رئیس سازمان انتقال خون:

نذر خون یک هزار و 292 آملی ادا شد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۵۷۸۷۷
رئیس سازمان انتقال خون گفت:نذر خون یک هزار و 292 آملی ادا شد.
۰
plusresetminus
بلاغ-آئین مبارک نذر خون در ایام محرم، ابتکار عملی بود که رهبر معظم انقلاب آن را ارائه داد. در این طرح عاشقان آل الله هر ساله در ایام محرم به نیت تقرب و به نشان علاقه خود به ابا عبدالله الحسین (ع) به مراکز اهدا خون رفته و عمل خداپسندانه اهدا خون را انجام می دهند.

مردم با محبت شهرستان آمل که در برهه های حساس این مرز و بوم پیش قدم در از خود گذشتگی بودند در این رسم پر خیر نیز خوش درخشیدند تا جایی که به گقته مسئولین سازمان انتقال خون آمل، این سازمان توانایی ویژه ای در انتقال خون به مراکز مختلف دارد.

در ادامه گفت و گوی سفیر هراز با جناب آقای سید علی مفتاح ریاست محترم سازمان انتقال خون را می خوانید.

سفیر هراز: لطفا در مورد طرح نذر خون و دلیل به وجود آمدن این طرح توضیح دهید

در میان مردم، قمه زنی در زمان تاسوعا و عاشورا مرسوم بود. اعتقاد داشتند با قمه زدن خودشان می توانند در راه امام حسین خون دهند.

مقام معظم رهبری برای جلوگیری از این کار طرح نذر خون را مطرح کردند. از طرفی برای جلوگیری از تجمع اهداکنندگان خون در زمان تاسوعا عاشورا، این طرح از اول ماه محرم تا اربعین حسینی ادامه پیدا کرد. تا هم از صف های طویل جلوگیری شود و هم بتوان از خون با توجه به تاریخ انقضاء ۳۵ روزه که دارد در زمان مفیدی استفاده کرد.

سفیر هراز: بهترین زمان استفاده از خون چه زمانی است؟

خون تا ۳۵ روز زمان مصرف دارد. برای بیماران تالاسمی که نیاز به تزریق خون دارند بهترین زمان استفاده از خون در هفته اول می باشد. بنابراین اگر افراد می خواهند نذر کنند از یک روز خاصی نذر نکنند. روزی بیایند که هم خودشان فرصت داشته باشند و هم خون را بتوان به صورت راحت تر انتقال داد. در این صورت گیرندگان خون هم از خون های با تاریخ مناسب تر استفاده می نمایند. سازمان انتقال خون خودش را موظف کرده که در خدمت این عزاداران محترم که نذر کردند خونشان را اهداء کنند باشد.

سفیر هراز: گرفت خون از مردم فقط در داخل سازمان صورت می گیرد ؟

ما با گرفتن یک پزشک کمکی توانستیم علاوه بر خود سازمان انتقال خون، واحدهای سیار در مکان ها دیگر بفرستیم.

سفیر هراز: وضعیت اهدا خون دهه محرم امسال با سال گذشته تفاوت داشت؟

مجموع اهدا خون در دهه محرم امسال ۱۲۹۲ واحد بود. در دهه محرم سال گذشته تعداد ۱۲۴۹ واحد خون بوده که در مقایسه با هم امسال ۴۳ واحد افزایش خون داشتیم.

سفیر هراز: آقای مفتاح آیا برای اهدا خون در ایام محرم نیاز به ثبت نام و نام نویسی می باشد؟

نه ثبت نام و تکمیل فرم برای شهر های بزرگ مثل تهران می باشد . در شهرهای کوچک پر کردن فرم لزومی ندارد. این امر به صورت حضوری صورت می گیرد.

سفیر هراز: شرایط اهدا کننده چیست ؟

حد اقل وزن ۵۰ کیلوگرم تا ۵۵ کیلو گرم به بالا

دارای سن ۱۸ سال تا ۶۰ سال ودر صورت نیاز با نظر پزشک ۶۵ سال


سفیر هراز: آیا اهدا خون در طول سال سقفی هم دارد ؟

خانم ها در سال سه بار، در هر چار ماه قادر به خون دهی می باشند. آقایان چهار بار در سال و هر سه ماه می توانند.

سفیر هراز: مراقبت های بعد از اهداء خون چه می باشند؟

بعد از اهدا خون تا ۲۴ ساعت مسافرت هوایی نداشته باشند. مایعات بیشتر مصرف کنند و تا چند ساعت از مصرف سیگار خود داری کنند.

سفیر هراز: نادرترین گروه خونی کدام است؟

از گروه خونی oمنفی نوع بمبئی که فقط چهار نفر در یک خانواده شناسایی شدند که دارای این گروه خونی می باشند.

سفیر هراز: استقبال مردم از این طرح چگونه بود؟

استقبال مردم بسیار خوب بود. ولی متاسفانه به لحاظ تبعیض سیستم حقوقی در ساختار اداری کشور نسبت به تکریم ارباب رجوع ضعیف می باشد. در تمامی مراکز بهداشت درمان می توانید ببینید که دریافتی حقوق پزشکان یا پیراپزشکان چقدر است.

در صورتی که پزشک در سازمان انتقال خون یک ملیون حقوق می گیرد. یعنی حقوقش کم تر ازنیروهای خدماتی ادارات می باشد. بخاطر ناتوانی در برآوردن نیاز های مالی پزشکان در سازمان انتقال خون، پزشکان بعد از چند ماه استعفا می دهند و در دیگر مراکز درمانی مشغول به کار می شوند و چند برابر این حقوق دریافت می کنند.

این قضیه سبب دلسردی و خروج نیروی کارآمد در سازمان می شود ما در سال های اخیر شاهد بودیم که پزشکان عزیز به ادارات و مراکز دیگر رفتند و از چند برابر حقوق برخوردار شدند.

در حال حاضر ما باید چهار پزشک داشته باشیم ولی تنها یک پزشک داریم که آن هم نامه ی استعفای خودش را نوشته و روی میزم است. پزشکان به دلیل حقوق غیر کافی حضور طولانی پیدا نمی کنند.

این مسئله را به قسمت های مختلف ارجاع دادیم ولی متأسفانه در حد نامه های اداری جلو رفته ودر عمل تغییری پیدا نکرده است. مشکل همچنان باقی مانده است.

سفیر هراز: در دیگر ماه های سال استقبال چگونه است؟

با توجه به مشکلاتی که وجود دارد استقبال مردم خوب است. انتقال خون آمل سرآمد انتقال خون کشور است یعنی معیار اهداء خون را بر اساس جمعیت در نظر می گیرند شاید تهران بیشتر خون در روز دریافت کند اما این تعداد خون با توجه به جمعیت است. در صورتی که آمل طبق شاخص جمعیتی بالاترین میزان خون دهی را دارد.

ما علاوه بر تامین آمل شهرهای اطراف را نیز تامین می نماییم. زمانی که جراحان بیمارستان های مختلف در شهر های هم جوار خون احتیاج داشته باشند آمل این آمادگی را دارد که بتواند خون مورد نیاز را نماید. انتقال خون آمل از جمله شهرهایی است که در مواقع بحرانی قادر به تأمین خون می باشد به طور مثال در زلزله هایی که پیش آمده بود یا موارد مشابه دیگر، انتقال خون آمل از امادگی کامل برای تامین خون برخوردار بود. البته باید این را هم متذکر شوم که ما نسبت به این مسئله غره نیستیم چون با توجه به بیمارستان های بزرگ و نوع جراحی هایی که انجام می شود طبیعی است که خون بیشتری احتیاج دارند و ما موظف به تامین آن هستیم.


سفیر هراز: آیا برای طرح نذر خون اطلاع رسانی کافی انجام می شود؟

اطلاع رسانی در اندازه وسیع صورت نمیگیرد چون این مسئله باز به نبود پزشک مربوط می شود. بدون پزشک ما قادر به خون گرفتن نمی باشیم. به دلیل کمبود کادر متخصص و نبود پرسنل ما هم اطلاع رسانی محدود داریم تا بتوانیم پاسخگوی اهداکنندگان عزیز باشیم. زمانی ما تبلیغ می کنیم که توانش را داشته باشیم/ع
منبع : سفیرهراز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴