مسئول انجمن صنفی کارخانجات چای استان:

تعطیلی 185 کارخانه چای‌سازی در شمال

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۶۳۶۷۶
مسئول انجمن صنفی کارخانجات چای استان گفت: 185 کارخانه چایسازی در استان گیلان و مازندران ،تابستان امسال را به صورت تعطیل سپری کردند.
۰
plusresetminus
 بلاغ-مسئول انجمن صنفی کارخانجات چای استان مازندران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تنکابن24 از خرید بیش از 95 درصد برگ سبز چای درجه یک در فصل بهار و در چین اول از باغات چای استان مازندران خبر داد.
ولی شریعتی در این خصوص اظهار داشت: باغات چای شمال کشور و بویژه استان مازندران و شهرستان های تنکابن و عباس آباد و رامسر در فصل بهار به دلیل بارش برف در بهمن ماه سال گذشته و نیز بارش باران در بهار امسال ، از شرایط بسیار مطلوبی بهره مند بودند چنانکه  چایکاران منطقه در نخستین برداشت یا همان چین بهاره خود حدود 95 درصد برگ سبز چای با کیفیت و درجه یک را جهت فروش به کارخانجات چای استان عرضه نمودند.
 
وی ضمن اظهار تأسف از شرایط نیمه تعطیل و گاه تعطیلی کامل کارخانجات چایسازی استان مازندران در تابستان امسال بیان داشت : عدم بارش باران و در نتیجه خشک شدن باغات چای شمال کشور وبویژه دراستان مازندران سبب  از بین رفتن برگ سبز چای در چین سوم یا تابستانه گشته و به همین جهت کارخانجات چایسازی تابستان امسال را به دلیل عدم عرضه برگ سبز چای توسط باغداران به صورت نیمه تعطیل و حتی کاملا تعطیل سپری نمودند.
وی با بیان اینکه خشکسالی در تابستان امسال علاوه بر وارد نمودن زیان مالی فراوان بر کارخانجات چایسازی ؛ بیشترین خسارت را بر کشاورزان و چایکاران مناطق شمالی کشور و بوِیژه استان مازندران تحمیل نموده است خاطر نشان ساخت:تنها 10 درصد از چایکاران باغات، چای خود را در برابر حوادث و بلایای طبیعی بیمه نمودند که این مهم ریشه در اوضاع نابسامان اقتصادی در این صنعت پایه و استراتژیک و نیز ناتوانی چایکاران در  پرداخت حق بیمه به شرکتهای بیمه گر دارد.
شریعتی خطاب به مسئولان مربوطه و ذیصلاح و نیز مدیران شرکتهای بیمه ای و طرف قرار داد با چایکاران شمال کشور تصریح کرد: امروز صنعت چای کشور بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت دارد و در غیر این صورت در سال آینده هیچ چایکاری توان و رغبت جهت ورود به باغات چای خود را نداشته و در نتیجه کتاب قطور غم نامه چای بسته خواهد شد.
مسئول انجمن صنفی کارخانجات چایسازی استان مازندران و مدیر عامل کارخانه چای شریعت در تنکابن با اشاره به اینکه  دوازده کارخانه چای در استان مازندران وجود دارد افزود:متأسفانه از این تعداد کارخانه ، چهار واحد در مناطق،
خوش آمیان شعیب کلایه ،تلارسر و قلعه گردن به صورت نیمه تعطیل بوده و 8 کارخانه فعال استان تنها با 10 درصد ظرفیت تولید خود فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه فعالیت کارخانجات چایسازی با 10 درصد توان تولیدی تفاوتی با تعطیلی آن ندارد  گفت: 185 کارخانه چایسازی در استان گیلان و مازندران ،تابستان امسال را به صورت تعطیل سپری کرده که این شرایط برای کارخانه دارانی که بیش از 5 میلیارد سرمایه خود را صرف تولید این محصول استراتژیک و پایه نموده اند امری تأسف آور و غیر قابل جبران می باشد.
مدیر عامل و رئیس کارخانه چای شریعت  در مثالی به واحد تولیدی خود اشاره نموده و بیان داشت: این کارخانه با ظرفیت 50 تن تولید چای در حال  با 10 درصد توان تولیدی خود فعالیت میکند  که 20 کارگر بیمه ای بصورت مستقیم و بیش از این تعداد کارگر نیز بصورت غیر مستقیم از این محل امرار معاش می نمایند. حال تصور کنید که اگر این کارخانه نیز همانند بسیاری از کارخانجات چای در شمال کشور و یا بسیاری از واحد های تولیدی در این مناطق تعطیل شود چه شرایطی در انتظار کارگران زحمت کش و خانواده های آنان خواهد بود؟
ولی شریعتی در ادامه اظهارات رئیس اداره چای شهرستان تنکابن را مبنی بر خرید تضمینی برگ سبز چای امری در جهت حمایت دولت از کارخانه داران را رد نموده واظهار داشت:دولت با تعیین نرخ  خرید برگ سبز چای در عمل حس رقابت  در میان تولید کنندگان  چای  را از میان برده و به عبارتی دیگر بازار را در انحصار کامل  خود گرفته است.
وی افزود: در شرایطی میتوان به آینده صنعت چای کشور امیدوار بود که دولت ضمن واگذاری کامل وظایف خود به بخش خصوصی تنها در جایگاه نظارت ،اعمال نظر نموده و هیچ دخل و تصرفی در تعیین قیمت خرید و نرخ فروش چای نداشته باشد./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴