تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۵۹۰۳۲
یکی از سرکردگان شرعی جبهه النصره پس از جدا شدن از این گروه تروریستی از حمایت مالی نزدیکان خاندان حاکم سعودی از این گروه پرده برداشت.
۰
plusresetminus
بلاغ- یکی از سرکردگان شرعی جبهه النصره پس از جدا شدن از این گروه تروریستی از حمایت مالی نزدیکان خاندان حاکم سعودی از این گروه پرده برداشت.

به گزارش روزنامه السفیر، یکی از رهبران شرعی جبهه النصره پس از جدایی از این جبهه، اسرار این گروه از جمله حمایت مالی نزدیکان خاندان سعودی از النصره، زندان‌های مخفی این گروه و صدور فتواهای عجیب دادگاههای شرعی آن را فاش کرد.

النصره با جدا شدن برخی اعضا، ضربات جدیدی می‌خورد

جبهه النصره با جدا شدن یکی دیگر از سرکردگان شرعی خود ضربه محکم دیگری را تجربه می کند، به ویژه اینکه این عضو جدا شده اقدامات سران النصره در منطقه جنوبی سوریه را فاش کرد، آن هم در شرایطی که سلطان العطوی ملقب به ابولیث التبوکی یکی دیگر از اعضای جدا شده از النصره با فاش کردن حقایقی از این گروه آن را رسوا کرد.

جزییات جدیدی از دست داشتن نزدیکان خاندان حاکم سعودی در حمایت مالی از گروههای مسلح تروریستی در سوریه و پیش از همه جبهه النصره از جمله حقایقی است که این عضو جدا شده از النصره از آن پرده برداشته است.

در چارچوب جنگ داغ تبلیغاتی بین النصره و دولت اسلامی در عراق و شام – داعش- که بیشتر با استفاده از پایگاهای اجتماعی صورت می گیرد و درگیری های نظامی بین دو طرف را نیز به همراه داشته است، روز گذشته صفحه موسوم به « محرمانه بودن حماسه» (سریة الملحمة) وابسته به موسسه اطلاع رسانی نیمه رسمی «البتّار» جزییاتی را در مورد دست داشتن عبدالله المحیسنی تبعه سعودی در حمایت مالی از تعدادی از گروههای اسلامگرا و در راس آن النصره منتشرکرد.

کمک عرب‌های خلیج فارس به تروریست‌ها در قالب انجمن‌های خیریه

نکته قابل توجه در این مورد این است که شبکه حمایت مالی که این صفحه از آن سخن گفته، به نام اشخاصی از نزدیکان شخصیت های بزرگ خاندان حاکم سعوی اشاره دارد و نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور متوفی سعودی از جمله این افراد است.

یکی دیگر از حقایقی که صفحه مزبور برملا کرده، این است که اقدامات حمایت مالی که در عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس اعلام می شود، چیزی جز سرپوش گذاشتن بر واقعیت حمایت مسئولان این کشورها به گروههای مشخص از جمله جبهه النصره نیست.

اما صفحه مزبور وابسته موسسه البتار، در اثبات این حقایق فاش کرد که کمک های مالی عربستان که با نظارت عبدالله المحیسنی شیخ سعودی جمع آوری می شود، از طریق بانک الراجحی به حساب شخصی به نام محمد یحیی محنایه واریز می شود که اکنون نماینده اتحادیه جمعیت های خیریه و هیئیت های کمک رسانی سوریه است و حدود ۱۰۰ جمعیت کمک رسانی از سراسر مناطق سوریه در آن عضو هستند به اضافه اینکه محنایه در عین حال عضو شورای محلی استان ادلب نیز هست.

رئیس این اتحادیه شیخ محمود الکسر ابوالیمان است که از ۱۷ سال پیش در ریاض به سر می برد و مدیر کتابخانه «دار ابن حزم» با مالکیت شیخ ابوعبدالرحمن الشیخ ابن عقیل الظاهری است.

جالب اینکه الظاهری مشاور سابق نایف بن عبدالعزیز است که در بالا به آن اشاره شد.

در نهایت به گفته المحیسنی این حساب مخصوص جمع آوری کمک های مالی کمپین موسوم به «جهاد مالی» است که تحت پوشش کمک خیریه و با حمایت دولت عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس صورت می گیرد.

فاش شدن کمک یک میلیون دلاری سعودی به جبهه النصره

نکته قابل ملاحظه اینکه سلطان العطوی امیر شرعی سابق جبهه النصره که یک تبعه سعودی بوده و از این جبهه جدا شد، چند هفته پیش فاش کرد که جبهه النصره در جریان مبارزه با داعش در منطقه الشرقیه از شیخ عدنان العرعور کمک مالی بالغ بر یک میلیون دلار دریافت کرد.

العرعور به فعالیت در زمینه حمایت مالی از گروههای مسلح در سوریه شهرت دارد و این فعالیت ها نیز با اطلاع سرویس اطلاعاتی عربستان صورت می گرفت.

اما سرویس اطلاعاتی عربستان به تازگی به خطر فعالیت های العرعور پی برده و حساب های او را مسدود و حضور رسانه ای او در خاک عربستان را ممنوع اعلام کرد.

افزایش موارد خروج سرکردگان جبهه النصره از عضویت در این گروه

از سوی دیگر جبهه النصره با جدا شدن یکی دیگر از رهبران شرعی خود به نام ابوبصیر المهاجر که گفته می شود تابعیت سعودی دارد، ضربه محکم دیگری متحمل شد.

جدایی ابوبصیر از النصره در حالی است که موارد مشابه در صف سرکردگان النصره در حال افزایش است، اما آنچه اهمیت جدایی این سرکرده شرعی النصره را دو چندان می کند این است که این نخستین مورد در جنوب سوریه و در این سطح بالا است.

به عبارت بهتر استان درعا در جنوب سوریه تنها شهری بود که از زمان اختلاف با داعش در اویل سال ۲۰۱۳ معروف بود که هیچ موردی از جدا شدن اعضا و سرکردگان النصره در آن به ثبت نرسیده است، از همین رو جدایی ابو بصیر نشان می دهد مسئول شرعی سابق جبهه النصره و یا همان ابوماریا القحطانی در منطقه جنوبی سوریه اکنون همان نقشی را ایفا می کند که در منطقه شرقی ایفا کرد.

اما ابوبصیر مانند سلطان العطوی به جدایی از النصره اکتفا نکرد، بلکه کوشید اسراری را که در خصوص برخی سرکردگان النصره در جنوب سوریه در اختیار دارد، برملا کند و در این راه بیش از همه تلاش کرد اسرار سامی العریدی مسئول شرعی النصره که اردنی است و ابو جلیبیب امیر منطقه جنوبی سوریه را فاش کند.

زندان مخفی النصره

خطرناک ترین موضوعی که ابوبصیر فاش کرد، وجود زندان های مخفی النصره است که صدها نفر از اعضای سایر گروههای مسلح به اضافه تعدادی از شهروندان سوری را در آن زندانی شده اند.

وی همچنین فاش کرد که دهها نفر از زندانیان این زندان در جریان بازجویی و در اثر شکنجه النصره جان خود را از دست دادند.

النصره برای دزدی سلاح و غنائم فتوا صادر می‌کند

موضوع دیگری که ابوبصیر از آن پرده برداشت، این است که جبهه النصره از دادگاههای شرعی برای تحقق منافع خاص خود استفاده می کند، به این ترتیب که از طریق فتواهایی که سامی العریدی صادر می کند، منافع مورد نظر خود را تحقق می بخشد.

یکی از فتواهای العریدی مجاز بودن سرقت سلاح و غنائم از ارتش آزاد و سایر گروههای اسلامگرای مسلح است.

ابوبصیر همچنین فاش کرد که العریدی در مورد ریخته شدن خون مسلمانان تساهل کرده و در مورد فتوا صادر کرد.

وی گفت با این اقدامات بین جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و شام به رهبری ابوبکر البغدادی چه تفاوتی است؟/آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما