تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۵۸۰۲۰
سی‌ان‌ان دقایقی پیش به نقل از دیپلمات‌ها و مقامات ارشد آمریکایی گزارش داد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به اعضای تیم امنیت ملی خود دستور بازنگری در خط مشی واشنگتن در قبال سوریه را داده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- یک شبکه خبری آمریکایی گزارش داده رئیس جمهور این کشور دستور داده در راهبرد واشنگتن در سوریه بازنگری شود.

سی‌ان‌ان دقایقی پیش به نقل از دیپلمات‌ها و مقامات ارشد آمریکایی گزارش داد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به اعضای تیم امنیت ملی خود دستور بازنگری در خط مشی واشنگتن در قبال سوریه را داده است.

به گفته این منابع آگاه، آقای اوباما این دستور را پس از دریافت این موضوع که غلبه بر گروه ترویستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» یا «داعش» بدون توسل به انتقال سیاسی و عزل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه امکان‌پذیر نیست، صادر کرده است.

در حالی که برخی از کارشناسان از اوان طرح بحث حمله واشنگتن به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه آن را بهانه‌ای برای مداخله‌جویی نظامی آمریکا در سوریه دانستند شبکه سی‌ان‌ان بامداد روز پنجشنبه گزارش می‌دهد کاخ سفید پس از چهار نشست با اعضای تیم امنیت ملی این تصمیم را اتخاذ کرده است.

آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرده بود راهبرد این کشور برای مبارزه با داعش ابتدا بر ناتوان‌سازی این گروه در کشور عراق متمرکز خواهد بود و اقدام نظامی متعاقب واشنگتن در سوریه به منظور شکل‌دهی به اوضاع در عراق انجام خواهد شد. واشنگتن همچنین در آن زمان ابراز امیدواری کرد که اجرای این راهبرد به آن کشور فرصت کافی برای شناسایی، آموزش و تسلیح دسته‌ای از معارضان سوریه که «مخالفان میانه‌رو» خوانده شده‌اند را خواهد داد.

یک مقام آمریکایی با اشاره به درگیری ارتش آزاد سوریه (که از نگاه آمریکا همان «مخالفان میانه‌رو سوری» قلمداد می‌شوند) با برخی دیگر از گروه‌های معارض سوری می‌گوید که تشخیص فعلی دولت آمریکا این است که راهبرد اولویت دادن به اقدام نظامی در عراق کارآمد نیست.

گزارش‌های ماه پیش از تحولات سوریه حاکی از آن بود که نیروهای ارتش آزاد سوریه در مقابله با برخی دیگر از معارضان سوری شکست‌های سختی را متحمل شده و در برخی مناطق مجبور به عقب‌نشینی از مواضعشان شده‌اند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا درباره بسترهای زمینه‌ساز تغییر راهبرد کشورش می‌گوید: «تحولات میدانی تیم امنیت ملی را به این جمع‌بندی رسانده که ممکن است ما برای اقدام در ابتدا در کشور عراق زمان نداشته باشیم. در یک شرایط ایده‌آل می‌توان داعش را از عراق بیرون راند و سپس به سوریه روی آورد. اما اگر در خلال این مدت مخالفان میانه‌رو ضربه بخورند و داعش همچنان در آنجا حضور داشته باشد، این اقدام موثری نیست. »

به گزارش سی‌ان‌ان، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فرار مرز سوریه و ترکیه و سرعت بخشیدن به برنامه پنتاگون برای شناسایی، آموزش و تسلیح معارضان میانه‌رو سوری از جمله دیگر گزینه‌های در حال بررسی است.

دیپلمات یکی از کشورهای عربی با ابراز خرسندی از بررسی راهبردی در کاخ سفید که در نهایت عزل رئیس جمهوری سوریه از قدرت را در دستور کار دارد گفته حتی اگر این طرح بین ۶ تا ۱۲ ماه هم زبان ببرد، رضایت‌بخش است./آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴