به بهانه سالروز درگذشت خبرنگار مجاهد

مردی که هیچ‌گاه به خاطر مادیات قلم نزد و قدم نگرفت

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۶۲۶۹۴
خیلی زود یک‌سال از پرواز جابر معافی گذشت، مردی که خبر را از دغدغه‌هایش بی‌خبر گذاشت و جامعه رسانه‌ای مازندران را برای همیشه در ناباوری فرو برد.
۰
plusresetminus
مردی که هیچ‌گاه به خاطر مادیات قلم نزد و قدم نگرفت
به گزارش بلاغ، روز یک‌شنبه 31 شهریور 92 در حالی که هنوز خیلی‌ها در خواب بودند، جابر معافی مثل روزهای دیگر خود را برای پوشش اخبار استان آماده کرد.
صبح زود با سجاد پیروزپیمان خبرنگار حوزه دفاع مقدس و مصطفی کاظمی عکاس خبرگزاری فارس تماس گرفت تا بداند که آنها برای پوشش خبری مراسم آغاز هفته دفاع مقدس آماده‌اند یا نه، و البته هر دوی آنها نیز آماده بودند.
لحظاتی بعد در کمال ناباوری، جابر معافی بر اثر ایست قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد، حوالی ساعت هشت صبح بود که این اتفاق افتاد و خبرش به یک چشم‌برهم زدن در سراسر مازندران و رسانه‌های کشور پیچید.
فقدان او حتی پس از یک‌ سال نیز در باورها نمی‌گنجد، او در عمر خود به خوبی درخشید و نمونه بارز یک شخصیت ممتاز است، اما تقدیر چنین بود که خیلی زود از خاک به افلاک پر کشد.
جابر معافی، خبرنگار مجاهدی بود که با وجود پیشنهادات زیادی برای کار و فعالیت‌های اداری و اجتماعی، اما حرفه خبرنگاری را بر سایر کارها ترجیح داد و معتقد بود؛ اگر می‌خواهی واقعا برای مردم و کشور کاری انجام دهی، این بهترین شغل و بهترین فرصت است.
مرحوم معافی هیچ‌گاه چیزی بیشتر از حق خود نخواست، درستکار بود و درآمدش نیز از راه درست به دست می‌آمد.
همه موفقیت‌هایش را به پای خبرنگارانش می‌نوشت؛ یادم نمی‌رود که جایزه سرپرست نمونه خبرگزاری‌های فارس استان‌ها را که شامل سکه بهار آزادی بود، فروخت و مقداری نیز روی آن گذاشت و به خبرنگارانش تقدیم کرد.
یکی دیگر از شاخصه‌های مهم وی، اعتماد به همکارانش بود، زیرا از همان روز نخست با آنها اتمام حجت می‌کرد که اخلاق رسانه‌ای را رعایت کرده، اخبار مستند ارائه دهند و سرعت و دقت، برگ برنده اخبارشان باشد، به همین دلیل همیشه از همکارانش پشتیبانی و حمایت می‌کرد، می‌گفت شما نباید درباره یک خبر به شخص خاصی توضیح بدهید، مسئولیت تمام خبرها را خودش قبول می‌کرد و به خوبی نیز پاسخ‌گو بود.
مرحوم معافی با وجود دغدغه‌های فراوانی که در حوزه خبر داشت اما همسر و پدری شایسته بود و در این زمینه یک الگوی خوب برای فعالان عرصه رسانه است.
جابر رسانه‌های مازندران، همچنین نمونه بارز یک خبرنگار متعهد، کاربلد، مجاهد، متخصص و به‌روز بود که هیچ‌گاه به خاطر مادیات قلم نزد و قدم نگرفت، بلکه به دنبال حقیقت بود و حقیقت این بود که حق را می‌گفت و می‌نوشت حتی اگر به زیان او تمام می‌شد.
بارها شاهد بودم که درباره موضوع مهمی با استاندار، نماینده مجلس، فرماندار و ... بحث می‌کرد و هیچ چیزی نمی‌توانست او را از گفتن حقیقت باز دارد او اهل سازش و تسلیم در برابر کژی‌ها و ناراستی‌ها نبود و هیچ بدی و نادرستی را تحمل نمی‌کرد زیرا رسالت خود را به خوبی می‌دانست و آمده بود تا حقیقت‌نگار باشد.
مرحوم جابر معافی با اخلاق و رفتار پسندیده خود، دل‌ها را به تسخیر در آورد و این گونه شد که در تشییع پیکر وی همه مسئولان و اهالی رسانه مازندران حضور داشته و در غم فقدان او گریستند.
خبر درگذشت او یک شوک بزرگ برای اصحاب رسانه بود، و آنها که در تشییع پیکر او شرکت داشتند از ناباوری خود نسبت به این حادثه تلخ می‌گفتند.
جای خالی‌ امپراطور خبر مازندران، امسال در خانه مطبوعات، در دهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران، در تمامی نشست‌های خبری، و در روز خبرنگار به واقع حس می‌شد و حالا چه زود یک‌ سال از آسمانی‌شدنش گذشت.
در این یک‌ سال، رسالت خبرگزاری فارس در مازندران توسط خبرنگاران متعهد این رسانه دنبال شد، هر چند جای خالی جابر رسانه‌ها در اخبار مازندران به وضوح احساس می‌شود اما فعالیت خبری همچنان ادامه دارد و خبرنگاران فارس مازندران بیش از پیش و با علاقه‌مندی بیشتری به موضوعات و مشکلات روز پرداخته و در این باره نیز به خوبی قلم می‌زنند.
در یک‌ سال گذشته، خبرنگاران فارس با درس‌هایی که از مرحوم معافی آموخته‌اند، از اخبار و وقایع مهم استان جا نماندند و به گفته بسیاری از مسئولان، هنوز هم فارس رتبه نخست را در انتشار صحیح، هدفمند، به موقع و حرفه‌ای اخبار، دارد.
31 شهریور، روز آغاز هفته دفاع مقدس علاوه بر اینکه یاد غیورمردان جبهه حق و روشنایی علیه باطل و ظلمت را گرامی می‌‌داریم؛ از مرحوم جابر معافی نیز به عنوان خبرنگار مجاهد و غیور مرد عرصه آگاهی‌بخشی و روشنگری جامعه یاد می‌کنیم که عمر خود را بیش از یک‌دهه در این راه صرف کرد.
جابر رسانه‌های مازندران برای یافتن حقیقت و انتشار آن بسیار سخت‌گیر و پیگیر بود، او همواره در راه تحقق رسالت خود دغدغه خبر داشت و هیچ‌گاه نگذاشت خبر و دنیای خبر از دغدغه‌های او باخبر شوند.
به واسطه راهنمایی‌ها و سخت‌گیری‌های او بود که بیشتر خبرنگاران خبرگزاری فارس مازندران در برخورد با نارسایی‌ها و معضلات اجتماعی، زبان گویای مردم ‌شدند و جسورانه حقایق را بازگو می‌کنند حتی اگر در این راه بعضا از سوی مسئولان با موانع و محدودیت‌هایی روبه‌رو شوند.
در بیش از شش سال همکاری با مرحوم جابر معافی، از او به غیر از خلوص، ادب، تعهد، تجربه، خلاقیت، تواضع، مهربانی، نجابت و صداقت ندیدم.
امیدوارم خانواده مرحوم معافی در پناه حیّ توانا و صبر در برابر مشیت الهی، همواره سلامت و موفق باشند و بدانند که مسئولان صادق و جامعه رسانه‌ای مازندران هیچ‌گاه زحمات خالصانه او را در شفاف‌سازی و حل معضلات استان، فراموش نخواهند کرد.
روحش شاد و یادش جاودان.
آزاده بابانژاد - خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰