تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۵۹۳۰۶
در حالی که آمار بانک جهانی از رشد منفی ۱۶.۴ درصدی صنعت ایران در بهار ۹۳ با واکنش تند مقامات بانک مرکزی مواجه شده بود در گزارش جدید این نهاد بین المللی نام ایران از فهرست کشورهایی که آمار تولیدات صنعتی‌شان اعلام می شود، حذف شده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- بانک جهانی جدیدترین گزارش از سلسله گزارش های ماهانه خود را منتشر کرده است. در این گزارش آمارهایی از شاخص های کلان اقتصادی جهان و حدود ۳۰ اقتصاد مهم دنیا از جمله ایران ارائه می شود.

بانک جهانی در گزارش ماه اکتبر خود از رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ برابر با بهار امسال خبر داده بود. این برآورد مغایر با آمار بانک مرکزی ایران مبنی بر رشد ۴.۶ درصدی اقتصاد ایران در فصل بهار بود.

از این رو مقامات اقتصادی کشور به شدت در برابر گزارش بانک جهانی واکنش نشان دادند و حتی بانک مرکزی با انتشار توضیحات مفصلی، آمار بانک جهانی را زیر سوال برد.

در بخشی از متن منتشر شده از سوی بانک مرکزی آمده است:«بانک جهانی به منظور پیش بینی و برآورد تحولات اقتصادی کشورها اقدام به برآورد و تخمین بسیاری از متغیرهای اقتصادی می نماید که قطعا به دلیل محدودیت در دسترسی به ارقام واقعی و امکانات آماری، در بسیاری از موارد نتایج حاصل از آن با نتایجی که مستقیما بر مبنای طرح های آماری یا داده های ثبتی توسط مراجع رسمی داخلی کشورها محاسبه می گردد ، متفاوت خواهد بود... نتایج ناشی از روشهای برآورد کاملا مقدماتی و متفاوت بوده و لذا بانک جهانی و سایر مراجع آماری بین المللی با دریافت آمار و اطلاعات تکمیلی از کشورها، در مقاطع زمانی مختلف اقدام به اصلاح و تجدیدنظر در ارقام ارائه شده مقدماتی خود می نمایند.»

بانک جهانی بر خلاف انتظار بانک مرکزی ایران آمار خود از رشد تولیدات صنعتی ایران در بهار ۹۳ را اصلاح نکرده و ترجیح داده است ایران را از فهرست کشورهایی که آمار تولیدات صنعتی شان را ارائه می کند حذف نماید.

در گزارش ماه نوامبر بانک جهانی هیچ آماری از میزان تولیدات صنعتی ایران ارائه نشده و ایران از فهرست کشورها حذف شده است.

بانک جهانی در این گزارش از رشد ۲.۳ درصدی تولیدات صنعتی جهان در سه ماهه سوم ۲۰۱۴ خبر داده و برآورد خود از تولیدات صنعتی جهان در سه ماهه قبل را اصلاح نکرده است. در گزارش ماه اکتبر تولیدات صنعتی جهان در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ بالغ بر ۱.۸ درصد اعلام شده بود که در گزارش ماه نوامبر نیز همین رقم درج شده است.

در عین حال تولیدات صنعتی جهانی در سه ماهه نخست ۲۰۱۴ در گزارش ماه اکتبر ۳.۴ درصد اعلام شده بود که در گزارش جدید این رقم به ۳.۵ درصد افزایش یافته است./آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما