برگی از مهدویت قسمت بیست و سوم

استخاره امام زمان(عج)

تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۶۳۳۹۸
استخاره ، در لغت به معنای خواستار گزینش بهترین از دوامر یا امور شدن است . یعنی از کسی خواستن که بهترین را برای خواستار انتخاب کند .
۱
plusresetminus
بلاغ-استخاره ، در لغت به معنای خواستار گزینش بهترین از دوامر یا امور شدن است . یعنی از کسی خواستن که بهترین را برای خواستار انتخاب کند .
استخاره که در کتب حدیث شیعه و سنی به حد تواتر از معصومین رسیده ، نوعی دعا و درخواست است از بنده ، به درگاه خداوند در مورد تردد در امری که دارای وجوه متعدد باشد و یا تردد در انجام دادن و انجام ندادن امری و اورا از خداوند می خواهد که آن چه به خیر و صلاح اواست در دل او اندازد و تصمیمش را بدان استوار دارد آن را برایش میسر و ممکن سازد .
از معلی بن خنیس نقل شده که گفت : از امام صادق شنیدم که فرمود : هیچ بنده مومنی از خداوند خود گزینش بهترین را درخواست نکرد ، جز اینکه خداوند آنچه بهتربود برایش انتخاب نمود هرچند آن مورد پسند بنده نباشد .
در منابع شیعه از امام صادق و آن حضرت از پدرش روایت نموده که می فرمود : ما استخاره را آن چنان می آموختیم که سوره های قرآن را .

سه جوراستخاره آمده است :
۱- استخاره به استشاره : یعنی استخاره به وسیله مشورت با خدا . در مکارم الاخلاق از امام صادق رواست شده که فرمود : چون خواستی وارد کار شوی ، پیش از آن که با دیگران مشورت کنی با خدای خویش مشورت کن .
راوی میگوید : عرض کردم : چگونه ؟ فرمود : صد بار بگو (استخیرالله).پس در کار مورد نظر با مردم مشورت کن که خداوند هرآنچه به خیر و صلاح تو است برزبان هرکه بخواهد جاری می سازد .

۲- استخاره با تسبیح : از مرحوم شیخ بهایی نقل شده است که گفت :از اساتیدمان شنیدیم که شفاها از حرضرت ولی عصر نقل شده که استخاره به تسبیح چنین است : تسبیح را به دست بگیر وسه بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرست وسپس یک مشت از تسبیح جدا ساز و دودانه دودانه بشمار . اگر یکی ماند آنکار را انجام بده و اگر دوتاماند انجام مده .

۳- ۳- استخاره به قرآن : از حضرت رسول (ص) روایت شده که چون خواستی به قرآن استخاره کنی ، سه بار (قوهوالله احد)بخوان وسه بار برمحمد وآل محمد صلوات بفرست . سپس بگو (اللهم تفالت بکتابک و توکلت علیک ، فارنی من کتابک ماهو مکتوم من سرک المکنون فی غیبک)آنگاه قرآن کامل را می گشایی و مطلب خودرا در سطر اول صفحه دست را میبینی .

۴- صاحب جواهر فرموده : استخاره ای به حضرت قائم نسبت داده می شود . آن است که بعد از قرائت دعا ، یک قبضه از تسبیح را بگیر و هشت هشت جداکن .
اگر یکی باقی ماند ، فی الجمله نیک است ، اگر دوتاباقی ماند یکی نهی است ، اگر سه تا باقی ماند اختیار دارد – چون فعل و ترک آن مساوی است و اگر چهارتا ماند دونهی است از آن ، اگر پنج تا ماند بعضی گفته اند که رنج دارد و بعضی گفته اند که درآن ملامت است .
اگر شش تا ماند نهایت خوب است و باید تعجیل درآن کرد و اگر هفت تاماند حکمش مثل پنج تااست و اگر هشت تا ماند چهار نهی ازآن است /ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴