تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۵۹۳۵
بر اساس قوانین جمهوری اسلامی عدم رعایت ضوابط دینی درخصوص پوشش در جامعه جرم محسوب می شود و ارگان های مسئول موظف به مقابله با این جرم هستند که ناجا نیز یکی از ارگان های مسئول است که وارد عمل شده و سعی می کند وظیفه خود را در جامعه اسلامی انجام دهد.
۰
plusresetminus
بلاغ-  چندی قبل که سردار کارگر به موضوع طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه پرداخته بود و صحبتی در باب ممانعت از نمایش مختلط شبانه فوتبال در سینماها و برخورد با موارد خلاف شرع کرد ، واکنش های منفی در برخی از رسانه ها مشاهده کردیم که حتی موجب تعجب و تاسف دغدغه داران دین شد.

 این در حالی بود که برخی با بلند کردن علم مخالفت شروع به مقابله با حرکت ارشادی نیروی انتظامی کردند و برخی دیگر نیز با ژست روشنفکرانه سعی دارند در این موضوع به صورت تمام قد وارد نشده و با نیش و کنایه مخالفت خود را با "طرح امنیت اخلاقی" نشان دهند.

"در جامعه اسلامی ، مسلمانان موظف اند در برابر یک حرکت ناهنجار اجتماعی از دیدگاه ارزش های اسلامی ، به نام منکر حساس باشند و تکلیف خود را در این زمینه انجام دهند" این حکمی است که خداوند در شریعت اسلام بر دوش مسلمان گذاشته است.

برخی  رسانه ها گویا خود را تحت ضمه این جامعه نمی دانند و به همین دلیل است که خود را موظف به رعایت مقررات جمهوری اسلامی نمی دانند و با برخورد قانونی نیروی انتظامی که جزء لاینفک مقررات جامعه اسلامی است مخالفت می کنند.


در روزهای اخیر برخی از رسانه ها با ژست های روشنفکرانه به طرح موضوع هایی چون  "ورود نیروهای امنیتی به عرصه هنر" ،  "عرصه هنر را به دست هنرمندان بسپارید" و "انتقاد معاون ناجا از فضای هنری" به انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی پرداختند  و حتی برخی پا را فراتر از این گذاشته و به نیروی انتظامی توصیه می کنند به حوزه ای که ده ها متولی دارد ورود پیدا نکند !
 

  پیرامون همین موضوع شمقدری رئیس سازمان سینمایی نیز با اشاره تلویحی به مقابله نیروی انتظامی با نمایش مختلط شبانه فوتبال در سینماها گفت : متاسفانه شاهد این هستیم که  نیروی انتظامی در این مورد فراتر از قانون حرکت کرده است و برای نحوه برگزاری یک مراسم شرط و شروط گذاشته است که از حوزه اختیارات آنجا خارج است.

شمقدری که به عنوان یک مسئول فرهنگی در حوزه سینما فعالیت می کند با تاکید بر اینکه آقای رئیس جمهور هم از این رفتار فراقانونی نیروی انتظامی در قبال پلمپ سینماها ناراضی بوده‌اند، اظهار کرد: ما قطعا این رفتار خلاف قانون را از جایگاه مسئولین نظام و در مجموعه دولت پیگیری خواهیم کرد!


تهمینه میلانی کارگردان ایرانی که جدیدا به فکر احیای آرمان های شهدا در سینما افتاده است و قرار است فیلمی از روزهای دفاع مقدس را در سینما به نمایش بگذارد  در این باره می گوید: کسی که در رابطه با رعایت حجابش برخورد بدی را می بیند به جای آن که به فکر اصلاح رفتار خود باشد به یک جور مبارزه منفی روی می آورد. دقیقا به همین دلیل است که علیرغم این ارشادها حجم استفاده از مانتوهای چسبان، آرایشهای اغراق شده و مدل موهایی که هیچ جای دنیا نمونه اش را نمی بینیم، بیشتر شده است!

تهمینه میلانی وجود فساد اخلاقی در سینما و رعایت نکردن شئونات اسلامی توسط بازیگران را نیز منکر شده و اظهار داشته است که  :«این مساله اصلا درست نیست. سینمای ما یکی از نجیب ترین سینماهای دنیاست. بازیگران زن ما در اغلب فیلم ها حجاب خود را رعایت می کنند.»

لازم است برای روشن شدن زوایای قانونی طرح امنیت اخلاقی برای برخی دوستان و همچنین مسئولین فرهنگی به مصوبه سال 1384 اشاره کنیم که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 13 دی 1384 به نیروی انتظامی و دیگر ارگان های مسئول ابلاغ  شد ، تذکر به افراد بد حجاب و برخورد با آنها طبق ضوابط قانونی یکی از مجموعه وظایف ای است که بر عهده ماموران نیروی انتظامی قرار گرفته است.


بر اساس قوانین جمهوری اسلامی عدم رعایت ضوابط دینی درخصوص پوشش در جامعه جرم محسوب می شود و ارگان های مسئول موظف به  مقابله با این جرم هستند که ناجا نیز یکی از ارگان های مسئول است که وارد عمل شده و سعی می کند وظیفه خود را در جامعه اسلامی انجام دهد.

در طول دو دهه اخیر رعایت الزامات دینی در حوزه پوشش در جامعه آن قدر مغفول واقع شده که امروز عدم رعایت حداقل های شرعی در بسیاری از نقاط جامعه به یک امر رایج تبدیل شده و اگر کسی رعایت این حداقل ها را مطالبه کند مورد غضب فرد مجرم قرار می گیرد!

غفلت مسئولین مربوطه در برخورد با افراد هنجارشکن ما را به جایی رسانده است که در جامعه شاهد جولان افراد و گروه های منحرف هستیم به طوری که مردم متدین جامعه از تردد در برخی اماکن احساس امنیت نکرده و سالهاست از ورود به تفرجگاه ها و برخی اماکن عمومی خودداری می کنند.


در خصوص وجوب امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و همچنین عقوبت اجرا نشدن این فریضه الهی مرحوم کلینی در اصول کافی روایت کرده است که امام باقر (علیه السلام) به جابر می فرمایند : « در آخرالزمان مردمی خواهند بود که از گروه خاصی پیروی می کنند که ریاکارند و تظاهر می کنند که قاری و اهل عبادت اند . آنان نه امر به معروفی را بر خود واجب می دانند نه نهی از منکری را ، مگر زمانی که از ضرر و زیان محفوظ باشند ؛ پیوسته در این راه برای خود عذر و بهانه می تراشند . در انظار مردم به نماز و روزه و اعمالی که برای مال و جانشان خطری ندارد ، روی می آورند. اگر زمانی شرایطی پیش آید که نماز خواندن هم موجب بروز مشکلی برای مال و بدنشان شود ، نماز را نیز ترک می کنند ؛ همان گونه که کامل ترین و والاترین فرایض را ترک می کنند .همانا امر به معروف و نهی از منکر فریضه عظیمی است که اقامه دیگر فرایض به آن وابسته است.

زمانی که مردم اینگونه شدند و دنباله رو چنین افرادی گشتند ، غضب خدا بر آنان کامل می شود و خداوند همه مردم را عقوبت می کند ؛ بدین ترتیب نیکوکاران همراه با فاسقان  و  کودکان نیز همراه با بزرگ ترها هلاک خواهند شد. امر به معروف و نهی از منکر راه و روش و شیوه صالحان و فریضه بزرگی است که اقامه واجبات دیگر نیز در گرو عمل به آن است. امنیت راه ها در سایه امر به معروف حاصل می شود ، کسب ها در سایه آن حلال می گردند. در سایه امر به معروف و نهی از منکر ، دشمنان نیز به رعایت انصاف وادار می شوند و کارها به سامان می رسد. با قلب خود انکار کنید و با زبانتان با آنها سخن بگویید و به پیشانی آنان بزنید و از ملامت ملامتگران نهراسید ؛ اگر به سوی حق برگشتند و توبه کردند دیگر سرزنش آنان سزاوار نیست. همانا اشکال متوجه کسانی است که در روی زمین به ناحق سرکشی می کنند . در اینجا با آنان جهاد کنید ، آنان را از عمق دل ، دشمن بدارید.»

در روایتی دیگر آمده است که امام باقر (علیه السلام) فرمودند که خداوند به شعیب پیامبر (علیه السلام) وحی کرد که : من صدهزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم کرد که چهل هزار نفرشان اهل معصیت و گناه اند و شصت هزار نفرشان هم از خوبان امت تو هستند . شعیب (علیه السلام)عرض کرد: خداوندا ؛ برای آن اشرار جز این انتظار نیست ؛ اما چرا آن خوبان عذاب می گردند؟ خداوند وحی فرمود : چون در مقابل اهل معصیت مماشات به خرج دادند و به دلیل غضب من ، غضبناک نشدند.

حال باید دید که نیروی انتظامی با وجود فشارهای برخی ارگان های مسئول و همچنین شخص رئیس جمهور اجرای این طرح را در جامعه رها خواهد کرد یا اینکه در آینده شاهد رخدادهای بهتری در این مقوله خواهیم بود.
 
* * *
بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد نهی از منکر در جامعه ؛

* رهبر معظم انقلاب : من مى‏خواهم اين واجب فراموش‏ شده‏ اسلام را به ياد شما و ملت ايران بياورم «امر به معروف و نهى از منكر». همه‏ى آحاد مردم بايد وظيفه‏ى امر كردن به كار خوب و نهى كردن از كار بد را براى خود قائل باشند. اين، تضمين‏كننده‏ حيات طيبه در نظام اسلامى خواهد بود. باید عمل كنيم تا آثارش را ببينيم. (19دی 1368)

* مقام معظم رهبری : كار دنيا به جايى رسيده است كه قدرتهاى زورگوى عالم ، جلوی چشم مردم دنيا، معروف را منكر و منكر را معروف مى‏كنند! به نظر من ، در عالمِ فساد و تباهى بشريّت ، هيچ ‏چيز ديگر بالاتر از اين نيست. اينكه پيغمبر اكرم طبق روايت فرمود: «كسانى پيدا خواهند شد كه امر به منكر و نهى از معروف مى‏كنند!» و مردم كه تعجّب كردند، فرمود: «منكر معروف خواهد شد»؛ انسان احساس مى‏كند كه امروز هم در دنيا چنين وضعى را دستِ قدرتِ مادّىِ استكبارىِ لجام‏گسيخته‏ى متكبّرِ متفرعنِ زورگوىِ استكبار به وجود مى‏آورد. (روز ولادت پیامبر سال 1372)


* رهبر معظم انقلاب :  امر به معروف و نهى از منكر واجب حتمى همه است؛ فقط من و شما به عنوان مسئولان كشور وظيفه‏مان در باب امر به معروف و نهى از منكر سنگين‏تر است. بايد از شيوه‏ها و وسايلِ مناسب استفاده كنيم؛ اما آحاد مردم هم وظيفه دارند. با چهار تا مقاله در فلان روزنامه، واجب امر به معروف نه از وجوب مى‏افتد، نه ارزش تأثيرگذاريش ساقط مى‏شود. قوام و رشد و كمال و صلاح، وابسته‏ى به امر به معروف و نهى از منكر است. اين‏هاست كه نظام را هميشه جوان نگه مى‏دارد. (بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام سال 1379)

* "امنيت اخلاقى از مهمترين مقولاتى است كه مردم به آن احتياج دارند. ناامنى اخلاقى اين است كه مردم در محيط جامعه و در كوچه و خيابان نتوانند طبق اعتقادات و دين و ايمان خود آسوده و بى‏دغدغه حركت كنند و با مناظرى مواجه شوند كه وجدان دينى آنها را آزرده مى‏كند؛ مردم دوست دارند وقتى جوان‏هايشان از خانه بيرون مى‏روند و باز مى‏گردند و با محيط اجتماعى مواجه مى‏شوند، تأثير اخلاقى بد روى ذهن آنها گذاشته نشود؛ لذا نيروى انتظامى در كوچه و خيابان بايد با همه چيزهايى كه از نظر اخلاقى ممنوع و خلاف است، مقابله كند و اين جزو وظايف شماست." (رهبر انقلاب در سال 1383 در دیدار با فرماندهان ناجا)

* "ما خوب میدانيم اين جزو تعاليم اسلام است كه با زبان و تبيين بايد مردم را با فضايل اخلاقى آشنا كرد و از منكرات دور نگه داشت. اين به جاى خود درست، اما با شيوع منكرات و با تظاهر به آن بايد مقابله كرد. اسلام مرتكب منكر را نصيحت و هدايت مى‏كند اما حد هم براى او مى‏گذارد. با صِرف زبان و توصيه نمى‏شود كارى كرد. قدرت نظام بايد جلوى سير فحشا و فساد را بگيرد. اجازه ندهيد كه هوس‏هاى يك عده‌ي معدود، يك گروه كوچك و اندك در داخل جامعه، موجب اغواى ذهن و فكر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنى شود كه هيچ انگيزه‌ي فساد ندارند. شما بايد جلوى آن‏گونه افراد را بگيريد. همه‌ مسئولان بخش‏هاى مختلف كشور در اين زمينه مسئولند." (سال 1380 در مراسم تنفیذ رئیس دولت اصلاحات)/ مشرق نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴