تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۵۹۴۷۱
طبق توافق ایران و گروه ۱+۵ امروز (دوم آذرماه) آخرین قسط ۲.۸ میلیاردی دور دوم مذاکرات درحالی سررسید شد که هنوز بانک مرکزی ایران دریافت قسط پنجم را تأیید نکرده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- تیم مذاکره کننده ایرانی در راستای مذاکرات با ۱+۵ طی ماه‌های گذشته با غرب به توافق رسید که در ابتدا ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران که در کشورهای غربی در پی تحریم‌ها بلوکه شده بود در قالب چند قسط آزاد شود و در اختیار ایران قرار گیرد.

بعد از اتمام سررسید قسط‌های ۴.۲ میلیارد دلاری و ادامه مذاکرات ایران با ۱+۵ توافق دیگری انجام شد با این محور که ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود اما این‌بار در قالب ۶ قسط.

بر همین اساس قرار بر این شد تا ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی کشور در شش قسط آزاد شده در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد. آن‌طور که در مذاکرات توافق شده بناست مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده در چهار قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه‌هفته‌ای آزاد شود و در اختیار ایران قرار گیرد.

از ابتدای دور دوم توافق ژنو تا امروز رسماً شش قسط سررسید شده و بانک مرکزی دریافت چهار قسط را تأیید کرده است بنابراین با احتساب دریافت چهار قسط از کل مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار باید گفت که ۱.۹ میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است.

در زمان‌بندی توافق ژنو بناست دو قسط پایانی ۲.۸ میلیارد دلار به‌ترتیب با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار و ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴) و روز دوم آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴) سررسید شود.

البته درحالی که هنوز تأیید دریافت قسط پنجم که ۱۲ آبان ماه سررسید شده از سوی بانک مرکزی ایران اعلام نشده امروز همزمان با دوم آذرماه قسط پایانی ۲.۸ میلیارد دلار نیز سررسید می‌شود.

با احتساب دریافت ۴.۲ میلیارد دلار در توافق اول و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در توافق دوم باید اعلام کرد که تاکنون ۶.۱ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است./آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما