمایشگاه گل سرسبدهای کتابهای نور است چرا که نهضت حضرت امام خمینی یک انفجار نور بود و همه ملت ما را نورانی، فهیم، تحلیلگر مسائل سیاسی کرد و با مقاومت آشنا نمود و رزمندگان و مردم نیز امتحانش را در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها دادند وهمه نمره قبولی آوردند. عزت ملت ایران مربوط به همین نوری است که توسط نهضت امام ایجاد شد و در جامعه ما رودخانه‌ای عظیم نور را فراهم کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: عده‌ای از رزمندگان ما که جانباز شدند و یا سالم ماندند با تشویق رهبر معظم انقلاب به نوشتن خاطره‌های دفاع مقدس پرداختند و قلم به دست گرفتند و حتی افرادی که دو دست‌شان قطع شده بود و یا چشم نداشتند یا قدرت به دست گرفتن قلم نداشتند به دیگری گفتند و او برای آنها نوشت و اینها کتاب خاطرات یک رزمنده از دفاع مقدس 8 ساله شد که در آن بیش از 2.5 میلیون جوان انقلابی و مجاهد شرکت کردند. این کتاب‌ها به دست رهبرمان رسید و خیلی زود رسید. چرا که ایشان به دنبال کتابهایی هستند که تازه نشر یافته‌اند. ایشان با برنامه فشرده‌شان و با انتظارات بالایی که از ایشان است در اوقات شب این کتابها را کامل مطالعه کردند و از آنها نشاط گرفتند.

فیروزآبادی با اشاره به تقریضات مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس گفت: ایشان در تقریظاتشان گفتند که من از این کتابها استفاده بردم و انسان را به شوق می‌آوردم. ایشان نظر مبارکشان را نوشتند و امروز در این نمایشگاه می‌بینید که رهبر انقلاب در طی این 7، 8 سال اخیر بر 43 کتاب دفاع مقدس تقریظ نوشتند در حالی که ما کتاب دفاع مقدس زیادی نخوانده‌ایم. در حقیقت در خواندن کتاب هم از امام عقب افتاده‌ایم. این خواندن و تقریظ به ما می‌گوید که رفاقت‌مان را با کتاب بیشتر کنیم کتابهای فاخر و ارزشمند را با مشورت دوستان بخوانید تا رشد و پیشرفت کنید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: امروز با تشویق‌های رهبر و سخنانی که دیروز با فرماندهان فرمودند یک تکلیف است که هر کس به جبهه رفته خاطراتشان را بنویسند. بعضی‌ها فکر می‌کردند ریاکاری است، بعضی‌ها تنبلی می‌کردند و هر کس به دلیلی ممکن است تا به امروز دست نگه داشته باشد. اما امروز تمام بهانه‌ها رفت ولی فقیه و نایب امام عصر فرمود بنویسید. این امر است. اگرچه نیروهای ارتش و سپاه سازمان‌دهنده، آموزش دهنده و طراح عملیات بودند اما بدنه ارتش مردم بودند در ارتش فرزندان مردم به صورت پرواز و در سپاه عموم مردم به صورت بسیج شرکت داشتند و در واقع پیروزی برای نیروهای مسلح افتخار است و برای مردم سرافرازی و عزت.

فیروزآبادی ادامه داد: کتاب دفاع مقدس یعنی شرح عشق‌بازی آحاد مردم با آرمانهای ناب انقلاب؛ یکی فرمانده بوده، یکی مهندس و دیگری راننده کامیون و سرباز و دیگری در بیمارستان مجروحان را مداوا می‌کرد و البته دانش‌آموزان و طلبه‌های ما هر 3 نقش فرماندهی، سربازی، پشتیانی و ارتقاء در برابر دشمن را داشتند. کتاب دفاع مقدس صحنه‌هایی را از زبان رزمنده بیان می‌کند که غیر قابل باور است و یا حداقل شگفت‌انگیز است. اشک شوق را جاری ساخته و قلب انسان را زلال می‌کند. همچنین انسان را در کنار رزمنده و شهید قرار می‌دهد. راهیان نور نیز خود کتاب است هر کس که آنجا برود این موارد را به صورت سمعی و بصری می‌بیند و می‌شنود. اما بخش سوم کتاب مقاومت است اگر مقاومت درک شود استکبار و استبداد نابود شده فراماسون‌ها و کارگردان‌های صهیونیسم در آتش می‌سوزند. مقاومت یعنی اینکه ای انسان هر کسی که هستی و هر شغل و مدرک تحصیلی که داری بدان که خداوند در وجود تو از روح خودش دمیده این روح را پیدا کن و خود را به او سپار. مقاومت یعنی اینکه در برابر دشمن بایستیم.

سرلشکر فیروز‌آبادی ادامه سخنان خود را با قرائت آیه فصبرو و صابرو و رابطو فتق‌الله لعلکم تفلحون ادامه داد و گفت: صبر کنید، صبر عظیمی که ذاتش زیباست همان کاری که حضرت زینب در کربلا انجام داد و زیبایی همان صبر افتخار امروز کربلاست. صبر اول به معنی صبر کردن و صبر دوم به این معنی است که اگر چه دشمن بعثی و ابرسرمایه‌داران تو را آزار می‌دهند، در مقابل اذیت‌شان صبر کنید. در روایت داریم که صبر سر ایمان است. یعنی مقاومت سر ایمان است. اگر صبر داشته باشید هستی و اگر صبر نداشته باشی نخواهی بود. مجاهدت و صبور باشید و زیر فرمان ولی فقیه مقاومت کنید./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما