تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۶۳۶۲۱
نرگس تنکمانی گفت: گسترش استفاده از این شبکه ها به تدریج صمیمت میان اعضای خانواده را با بحران مواجه کرده و موجب فاصله گرفتن افراد از یکدیگر می شود.
۰
plusresetminus
بلاغ-یک روان‌شناس و پژوهشگر بالینی در رابطه با اثرات مخرب شبکه اجتماعی با بیان اینکه استفاده نادرست متاهلان از شبکه‌های اجتماعی نشانه ضعف شخصیتی آنهاست، گفت: نبود نظارت بر شبکه اجتماعی از جمله وایبر، لاین یا واتس آپ می تواند اثرات نامطلوبی را برای مهمترین و قدیمی ترین نهاد اجتماعی یا همان خانواده داشته باشد.

نرگس تنکمانی افزود: گسترش استفاده از این شبکه ها به تدریج صمیمت میان اعضای خانواده را با بحران مواجه کرده و موجب فاصله گرفتن افراد از یکدیگر می شود. همسرانی که دیگر چندان با یکدیگر گفت و گو نمی کنند یا فرزندانی که غرق در دنیای مجازی هستند و به جای اینکه از والدین خود الگو بگیرند از دوستان مجازی تبعیت می کنند. دوستانی که نه مورد تایید خانواده هستند و نه حتی با آنها کمترین آشنایی دارند، همه هویت آنها به یک عکس و نوشته هایشان خلاصه می شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه شاهد افزایش آمار اختلافات زناشویی و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده هستیم، خاطرنشان کرد: کمرنگ شدن اعتماد میان زوج ها، گرایش افراد به فردگرایی و مواردی از این قبیل شاید مهمترین دلیل بروز اختلاف میان مرد و زنی باید که قرار بوده تا تمام سال های عمر خود را در کنار یکدیگر با آرامش سپری کنند. اما اینکه چرا امروزه اعتمادها با چالش روبرو شده است، پرسشی است که در پاسخ به آن باید گفت، حضور در شبکه های اجتماعی نبود نظارت بر آنها موجب می شود افراد گاهی با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند، رابطه که به طور مستقیم پایداری زندگی زناشویی آنها را هدف گرفته است.

این روان‌شناس و پژوهشگر بالینی گاهی اوقات یکی از زوج ها با مقایسه همسر خود با سایر افراد در این شبکه های مجازی به تدریج تمایل خود به زندگی با شریک زندگی اش را از دست می دهد، از سوی دیگر چنین احتمالی موجب می شود تا طرف مقابل با اندیشیدن به آن اعتماد خود به زن یا شوهر خود را از دست بدهد، اعتمادی که شبکه مجازی عامل مهم از بین رفتن آن و سرانجام طلاق می شود.

تنکمانی معتقد است که گاهی اوقات افراد متاهل در این شبکه ها حضور طولانی مدت داشته و با افراد غیر همجنس به گفت و گو می پردازند، در بیشتر مواردچار کمبودهای شخصیتی و روانی هستند.
وی در خاتمه تصریح کرد: استفاده نامطلوب این شبکه ها توسط افراد متاهل نشان از ضعف شخصیتی است و این افراد با مراجعه به مراکز مشاوره باید تحت درمان قرار بگیرند.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه شبکه اجتمای باعث تضعیف بنیاد خاطره حتی افزایش پدیده خیانت زناشویی شده است، خاطرنشان کرد: باید بیشتر از گذشته به آسیب اجتماعی توجه شود و نظارت همچنین، فرهنگ سازی برای نحوه استفاده از شبکه های اینترنتی در جامعه گسترش یابد.

وی در خاتمه گفت: خلاء روحی و روانی افراد با در نظر گرفتن فراغت مناسب باید پر شود تا به سمت و سوی اعتیاد به شبکه اجتماعی سوق پیدا نکنند/ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴