تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۶۲۹۸۶
بروز خشکی و بارندگی کم، چایزارهای شمال کشور را روبه خشکسالی کشانده است و سبب نابودی نیمی از باغات چای مازندران شده است.
۰
plusresetminus
چایزارهای خشکیده، وارادات بی رویه و کارخانه های مرده
به گزارش بلاغ، 11 درصد باغات چای کشور به وسعت چهار هزار هکتار در غرب مازندران واقع شده است و بخشی از تولید کشور را به خود اختصاص می دهد.
خشسکالی، تعطیلی کارخانجات چای، واردات بی رویه، پایین بودن نرخ خرید، کمبود تسهیلات، نبود سیاست های حمایتی از جمله مشکلاتی است که اوضاع چای داخلی را در استان های شمالی نابسامان کرده است.
مسئول انجمن صنفی کارخانجات چای مازندران از خرید بیش از 95 درصد برگ سبز چای درجه یک در فصل بهار و در چین اول از باغات چای استان خبر داد.
ولی شریعتی در این خصوص اظهار داشت: باغات چای شمال کشور و به ویژه مازندران و شهرستان های تنکابن وعباس آباد و رامسر در فصل بهار به دلیل بارش برف در بهمن ماه سال گذشته و نیز بارش باران در بهار امسال، از شرایط بسیار مطلوبی بهره مند بودند چنانکه چایکاران منطقه در نخستین برداشت یا همان چین بهاره خود حدود 95 درصد برگ سبز چای با کیفیت و درجه یک را جهت فروش به کارخانجات چای استان عرضه کردند.
تعطیلی کارخانجات چایسازی
وی ضمن اظهار تأسف از شرایط نیمه تعطیل و گاه تعطیلی کامل کارخانجات چایسازی مازندران در تابستان امسال بیان داشت: عدم بارش باران و در نتیجه خشک شدن باغات چای شمال کشور و به ویژه در مازندران سبب از بین رفتن برگ سبز چای در چین سوم یا تابستانه گشته و به همین جهت کارخانجات چایسازی  تابستان امسال را به دلیل عدم عرضه برگ سبز چای توسط باغدرارن به صورت نمیه تعطیل وحتی کاملا تعطیل سپری شد.
وی با بیان اینکه خشکسالی در تابستان امسال علاوه بر وارد کردن زیان مالی فراوان بر کارخانجات چایسازی، بیشترین خسارت را بر کشاورزان و چایکاران مناطق شمالی کشور و به ویژه مازندران تحمیل کرده است خاطر نشان ساخت: تنها 10 در صد از چایکاران باغات چای خود را در برابر حوادث و بلایای طبیعی بیمه کردند که این مهم ریشه در اوضاع نابسامان اقتصادی در این صنعت پایه و استراتژیک ونیز ناتوانی چایکاران در  پرداخت حق بیمه به شرکتهای بیمه گر دارد.
شریعتی خطاب به مسئولان مربوطه و نیز مدیران شرکت های بیمه ای و طرف قرار داد با چایکاران شمال کشور تصریح کرد: امروز صنعت چای کشور بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت دارد و در غیر این صورت در سال آینده هیچ چایکاری توان و رغبت جهت ورود به باغات چای خود را نداشته و در نتیجه کتاب قطور غم نامه چای بسته خواهد شد.
کارخانجات چای با 10 درصد ظرفیت کار می کنند
مسئول انجمن صنفی کارخانجات چایسازی مازندران و مدیر عامل کارخانه چای شریعت در تنکابن با اشاره به اینکه دوازده کارخانه چای در استان وجود دارد، افزود: متأسفانه از این تعداد کارخانه، چهار واحد در مناطق، خوش آمیان شعیب کلایه، تلار سر و قلعه گردن به صورت نیمه تعطیل بوده و 8 کارخانه فعال استان تنها با 10 درصد ظرفیت تولید خود فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه فعالیت کارخانجات چایسازی با 10 درصد توان تولیدی تفاوتی با تعطیلی آن ندارد  گفت: 185 کارخانه چایسازی در استان گیلان و مازندران، تابستان امسال را به صورت تعطیل سپری کرده که این شرایط برای کارخانه دارانی که بیش از 5 میلیارد سرمایه خود را صرف تولید این محصول استراتژیک و پایه کرده اند امری تأسف آور و غیر قابل جبران است.
مدیر عامل و رئیس کارخانه چای شریعت در مثالی به  به واحد تولیدی خود اشاره کرده و بیان داشت: این کارخانه با ظرفیت 50 تن تولید چای در حال  با 10 درصد توان تولیدی خود فعالیت می کند  که 20 کارگر بیمه ای به صورت مستقیم و بیش از این تعداد کارگر نیز به صورت غیر مستقیم از این محل امرار معاش می کنند.
وی گفت: حال تصور کنید که اگر این کارخانه نیز همانند بسیاری از کارخانجات چای در شمال کشور و یا بسیاری از واحدهای تولیدی در این مناطق تعطیل شود چه شرایطی در انتظار کارگران زحمت کش و خانواده های آنان خواهد بود؟
ولی شریعتی در ادامه اظهارات رئیس اداره چای شهرستان تنکابن را مبنی بر خرید تضمینی برگ سبز چای  امری در جهت حمایت دولت از کارخانه داران را رد کرده واظهار داشت:دولت با تعیین نرخ  خرید برگ سبز چای در عمل حس رقابت  درمیان تولید کنندگان  چای  را از میان برده و به عبارتی دیگر بازار را در انحصار کامل  خود گرفته است.
وی افزود: در شرایطی می توان به آینده صنعت چای  کشور  امیدوار  بود که دولت ضمن واگذاری کامل وظایف خود به بخش خصوصی تنها در جایگاه نظارت ،اعمال نظر کرده و هیچ دخل وتصرفی  در تعیین قیمت  خرید و نرخ فروش چای نداشته باشد.
نابودی چایکاری با واردات بی رویه در سال های اخیر
نصیری از کشاورزان و چایکاران با سابقه روستای شعیب کلایه تنکابن نیز گفت:  طی سال ها تغییر رویه و سیاست دولتها تنها سبب نابودی کشاورز و بوِزه چایکاران شده است.چراکه دولت هرگاه واردات چای را ممنوع اعلام کرد در حقیقت  زمینه را برای قاچاق چای خارجی و افزایش بهای ان ودر مقابل انبار شدن چای تولید داخل فراهم ساخت.
وی گفت: سیاست هایی همچون  واگذاری تولیت سازمان چای به بخش خصوصی و به عبارتی بی بزرگتر ماندن چای شمال،  طرح اصلاح ساختار چای از سوی سازمان مدیریت وبرنامه در سال 79 ،انحلال سازمان چای شمال در سال 82 ،ممنوعیت ورود چای به داخل کشور در سال 80 و 81 ومتعاقب آن آزاد شدن واردات چای در سال 82، برف سنگین در بهمن ماه 83 و ویرانی انبارهای چای و نابود شدن هزاران تن برگ سبز چای انبار شده،پرداخت وامهای بلا عوض در ازای عدم ورود به باغات و برداشت  کردن برگ سبز چای توسط چایکاران به مدت 5 سال به منظور تقویت بوته های چای و افزایش کیفیت محصول تولید داخل همه و همه سیاستهایی بود که در ادوار گذشته توسط دولتها اتخاذ شد.
این کشاورز بیان داشت: به دلیل ضعف مدیریتی وعدم نظارت بر اجرای صحیح این طرح ها نتیجه ای جز انبار شدن بیش از 200 هزار تن چای در انبارهای شمال کشور و بدهی 300 میلیارد تومانی صنعت چای به بانک ها و واریز سود 200 الی 300 میلیارد تومانی باد آورده به جیب مافیای چای کشور و فقر و بدبختی و ناتوانی در خرید نان شب برای چایکاران به همراه نداشته است.
محمد کهنسال کارشناس بازنشسته چای در کارخانجات چای  غرب مازندران گفت: در سال های اخیر چرخه صنعت و تجارت چای دچار پیچیدگی ها و مشکلات فراوانی شده است و بازار داخلی را انبوهی از چای های مرغوب وحتی نامرغوب و چه بسا تقلبی خارجی پر کرده است.
وی اظهار داشت: از سویی دیگر تغییر ذائقه و کاهش تقاضای مردم موجب تنزل مرغوبیت چای داخلی، در نتیجه کاهش قیمت و تولید این محصول استراتژیک کشور شده است.
وی بیان داشت: قیمت برگ سبز چای در سال های اخیر کمترین روند رو به رشد را نسبت به سایر محصولات کشاورزی داشته وکارخانجات فرسوده با بهره گیری از ابتدایی ترین تجهیزات و ماشین آلات اقدام به استحصال و تولید چای می کنند، چرا که در سال های اخیر کمترین و به عبارتی فقدان توجیه اقتصادی و یا حتی تضمین در برگشت پذیری اصل سرمایه موجب آن شده تا هیچ سرمایه گذاری قدرت ریسک جهت  ورود به آشفته بازار تولید و تجارت چای داخلی را به خود راه ندهد.
خسرو سیاسرنژاد رئیس اداره چای تنکابن و عباس آباد نیز از پرداخت کامل مطالبات چایکاران توسط دولت خبر داد و اظهار داشت:آخرین قسط از بدهی دولت در قبال خرید برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور در تاریخ 15 شهریور ماه به حسابشان واریز شد.
وی خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور از سوی دولت را یک سیاست اثر بخش و مفید دانسته و افزود: این اقدام دولت موجب شد تا کشاورزان با امنیت وآرامش خاطر وعدم نگرانی از فروش محصولات خود تنها به تولید کیفی و کمی برگ سبز چای توجه داشته باشند.
وی تصریح کرد: دولت در راستای حمایت از چایکاران و اجرای سیاست خرید تضمینی برگ  سبز چای از تولیدکنندگان چای در  شمال کشور هر کیلو برگ سبز چای درجه یک را به بهای 1800 تومان و نیز هر کیلو برگ سبز چای درجه دو را به بهای 1000 تومان  از باغداران خریداری کرده است.
این مسئول شرایط حاکم بر فضای تولید و کارخانه داران چای شمال را در سال های اخیر مطلوب دانسته و گفت: دولت در راستای اجرای سیاست خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران، با پرداخت 67 درصد به عنوان سوبسید، برگ سبز چای را تنها با 33 درصد از بهای واقعی در اختیار کارخانه داران قرار می دهد تا تولید کننده با آسودگی خاطر بیشتر و کم ترین دغدغه، تمام توان خود را به بالا بردن کیفیت تولید و مرغوبیت محصول متمرکز کند.
کاهش 50 درصدی تولید چای، خطر نابودی باغات چای
سیاسرنژاد در ادامه ضمن اشاره به کاهش 50 درصدی تولید چای کشور در سال 93 تصریح کرد: عدم بارش بران در فصل تابستان موجب خشک شدن منابع تأمین آب و در نتیجه بروز خشکسالی در زمین های کشاورزی و به ویژه باغات چای منطقه شده است.
وی افزود: خشکسالی و کمبود آب بیشترین خسارات را بر بوته های چای وارد کرده که این امر محصول باغات چای مازندران را به میزان 50 درصد کاهش  و در سطح  وسیعی از باغات چای منطقه، بوته های چای را با خطر نابودی کامل مواجه ساخته است.
این مسئول ابراز داشت: در شرایطی باغات چای شمال کشور با خطر نابودی کامل مواجه است که باغداران و چایکاران در این مناطق بیش از هر زمان دیگر به همیاری و مساعدت دولتمردان و به ویژه  وزارت کشاورزی نیاز دارد.
رئیس اداره چای تنکابن و عباس آباد با اشاره به اینکه اوضاع  نابسامان اقتصادی چای بر هیچ فرد مسئول و دلسوزی پنهان نیست، اضافه کرد: عدم استطاعت مالی چایکاران و ناتوانی در پرداخت حق بیمه مانع از بیمه کردن باغات چای آنها شده است.
وی در همین راستا  خطاب به  مسئولان و مدیران شرکت های بیمه گر کشور تأکید کرد: صنعت چای و به تبع چایکاران شمال کشور در حالی به مساعدت شرکت های بیمه نیازمندند که این صنعت استراتژیک در صورت عدم همکارای شما مسئولان و مدیران محترم شرکت های بیمه با نابودی کامل فاصله ای ندارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴