تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۵۹۲۴۰
شرایط به گونه ای است که به دلیل نبود بودجه کافی، بخش های حراستی و حفاظتی منابع طبیعی پس از پایان ساعت اداری، پست های خود را ترک کرده و مراکز مراقبت در بخش های گوناگون جنگلی را تعطیل می کنند.
۰
plusresetminus
پس از ساعت اداری جنگل حفاظت نمی‌شود/طرح های گردشگری در دریا آفتی بزرگ است
به گزارش بلاغ، تغییرات اقلیمی در حال تبدیل شدن به یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های کشورهای دنیاست، در دهه‌های اخیر بلایای طبیعی به‌شدت افزایش یافته است.

دانشمندان منشأ تغییرات اقلیم را انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی و نابودی جنگل‌ها عنوان می‌کنند که بر اثر دخالت‌های غیرمسئولانه انسانی روی می‌دهد.

حال در این شرایط بحرانی نقش جنگل‌ها به‌عنوان منابعی که ۵/۱برابر جو و بیش از ۲برابر سوخت‌های فسیلی، منابع کربن را در خود ذخیره کرده‌اند، بیش از پیش نمایان است.

پرسشی که باید در کشور از خود پرسید این است که چگونه به‌خود اجازه می‌دهیم، چنین منابع ارزشمند و نادری را که در زندگی تک‌تک ما ایرانیان و تمام دنیا نقشی حیاتی و بی‌بدیل ایفا می‌کنند ساده و آسان و با دستان خودمان نابود کنیم.

آنچه امروز در ارزشمند‌ترین جنگل‌های کشور به بهانه توسعه و ایجاد اشتغال می‌گذرد، به تأیید هر انسان آگاه و اندیشمندی نتیجه‌ای جز تخریب جنگل‌های کشور طی ۲۰سال آینده نخواهد داشت، اثرات زیانبار تغییرات اقلیمی پیامد دیگر تخریب جنگل‌هاست که زندگی فرد‌فرد ما ایرانیان را تهدید می‌کند.

پس از ساعت اداری، جنگل، واحد حفاظت ندارد

به گزارش ایرنا، ستار بابایی چند روز قبل در بهشهر اظهار داشت: شرایط به گونه ای است که به دلیل نبود بودجه کافی، بخش های حراستی و حفاظتی منابع طبیعی پس از پایان ساعت اداری، پست های خود را ترک کرده و مراکز مراقبت در بخش های گوناگون جنگلی را تعطیل می کنند.

وی افزود: اگر می خواهیم جنگل های استان دارای شرایط مطلوبی باشد، نه تنها برقراری شیفت های دائمی در جنگلبانی ها ضروری است بلکه برای از بین بردن دغدغه های این افراد، باید شاغلین شیفت های شبانه از مزیت های بیشتری نیز برخوردار باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: ایجاد انگیزه بیشتر در این افراد سبب می شود تا ضریب جلوگیری از خروج چوب قاچاق از جنگل افزایش یابد.

نفوذ فراوان طرح های گردشگری در دریا آفتی بزرگ است

این مسئول بیان داشت: حراست و نگهداری از جنگل و دریا، دو مسئولیت مهم و اساسی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است اما به دلیل حضور بخش های دیگر همچون شیلات و گردشگری در دریا، منابع طبیعی نظارت زیادی در این مجموعه ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ابراز داشت: متاسفانه نفوذ فراوان طرح های گردشگری در دریا، بزرگ ترین آفت و مانع حراست و نگهبانی صحیح از این نعمت ارزشمند خدادادی است.

برخی روستائیان به دلیل مشکلات اقتصادی درختان را قطع می کنند

وی به اجرای طرح های ساماندهی جنگل های مازندران اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل عدم توفیق کامل این طرح ها، وجود مشکلات فراوان اقتصادی در جامعه به خصوص برای روستاییان به عنوان مجاورین جنگل ها است که موجب می شود انگیزه فراوانی برای قطع درختان و فروش آن ها وجود داشته باشد.

بابایی گفت: بهره مندی صحیح از توان بالای دهیاری ها و بسیج در روستاها می تواند موجب جلوگیری از تخریب جنگل ها و افزوده شدن مساحت جنگل ها شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲