تاریخ انتشاردوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۶۱۰۱
درآستانه روزجهانی مبارزه با مواد مخدرنظرات و دیدگاه های گوناگونی درسایت ها و رسانه ها منتشر می شود، نظرات و دیدگاه هایی که همگی از آماربالای افراد معتاد درکشور و پایین آمدن سن اعتیاد حکایت دارد. اما دربین تمامی نظراتی که این روزها در رسانه های گوناگون منتشرمی شود، به نظرمی رسد موضوع مهمی مغفول مانده است که باید بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران و متولیان امر مبارزه با مواد مخدر درکشور قرار گیرد. این موضوع مهم 3 روش خطرناکی است که در حال حاضر برای ترک اعتیاد معتادان در کمپ های غیرمجاز استفاده می شود.
۰
plusresetminus
بلاغ- علی تهرانی/ این روزها در گوشه کنار کشوربه ویژه درحاشیه کلانشهر ها مراکزی به نام«کمپ های ترک اعتیاد و خانه های بهبودی»فعال هستند. هرچند که فعالیت بسیاری ازاین مراکز درظاهر قانونی و درسایه نظارت های ستاد مبارزه با مواد مخدرانجام می شود، اما درپوشش همین فعالیت های قانونی رفتارهای غیرقانونی و در برخی موارد غیراخلاقی هم به بهانه ترک اعتیاد انجام می شود!
3 روش خطرناک برای درمان معتادان
در حال حاضر در مراکز به اصطلاح ترک اعتیاد و کمپ ها از 3 روش خطرناک برای درمان معتادان استفاده می شود« سگ درمان، شلاق زدن و بستن دست و پای معتادان». جالب اینجاست که از این روش ها برای ترک اعتیاد زنان و دختران جوان هم به کارگرفته می شود!
روش هایی که به باوربسیاری از کارشناسان دراثر بی توجهی به وضعیت کمپ های ترک اعتیاد به وجود آمده است و نه تنها ترک اعتیاد را در پی ندارد بلکه باعث ایجاد رفتارهای جنون آمیز و خشن درافراد معتاد می شود.
حال کمپ های ترک اعتیاد مساعد نیست
اما هومان نارنجی ها کارشناس حوزه اعتیاد درباره این موضوع و مشکلات کمپ های اعتیاد برای معتادان و جامعه معتقد است که در شرایط کنونی خطرات خانه های بهبودی بسیار بیشتراز کمپ ها و کلینیک های اعتیاد است و متاسفانه مسئولان در سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت از این موضوع غافل هستند.
نارنجی ها، می گوید: در خانه های بهبودی تعدادی ازمعتادانی که اعتیاد را ترک کرده اند، برای ترک اعتیاد معتادان دیگربه وسیله روش های غیراستانداردی همچون سگ درمانی، شلاق و بستن دست و پای افراد استفاده می کنند که این روش ها در نهایت به جنون رفتاری افراد معتاد منجرمی شود.
این موضوع تا جایى پیش رفته که نه تنها مسؤولان ستاد مبارزه و سازمان بهزیستى دررابطه با وضعیت نابسامان کمپ های ترک اعتیاد در کشور واکنش نشان داده اند، بلکه نمایندگان کمیسیون اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس هم نسبت به پیامدهای گسترش این نوع از کمپ ها اعلام هشدار کرده اند.
درحال حاضر بهزیستى، ستادمبارزه با مواد مخدر را مسئول رسیدگى و نظارت بر این کلینیک ها مى داند و ستاد مبارزه هم سازمان بهزیستى و وزارت بهداشت را متولی این امر مى داند و در حقیقت مسئول اصلی نظارت و رسیدگی به این کمپ ها بعد از سال ها بحث و جدل همچنان نامشخص باقی مانده است.
اما ازسوی  دیگرآذرخش مکرى عضو هیات علمى دانشگاه علوم پزشکى  کمپ های ترک اعتیاد را یک نیاز ضروری برای درمان و بازپروری معتادان در کشور دانسته و می گوید: بیمارستان ها و مراکز درمانى نمى توانند پاسخگوى تمامی نیازهاى اساسى یک فرد معتاد براى درمان باشند.
بایدها و نباید های کمپ های ترک اعتیاد
مکرى با اشاره به این مطلب که درحال حاضردرمورد فعالیت کمپ ها یک ابهام جدى در بین مسؤولان وجود دارد، می افزاید: در کمپ هاى خارج از کشور و کشورهاى پیشرفته مداخله پزشک صورت نمى گیرد و کمپ ها به صورت یک مکان اقامت براى درمان و خودباورى معتادان استفاده مى شود. از سوی دیگر، هزینه بالاى بیمارستان ها و امکانات کم براى تعداد زیادى از معتادان پاسخگوى نیازهاى این افراد نیست و براى این افراد باید اقامتگاه هاى موقتى با نظارت پزشک تاسیس شود.
کدام سازمان مسئول است؟
فراموش نکنیم که براى رسیدن به جامعه اى بدون اعتیاد نیازمند حمایت هاى جدى و اساسى از افرادى هستیم که در دام این بلاى خانمان سوز گرفتار شده اند و در این بین ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان سازمان و نهادى که به صورت مستقیم با این موضوع سروکار دارد،بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی و وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی نقش بسزایى در مهار و کنترل اعتیاد دارند و هماهنگی این سازمان ها با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی می تواند زمینه ساز اقدامات موثر در این زمینه باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴