تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۵۹۵۰۳
تجمع چربی در کبد موجب بیماری کبدچرب می شود به نحوی که تقریبا پنج درصد از سلول‌های کبدی با چربی جایگزین می‌شود و التهاب و نارسایی آن را ایجاد می‌کند.
۰
plusresetminus
بلاغ-مهسا نجار‌صادقي با عنوان اينكه کبد دومین ارگان بزرگ بدن است بيان داشت: کبد در شکم و زیر قفسه سینه در سمت راست قرار دارد.

وي با اشاره به اينكه كبد کارهای مهمی در بدن انجام می‌دهد، افزود: کبد در متابولیسم هر چه که خورده و نوشیده می شود دخالت داشته و در دفع مواد زاید و زیان آور از بدن و گردش خون فعال است.

مسئول بهبود كيفيت و حاكميت باليني و ايمني بيمار در بيمارستان حضرت قائم (عج) كلاردشت عنوان كرد: تجمع چربی در کبد موجب بیماری کبدچرب می شود به نحوی که تقریبا پنج درصد از سلول‌های کبدی با چربی جایگزین می‌شود و مجموعه‌ای از عوامل موجب رسوب مزمن چربی در کبد شده و التهاب و نارسایی آن را ایجاد می‌کند.

وي يكي از عوامل مهم در بيماري «کبدچرب» را سابقه‌ فاميلي عنوان و اشاره كرد: اين بيماري در افراد میانسال و با اضافه‌وزن بیشتر خود را نشان می‌دهد. این بیماران معمولا کلسترول و تری گلیسرید بالا دارند.

نجار‌صادقي، افزایش وزن و چاقی، دیابت، افزایش تری‌گلیسیرید، مصرف داروهایی مثل کورتون، کاهش یا افزایش وزن سریع و کم‌کاری تیروئید را از ديگر عوامل بروز كبد چرب برشمرد و افزود: در پی این مشکلات، چربی در سلول‌های کبدی تجمع پیدا می‌کند و فرد بيمار مي‌شود.

وي تأكيد كرد: کبدچرب معمولا خاموش است و در آغاز بیماری علائمی به همراه ندارد. معمولاً اين بيماري به طور اتفاقی و به دلایلی دیگر کشف می‌شود.

مسئول بهبود كيفيت و حاكميت باليني و ايمني بيمار، مصرف سبزی‌جات ومیوه‌هاي خام وفیبرها را از عوامل موثر در بهبود كبدچرب دانست و خاطر نشان كرد: استفاده از آب سبزیجات، محصولات "سویاشیر" و "پنیرسویا" برای جبران کلسیم شير موثر است.

وي تصريح كرد: نوشیدن دو لیتر یا هشت لیوان آب در روز، استفاده از منابع غنی ویتامین ث مثل مركبات و نيز مصرف سلنیوم مانند غذاهای دریایی، مثل میگو و ماهی براي كاهش چربي كبد توصيه مي‌شود.

نجار‌صادقي، افزود: مبتلايان به كبدچرب، از مصرف غذاهای سرخ شده و آماده، مواد لبنی، نوشابه‌ها، قند ساده، نان، ماکارونی، کیک، بیسکویت، دسرها و هرگونه مارگارین اجتناب كنند.

وي در پايان با بيان اينكه كاهش میزان تری‌گلیسرید خون از طریق رژیم غذایی و ورزش امكان پذير است، توصيه كرد: رژیم غذایی سالم، کم‌کالری و کم‌چربی مصرف و به طور مرتب ورزش کنید تا بدني سالم داشته باشيد./ع

منبع : حوراء
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴