تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۶۳۴۶۵
۰
plusresetminus
بلاغ-سال گذشته حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای اولین بار در سازمان ملل در یک سخنرانی دقیق و حساب شده به مواضع ایران درخصوص راهکارهای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح در جهان، ساختار دستگا‌ه‌های جهانی و تعامل اصولی با کشورهای مختلف پرداخت؛ که این مواضع قاطع مورد انتقاد برخی از کشورهای غربی قرار گرفت.  ابوذر غفاری؛ سال گذشته حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای اولین بار در سازمان ملل در یک سخنرانی دقیق و حساب شده به مواضع ایران درخصوص راهکارهای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح در جهان، ساختار دستگا‌ه‌های جهانی و تعامل اصولی با کشورهای مختلف پرداخت؛ که این مواضع قاطع مورد انتقاد برخی از کشورهای غربی قرار گرفت.
برخلاف تصورها اما در این سفر در آخرین لحظه ها اتفاقی رخ داد که تمام سخنرانی متقن رئیس جمهور و سفرش را تحت الشعاع قرار داد، روحانی در مسیر تعامل با کدخدای جهان و رئیس جمهور مودب (اوباما) برای اولین بار اصول را زیر پا گذاشته و از «خط قرمزهای نظام» در گفت وگوی تلفنی با اوباما عبور کرد.
حال که رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است؛ رسانه های غربی و برخی از رسانه ها در داخل به دنبال این هستند که این سفر را نیز همانند سفر گذشته بیش از پیش تحت الشعاع قرار داده و فرصت بدست آمده برای استفاده از این تریبون را بسوزانند.
در این راستا رسانه ها و برخی از افراد مدام از احتمال دیدار روحانی و اوباما سخن به میان می آورند، دیداری که به عبور کامل از خط قرمزهای نظام منجر شده و برخلاف سیاست های کلی نظام می باشد.
بی سود و با ضرر
این دیدار بیشترین سود را برای امریکایی ها برای بهره برداری سیاسی، تضعیف مقاومت در منطقه و دلگرم شدن دشمنان نظام دارد؛ و از طرفی بیشترین ضررها و آسیب ها را برای ما در پی خواهد داشت. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران دست برتر را در مذاکرات و معادلات منطقه ای و بین المللی دارد و همه قدرتها به نقش ایران در تعیین معادلات بین المللی معترف اند، و نظم نوین جهانی که در حال شکل گیری متاثر از انقلاب اسلامی است و ما نقش موثری را در این بین ایفا می کنیم، چنین دیداری برهم زننده تمام این معادلات و برگرداندن ورق به سمت امریکایی ها است.
از طرفی آمریکایی ها بعد از شکست های پی در پی در اتخاذ تصمیم های غلط در این منطقه چه در مورد سوریه، عراق، افغانستان، و نهایتا شکست در جنگ ۵۱ روزه غزه، به دنبال جبران احیای خود و گرفتن جانی دوباره هستند، امریکایی که امروز در افول به سر می برد، این دیدار می تواند برای آنها سرنوشت ساز بوده و محور مقاومت را تحت الشعاع قرار دهد.
رهبر انقلاب پس از سفر نیویورک در سال گذشته که در آخرین ساعات حضور خود در نیویورک؛ با رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگوی تلفنی کرد، در بیاناتی فرمودند: «ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت می‌کنیم، پشتیبانی می‌کنیم. در کنار آمادگی‌های همه‌جانبه‌ ملت ایران – چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ امنیت داخلی، چه از لحاظ استحکام ساخت درونی نظام اسلامی، چه از لحاظ وحدت ملی و چه از لحاظ نظامی- به تلاش و تحرک دیپلماسی هم چه در این قضایای سفر اخیر و چه غیر ‌از آن، اهمیت می‌دهیم و از آنچه دولت ما انجام می‌دهد و تلاش‌های دیپلماتیک و تحرکی که در این زمینه می‌کنند، حمایت می‌کنیم البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیات دیپلماسی ملت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البته به آمریکایی‌ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادی نداریم. به دولت آمریکا اعتمادی نداریم، به مسئولان خودمان اعتماد داریم، خوشبین هستیم، از آنها می‌خواهیم که با دقت، با ملاحظه‌ همه‌ جوانب گام‌ها را درست بردارند، محکم بردارند، منافع ملی را یک لحظه به فراموشی نسپارند». (۱۳/۷/۹۲)
این انتقاد معظم له به عملکرد مسئولان ارشد دولت، آن هم درست در شرایطی که برخی این گفت وگوی تلفنی را یک موفقیت بزرگ توصیف می کردند، بخوبی نشان داد که این اقدام عملی نابجا بوده است.
آنچه که همگان از این گفت و گوی تلفنی دریافتند این است که پس از آن نه تنها دشمنی و خصومت آمریکایی ها نسبت به ایران کمتر نشد بلکه تحریم های جدیدی نیز پس از این گفت و گو ها وضع شد. و این اتفاق تنها به امریکایی ها کمک کرد و در مقابل جایگاه ایران در بین ملت های جهان متزلزل شد.
این اقدام که هیچگونه دستاوردی برای نظام نداشت درس بزرگی برای همه مسئولان بخصوص رئیس جمهور محترم است که دشمن از کوچکترین غفلت ما بزرگترین استفاده ها را خواهد برد.
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب نیز یک ماه قبل در جمع مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان بالاترین سطح مجاز گفت‌وگو با آمریکا را در سطح «وزرای ۲ کشور» مشخص کرده و فرمودند: «در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود؛ اما در یک سال اخیر به‌خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند، اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.»
با توجه به فرمایشات صریح معظم له بدیهی است که آقای روحانی که بخوبی از «خطوط قرمز» نظام مطلع و آگاه هستند؛ بدون توجه به حاشیه سازی ها و اقدامات شک برانگیز و براساس منطق که آن را از گزینه های روی میز ایران می داند پیش رفته و از هرگونه حرکت «غیر عمدی» و «اتفاقی» که منجر به اتفاقی ناگوار شود پرهیزد نماید، زیرا کوچک‌ترین اشتباهی در این زمینه، شرایط را بیش از هر زمان دیگر دشوار می سازد./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲