بازی‌های آسیایی 2014 - اینچئون؛

رشته‌هایی که مختص بازی‌های آسیایی است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
کد مطلب : ۶۳۶۴۶
مسابقات چهار رشته ورزشی که ریشه در کشورهای آسیایی دارند تنها در بازی‌های آسیایی برگزار می‌شوند، این چهار رشته عبارتند از کبدی، سپک تاکرا، ووشو و کاراته.
۰
plusresetminus
بلاغ- این روزها هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در حال برگزاری در اینچئون است. این مسابقات تفاوت‌هایی با دیگر بازی‌ها دنیا دارد و یکی از آنها وجود رشته‌های ورزشی است که تنها در بازی‌های آسیایی حضور دارند.

یکی از این رشته‌ها سپک‌تاکرا است که شبیه به والیبال است. سپک در زبان مالایی به معنای ضربه و تاکرا در زبان تایلندی به معنای توپ است. این بازی با پا انجام می‌شود و در آن هدف این است که توپ به زمین اصابت نکند. در این رشته ورزشکاران به اندازه قد خود به بالا می‌پرند و با پا توپ را به سمت دیگر تور هدایت می‌کنند. کشورهایی که در این رشته قدرتمند هستند تایلند و مالزی هستند.
رشته‌هایی که مختص بازی‌های آسیایی است رشته دیگر ورزشی که مختص بازی‌های آسیایی است، کبدی است. کبدی ورزش سنتی شمال هندوستان است و معنای آن در زبان هندی "نگه داشتن نفس" است. این ورزش در زمینی مستطیل شکل انجام می‌شود. هفت بازیکن برای هر تیم بازی می‌کنند. مدت زمان بازی برای مردان 40 و برای زنان 30 دقیقه‌ است.

در نگاه اول این ورزش نیز شبیه به ورزش‌های رزمی به نظر می‌آید. قانون بازی به این شکل است که یکی از بازیکنان به زمین حریف وارد می‌شود یکی از حریفان را لمس می‌کند و دوباره به زمین خود باز می‌گردد. شخصی که جلوی بازیکن را می‌گیرد تا نتواند به زمین خود بازگردد نیز امتیاز می‌گیرد.
رشته‌هایی که مختص بازی‌های آسیایی است نگه داشتن نفس مهم‌ترین مهارت در ورزش کبدی است. کشورهای آسیای جنوبی مانند هند، پاکستان و ایران در این رشته قوی هستند و لیگ حرفه‌ای این رشته ورزشی امسال در هند پایه‌گذاری شده است.

رشته ورزشی دیگر ووشو است. ووشو ورزش رزمی چینی است. زیر شاخه‌های این رشته تالو و ساندا هستند. تالو نمایشی و ساندا مبارزه‌ای است. در ووشوی ساندا ورزشکاران می‌توانند از دست و پا برای ضربه زدن به حریفان خود استفاده کنند. این رشته شبیه به بوکس است.

ورزشکاران ووشوی تالو لباس‌های سنتی چینی می‌پوشند؛ در حالی که لباس ورزشکاران ووشو ساندا شامل کلاه، دستکش و محافظ است.
رشته‌هایی که مختص بازی‌های آسیایی است کاراته دیگر رشته ورزشی مخصوص بازی‌های آسیایی است. کاراته ورزش رزمی ژاپنی است. دو زیر شاخه کاراته عبارتند از کاتا و کومیت. کاتا نمایشی و کومیت مبارزه‌ای است. این رشته ورزشی شبیه به تکواندو است.

کاراته بیشتر روی حرکات دست و بالاتنه تمرکز دارد؛ در حالی که تکواندو بیشتر با پا و پایین‌تنه انجام می‌شود.

در کاراته ورزشکاران نباید حریف خود را لمس کنند که باید در فاصله پنج سانتیمتری حریف ضربه را متوقف کنند. ایران و ژاپن در این رشته قوی هستند.

این چهار رشته ورزشی بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، زیرا نشان دهنده سنت و فرهنگ کشورهای آسیایی هستند. نیویورک تایمز اخیرا گزارشی درباره سپک تاکرا و کبدی با عنوان "ورزش‌های آشفته" منتشر کرده است./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴