بررسی میزان تحمل دولت یازدهم در برخورد با منتقدانی که تلاش می کنند از مسیر دانایی و توانایی عیار شعارهای انتخاباتی را بسنجند در این مطلب پیش روی شماست.
۰
plusresetminus
بلاغ-وقتی یک روش مدیریتی از یک فضای سیاسی شعار زده بیرون بیاید لزوماً بدین معنی نیست که بتواند در عرصه عمل نیز آنچه باشد که در واژگان یک شعار خلاصه شده است.
  به تعبیر دیگر شعار به ویژه شعار سیاسی و خصوصاً "شعارهای سیاسی انتخاباتی" بر آیند و تلخیص یک آرزو یا درخواست هایی است که در یک دوره می توان از آن برای رسیدن به اهدافی استفاده کرد و یا بعهدها در صورت پیروزی، در قالب برنامه به اجرایش همت گمارد. ادعا نیست اگر بگوییم موضوع انتخابات در ایران بیش از بسیاری از کشورها با شعار و شعار زدگی گره خورده و مردم این کشور بدون اینکه خود بخواهند در هر دوره ای به شعارها رای داده اند به امید آنکه خواست های قلبی شان که در شعارها خلاصه شده است در میدان عمل نیز محقق شود. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران شعار نه چندان تازه ای مطرح شد که بسیاری را امیدوار ساخت که این بار بالاخره این شعار به مرحله عملیاتی نیز خواهد رسید. حتی با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کار از شعار نیز فراتر رفت و صحبت از وعده به میان آمد. و آن وعده اینکه دوران فیلترینگ به سر آمده و باید آزادی بیان را پاس داشت. شعار و وعده زیبایی که همگان دوستش می دارند! در ابتدای کار دولت یازدهم رسانه ای شدن حضور اعضای دولت در شبکه های اجتماعی که همگی فیلتر بودند این امیدواری را در اذهان عده ای ایجاد کرده بود که وقتی وزیری در فلان شبکه اجتماعی حضور دارد بدین معنی است که این شبکه چندان هم که می گویند سایت بدی نیست و لابد وزیر هم با فیلتر شکن به سراغ سایت رفته بنابراین چندی دیگر فیلتر از روی این سایت برداشته خواهد شد... اما این خوشبینی ها در همین حد باقی ماند و چندی دیگر حضور اعضای دولت در شبکه های اجتماعی از آب و تاب افتاد و فضاسازی دولتی ها برای از میان برداشتن فیلتر از روی سایت های شبکه های اجتماعی نشان دار ره به جایی نبرد.  
به هر حال در بخش اعظمی از تفکر مدیریتی ای که اکنون بر فناوری های روزآمد نظارت می کنند به فیلتر به عنوان یک ابزار برای کاهش مشکلات نگریسته می شود و نحوه استفاده از این ابزار نیز در دولتهای مختلف می تواند دستخوش سلیقه نیز بشود.
 
  آنگاه که دولت یازدهم نتوانست شعارهای انتخاباتی خود را در موضوع فیلترینگ پیاده سازی کند روی به استفاده از همین ابزار برای مقابله با منتقدانی آورد که زبان تند و تیز و البته اطلاعات درست و درمانی نیز داشتند. ادعا به تحمل نقد از سویی و کم تحمل بودن به پذیرش نقد با انجام فیلترهای شتابان نکته ای بود که خیلی زود عیار تحمل منتقدان از سوی طرف دولت یازدهم را مشخص کرد. در حقیقت شعاری که قرار بود وجه تمایز و برجستگی خط مشی دولت باشد به یکباره رنگ باخته و درست بر خلاف معانی این شعار با منتقدان رفتار شد تا جاییکه عملاً سیاست های اعطای مجوز به سایت های خبری با فیلتر کردن آنها ممزوج شد و گردانندگان سایت های خبری جز گذر از معبر فیلتر راهی برایشان باقی گذاشته نشد.   در این میان رفت و آمد سایت دانا به عنوان یکی از سرشناس ترین سایت های منتقد دولت در فیلترهای گاه و بیگاه چنان در فضای مجازی سر و صدا کرد که تیترهای جذابی برای رسانه ها از این اتفاق ساخته شد. دانا فیلتر شد دانا رفع فیلتر شد سایت دانا فیلتر شد دانا بدون اطلاع قبلی فیلتر شد شبکه اطلاع رسانی دانا فیلتر شد همه واقعیت های فیلتر کردن سایت دانا چرا دانا فیلتر شد؟ شبکه اطلاع رسلانی دانا مجدداً فیلتر شد دانا فیلتر می شود دانا بازگشت   دانا با راه دانایی بازگشت دانا مجوز گرفت راه دانا به جای دانا باز می گردد همه اینها نشان داد می توان دانا را فیلتر کرد اما دانایی فیلتر شدنی نیست./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷