تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۶۳۵۳۲
با شروع مهرماه، بازار لوازم التحریر از بازدید بیشتری برخورد دار است و تنوع محصولات نسبت به سالهای گذشته به نوعی باعث سردرگمی خریدار شده، اما امسال رقابت محصولات در لوازم التحریر اسلامی– مذهبی و معمولی است که میتوان به جرات گفت تاکنون لوازم التحریر معمولی یکه تاز میدان است.
۰
plusresetminus
بلاغ- با شروع مهرماه، فصل شروع مدارس، تب و تاب خرید کیف، کفش، لباس و لوازم التحریر بالا می گیرد و با نگاهی به مغازه ها، بچه هایی را می بینیم که همراه خانواده ها برای خرید لوازم مورد نیاز مدرسه اشان آمده اند.
   

اما در بین همه ی این خرید کردن ها بازار لوازم التحریر از بازدید بیشتری برخورد دار است. تنوع محصولات نسبت به سالهای گذشته به نوعی باعث سردرگمی خریدار شده، اما امسال رقابت محصولات در لوازم التحریر اسلامی– مذهبی و معمولی است که میتوان به جرات گفت تاکنون لوازم التحریر معمولی یکه تاز میدان است.
کاظم مهرعلی تبار که عرضه کننده نوشت افزارهای اسلامی – مذهبی هست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال به نوعی قرار شد فرهنگ سازی شود تا محصولات اسلامی – مذهبی به بازار عرضه و به دست خریدار برسد که لوازم التحریر مذهبی یکی از این محصولات است اما متاسفانه نوشت افزارهای اسلامی فروش ضعیف تری نسبت به معمولی دارند.
این فروشنده درباره علت فروش ضعیف نوشت افزارهای اسلامی با بیان اینکه علت فروش ضعیف میتواند تبلیغ ضعیف باشد افزود: کودکان و نوجوان ما با کارتونهایی همانند بن تن، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی و… بزرگ شدند و با این شخصیت ها خود گرفته اند و درکی از دفتر مثلاً طرح شهید فهمیده ندارند.
وی تصریح کرد: طبیعی است وقتی در طول زمان زیاد، افکار و شخصیت فرزندان ما با این شخصیت های خارجی و بعضاً خیالی پر شود، می تواند گرایش آنها را به فرهنگ ایرانی کمرنگ کند.
مهرعلی تبار با اشاره به اینکه به علت قیمت ارزان، تمایل خرید مردم نسبت به لوازم التحریر معمولی بیشتر است، خاطر نشان کرد: خرید این لوازم برای اقشار مختلف مردم، به صرفه تراست ، مابقی هم که یک عده کمی هستند و تمایل به خرید لوازم التحریر اسلامی دارند از طرح ها انتقاد می کنند، مثلا نسبت به دفاتر شهدا انتقاد وجود دارد چرا که وقتی عکس شهیدی بر روی دفتر درج می شود یک حرمت خاصی پیدا می کند و این دفتر ممکن است در خانه و یا کلاس و هرجای ممکن بیفتد، لگد مال شود ، خط خطی شود و….
این فروشنده اظهار داشت: در صورت بازدید و خرید کم نیز نوعی ضرر وجود دارد چون این دفاتر به صورت انبوه خریداری می شود و زمانی که از سوی مشتریان خریداری نشود بدون هیچ استفاده ای درون جعبه انبار می شود.
به سراغ یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر رفتیم تا اوضاع خرید دفاتر معمولی را جویا شویم.
حسن پور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دفاتر معمولی به علت قیمت مناسب تر فروش بیشتری دارند و بچه ها هم دفاتری مثل باب اسفنجی و دلیر و… را بیشتر از دفاتر شکرستان، شهدا و حجاب می‌پسندند.
وی افزود: به نوعی یک غریبگی با طرح های اسلامی دارند و حتی کاغذ کادوهای معمولی نسبت به اسلامی فروش بیشتری دارد.
این فروشنده در خصوص سهم تبلیغات رسانه بیان کرد: درباره دفاتر معمولی تبلیغاتی در رسانه وجود ندارد و شاید خانواده ها با ترویج فرهنگ اسلامی در بین فرزندان بهتر بتوانند فرزندان خود را با مفاهیمی مانند حجاب، شهدا و… آشنا کنند.
وی خاطرنشان کرد: اکثر فروشنده ها با فروش دفاتر مذهبی متحمل ضرر می شوند و هنوز دفاتر دارا و سارا یی که سه سال پیش خریداری کردم درون جعبه خاک می خورد چون هیچ خریداری ندارد.
با ادامه هم با دو تن از مادرانی که به همراه فرزندان خود برای خرید لوازم التحریر مدرسه آمده اند به گفتگو نشستیم تا نظرات آنها را هم در این خصوص جویا شویم.
سارا دختر بچه ۹ساله در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا از دفترهای اسلامی استفاده نمی کند گفت: طرح های دفاتر اسلامی زیاد جذاب نیستند، می ترسم دوستانم توی مدرسه مسخره ام کنند چون همه آنها از دفترهای دخترانه دیو و دلبر و شخصیت های جذاب کارتونی استفاده می کنند.
کیارش ۱۴ ساله افزود: تا این دفاتر شخصیت های کارتونی خارجی معروف هستند کسی به دفترهای اسلامی نگاه نمی کند.
خانم زندی که خانه دار است با اشاره به مقایسه قیمت دفاتر گفت: وقتی می خواستم برای فرزندم از دفاتر اسلامی بخرم با قیمت های زیادتری نسبت به معمولی مواجهه شدم و تصمیم گرفتم که از خرید آنها صرف نظر کنم.
خانم صفری که کارمند یکی از ادارات شهرستان است، خاطرنشان کرد: دفترهای اسلامی خیلی جذاب هستند و من برای پسرم به خواست خودش دفترهای شکرستان را خریدم.
دفاتر اسلامی و معمولی موافقان و مخالفانی داشت، اما به واقع چه چیزی باعث می شود رغبت نسبت به خرید دفاتر اسلامی کمتر باشد؟ دفاتری که از حیث رنگ آمیزی و طرح شاد و جذاب هستند و به نوعی خاص بودن را تداعی می کنند.
اما ناخداگاه این سوال به ذهن متبادر می شود که: چرا رسانه ملی اقدامی برای معرفی فرهنگی همانند حجاب، شهدا و … در قالب انیمشین های جذاب و بازی نمی کند؟ و یا سهم خانواده در شناساندن این فرهنگ ها به فرزندان چقدر است ؟
می توانیم فرهنگ سازی را از فرزندان خودمان آغاز کنیم و با خرید دفاتر اسلامی – مذهبی گام بلندی در معرفی فرهنگ غنی کشور خودمان برداریم تا فرزندان ما بدانند شخصیت های بومی و منطقه ای خودشان چیزی از بن تن، مرد عنکبوتی و مگامن و…ندارند.
IMAG2224 (Copy)IMAG2225 (Copy)IMAG2226 (Copy)IMAG2227 (Copy)IMAG2229 (Copy)IMAG2237 (Copy)IMAG2238 (Copy)IMAG2239 (Copy)IMAG2240 (Copy)

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴