تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۵۸۴۹۵
"لئون پانتا" و "رابرت گیتس" دو رئیس سابق سازمان "سیا" ریاست جمهوری آمریکا در دوره باراک اوباما را "کابینه ای کوچک" خواندند که در کاخ عاج نشسته و در اداره کشور تکروی پیشه کرده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- پانتا در همایشی که موسسه رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین ِ آمریکا درباره دفاع برگزار کرده بود، اظهار داشت: در 25 تا 30 سال گذشته، حاکمیت در کاخ سفید متمرکز شد و این مساله سبب شده است که هنگام اتخاذ تصمیم در نهاد ریاست جمهوری، تنها صداهای محدودی شنیده شود.

وی که در دوره ریاست جمهوری اوباما عهده دار ریاست سازمان سیا (2009-2001) و سپس وزارت دفاع (2011-2013) بود، بدون آن که نامی از دولت اوباما ببرد، گفت: معمولا وقتی در نشست های کاخ سفید حضور می یابیم، تصمیمات از قبل توسط حلقه اطرافیان رئیس جمهور اتخاذ و مشخص شده است که رئیس جمهور چه کاری باید انجام بدهد و چه کاری نباید بکند.

اما بر خلاف پانتا که اشاره ای ضمنی به دولت اوباما داشت، رابرت گیتس مستقیما دولت اوباما را متهم کرد.

رابرت گیتس که در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پدر، رئیس سیا بود و در اواخر دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر و اوائل دوره ریاست جمهوری اوباما در سال های عهده دار وزارت دفاع بود، در پاسخ به سئوالی درباره کشمکش ها میان رئیس جمهور و مشاورانش گفت: این مساله، پیشینه ای طولانی دارد که به دوره ریاست جمهوری "آبراهام لینکولن" و مشاورنش (1861-1865) بر می گردد، این اختلافات همواره به گونه ای پایان می یابد که حق با رئیس جمهور باشد.

وی افزود: آن چه مرا نگران می کند، کابینه محدود در امور نظامی است، چنین کابینه ای تنها در دوره از تاریخ ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفت، یکی دوره "لیندون جانسون" و دیگری، دوره ریاست جمهوری "باراک اوباما".

گیتس در ارائه مثالی در این خصوص، به تصمیمات جانسون (1963-1969) اشاره کرد و گفت: او شخصا، اهداف نظامی را در جنگ ویتنام انتخاب می کرد.

رابرت گیتس سپس ادعا کرد که بر خلاف رویه این دو رئیس جمهور، در دوره ریاست جمهوری بوش پدر و بوش پسر، تصمیم گیری به گونه ای بود که کابینه محدود شکل نگیرد./ع
منبع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما