تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۶۲۷۶۶
تا پایان هفته هشتم لیگ برتر 27 بازیکن خارجی برای سیزده تیم بازی کرده اند که در این بین تنها شش نفر از آنها توانسته اند به طور مستقیم برای شش تیم امتیاز کسب کنند.
۰
plusresetminus
بلاغ- حضور بازیکنان خارجی درفصل جاری لیگ برتر فوتبال -بر خلاف ادوار گذشته- پررنگ تر به چشم می آید. در لیگ چهاردهم بر خلاف چند سال اخیر، باشگاه ها کمتر سراغ بازیکنان خارجی ای رفته اند که به کار مربیانشان نیایند!

در لیگ سیزدهم نمونه های زیادی از بازیکنان بی مصرف یا کم مصرف خارجی در تیم ها به چشم می خورد که عقد قرارداد با آنها به مثابه دور ریختن پولی بود که به دلار و با مشقت بسیار وارد حساب باشگاه هایی می شد که بعضا از منابع دولتی تغذیه می شدند. مقایسه عملکرد تیم های سرشناس لیگ برتر در جذب بازیکنان خارجی طی دو فصل اخیر، بیانگر نکات جالب توجهی خواهد بود.

استقلال

برترین بازیکنان خارجی فوتبال ایران چه کسانی هستند؟ +جدولفصل قبل استقلال پیشرو در خریدهای بد خارجی بود. آبی پوشان پایتخت در ابتدای مسابقات گوران لاوره یوگوسلاو را به خدمت گرفتند که سابقه بازی در بلژیک و هلند را داشت، با این حال هافبکی که قرار بود جای مجتبی جباری را در میانه میدان پر کند فقط مقابل فجر (هفته سوم یک دقیقه) و مس (هفته دهم، سی و دو دقیقه) بازی کرد و پولش را گرفت و رفت. استقلال که تنها خرید نسبتا موفقش در این زمینه جی لوید ساموئل از ترینیداد و توباگو بود؛ نیم فصل دوم، آنتونیو کاروالیو برزیلی و ابوبکر کبه از بورکینافاسو را به تیمش اضافه کرد که هر دو سر جمع، ده یازده بازی نصف و نیمه برای آبی ها انجام دادند. با تمام این اوصاف، استقلال در لیگ جدید یکی از بهترین خریدهای چند سال اخیر خود را با جذب جاسم کرار عراقی انجام داد. این هافبک خلاق و بازیساز در لیگ چهاردهم طی هفت هفته ابتدایی به ترکیب اصلی راه یافت تا دو گل و دو پاس گل در کارنامه اش به ثبت برسد. اگر چه هنوز گلر برزیلی استقلال در لیگ چهاردهم به میدان نیامده اما خرید کرار عاملی شد تا حرف و حدیث ها در مورد خریدهای غیر مسئولانه در این تیم کمتر شود.

فولاد

قهرمان لیگ سیزدهم، همواره درخریدهای خوب خارجی شهره بوده است. چه زمانیکه نخستین بار -هفت سال قبل- پای فابیو جانواریو برزیلی را به فوتبال ما بازکرد و چه زمانی که از گلزنی های پی در پی لوسیانو پریرا، هم وطن جانواریو در لیگ های دوازده و سیزدهم بهره برد. جنوبی ها در لیگ چهاردهم به جز در اختیار گرفتن دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات که سابقه هدایت تیم های العربی کویت و النصر عربستان را دارد، لئوناردو مساریچ و ماتیاس چاگو را به لیگ برتر معرفی کردند که از قضا در این فصل به عصای دست کادر فنی شان در خطوط دفاع و حمله تبدیل شدند. این دو بازیکن که در هشت بازی ابتدایی فولاد به میدان آمده اند سابقه بازی برای دیناموزاگرب کرواسی را دارند.

پرسپولیس

برترین بازیکنان خارجی فوتبال ایران چه کسانی هستند؟ +جدولقرمزها فصل پیش قرارداد نیلسون کوریا برزیلی را تمدید کردند که سود این کار را بردند. نیلسون الحق بهترین خارجی لیگ سیزدهم بود که طی سی هفته تنها 14 مرتبه در درون دروازه مغلوب ضربات رقبا شد. البته خرید مارکو سپانوویچ نقطه تاریک عقد قرارداد با خارجی ها در لیگ سیزدهم بود. مارکو مونته نگرویی فقط نود دقیقه مقابل نفت -هفته ششم- پیراهن پرسپولیس را پوشید تا بعد از شراکت مستقیم در شکست یک بر صفر قرمزپوشان راهی کشورش شود. هنوز هم برخی کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که چطور علی دایی مجوز عقد قرارداد با این بازیکن کم مصرف را صادر کرد؟ پرسپولیس در فصل جدید، مثل رقیب سنتی اش استقلال، برای بازگرداندن آب رفته به جوی در بازار نقل و انتقالات خارجی؛ این بار خاطره بد جذب سپانوویچ را با خرید مایکل اومانا کاستاریکایی از یاد برد. این مدافع که برای تیم ملی کشورش در جام جهانی برزیل بازی های خوبی انجام داد، از هفته پنجم لیگ چهاردهم به خط دفاعی اضافه شد تا سامان محسوسی به آن بدهد.

سپاهان

اصفهانی ها هم مانند فولاد در فصل نقل و انتقالات سرشان کلاه خارجی نمی رود. لوسیانو پریرا برزیلی را از اهواز به دیار زاینده رود آوردند که اتفاقا طی هشت هفته گذشته برایشان دو گل زده و یک پاس گل داده است. تمدید قرارداد جواهیر سوکای آلبانیایی در لیگ چهاردهم نیز سبب شد تا این مهاجم برای سومین سال پی در پی اصفهانی بماند. سوکای طی هشت هفته ابتدایی لیگ مجموعا 78 دقیقه مقابل چهار تیم پیکان، گسترش فولاد تبریز، استقلال و فولاد بازی کرد که طی همین مدت کوتاه یک گل زد.

نفت تهران

سیاست نفتی ها در لیگ گذشته عدم جذب بازیکنان خارجی بود. تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا یکی از نمایندگان فوتبال ماست, در لیگ چهاردهم با جذب دیوید ویکروم کامرونی تغییر موضع داد. هافبک دفاعی فصل پیش راه آهن که شایعه استقلالی شدنش در فصل نقل و انتقالات به گوش می رسید، در لیگ چهاردهم شش مرتبه در ترکیب اصلی نفت قرار گرفت و یک بار با گل سه امتیازی اش مقابل استقلال صنعتی، عامل پیروزی تیمش شد.

تراکتورسازی

برترین بازیکنان خارجی فوتبال ایران چه کسانی هستند؟ +جدولتبریزی ها فصل قبل دو بازیکن خارجی داشتند که از هیچ کدامشان در لیگ برتر خیری ندیدند. نفر اول مارکو باسارا بود که چهار بازی مقابل گسترش، ذوب آهن، سپاهان و مس به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و کاری از پیش نبرد تا مشخص شود تشخیص مجید جلالی در انتخاب این هافبک یوگسلاو اشتباه بوده است. تراکتور نیم فصل دوم، رودریگو پیمپائو را به تبریز آورد. این مهاجم برزیلی که سابقه بازی برای سرزو اوزاکا و سوون سامسونگ کره را داشت، اگرچه در مقطعی از لیگ قهرمانان آسیا به درد تراکتورسازان خورد اما در لیگ پنج مرتبه به میدان آمد و راه به جایی نبرد. تراکتور در لیگ چهاردهم باز هم سه خارجی خرید که یکی از آنها سرآمد تمام خارجی های لیگ است و دو نفرشان چنگی به دل نمی زنند. بی تردید لوسیانو ادینهو برزیلی تا اینجای فصل بهترین خارجی لیگ است. مهاجمی 32 ساله که از مس کرمان به تراکتورسازی آمد. ادینهو طی 595 دقیقه بازی برای تراکتورسازان 6 گل به ثمر رسانده که دو تای آنها برابر فولاد و ملوان 3 امتیازی بودند. لوسیانو در هفته های پنجم، هفتم و هشتم هم دروازه صبا (2)، پرسپولیس و راه آهن را گشود تا بهترین مهاجم لیگ لقب بگیرد. جالب اینکه این برزیلی در بازی مقابل راه آهن یک پاس گل زیبا هم به محسن دلیر داد تا نشان دهد ارزش هایش فقط معطوف در گلزنی هایش نمی شود. تراکتور در لیگ چهاردهم علا عبدالزهرا عراقی را هم خرید که بعد از انجام پنج بازی نصف و نیمه راه عراق و تیم پلیس این کشور را در پیش گرفت. دیتمار بیکای آلبانیایی سومین خارجی تراکتور تا اینجای لیگ می باشد که کمتر مورد توجه رسول خطیبی قرار گرفته است. بیکای 25 ساله در هشت هفته ای که از لیگ گذشت فقط 102 دقیقه به میدان آمد. نمره تراکتور در جذب بازیکنان خارجی با فاکتور گرفتن از لوسیانو برزیلی چندان خوب نیست.
  شش خارجی متمایز
از جمع 27 بازیکن خارجی که تاکنون در لیگ چهاردهم برای سیزده تیم به میدان رفته اند، تنها شش نفرشان موفق شده اند با گل هایشان مستقیما در نتایج تیم های خود تاثیرگذار باشند. این شش نفر ادینهواز تراکتورسازی، آمبونو آچیله از صبا، میلان یووانوویچ از پدیده، مت آتروویچ از پیکان، دیوید ویکروم از نفت و لوسیانو پریرا مندز از سپاهان هستند. جالب اینکه در لیگ جاری تنها سایپا، ملوان و نفت مسجدسلیمان هستند که از بازیکنان خارجی بهره نبرده اند. هر چند گفته می شود نفت مسجدسلیمان پشیمان شده و قصد استفاده از مهاجمی برزیلی را در ادامه لیگ دارد.
   
جدول عملکرد 10 خارجی موثر لیگ برتر فوتبال
ردیف
تیم
بازیکن
پست
تعدادبازی
حضوردرترکیب اصلی
مجموع دقایق بازی
گل زده
امتیازآوری مستقیم
1
تراکتورسازی
لوسیانوادینهو
مهاجم
8
6
595
6
6
2
صبا
امبونوآچیله
مهاجم
8
2
311
2
4
3
پدیده
یووانوویچ
مدافع
7
7
630
2
3
4
پیکان
مت آتروویچ
مهاجم
7
4
417
1
3
5
نفت
دیویدویکروم
هافبک
7
6
568
1
3
6
سپاهان
لوسیانوپریرا
مهاجم
8
8
605
3
1
7
استقلال
جاسم کرار
هافبک
7
7
575
2
-
8
فولاد اهواز
لئومساریچ
مدافع
8
8
720
1
-
9
نفت
لئوپادووانی
مدافع
8
8
720
1
-
10
فولاداهواز
ماتیاس چاگو
هافبک
8
8
713
-
-

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰