تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۵۷۷۲۴
مدیریت عادلانه در توزیع امکانات و اعتبارات برای توسعه این صنعت در همه مناطق ساحلی استان، مهم ترین راهکار برای استفاده بهینه از ظرفیت آبزی پروری مازندران است.
۰
plusresetminus
دغدغه بزرگ توسعه زیرساخت های شیلاتی و بهره مندی از طرح ها
به گزارش بلاغ، آب های داخلی به منظور توسعه فعالیت های آبزی پروری، رودخانه های مهم شیلاتی، چشمه ها، وجود مناطق کوهستانی و همچنین دمای مناسب در منطقه مرکزی، فعالیت های شیلاتی استان مازندران را در جایگاه ویژه و ممتازی در کشور قرار داده است.

مدیرکل شیلات مازندران می گوید: بیش از ۶ هزار نفر در استان به طور مستقیم در بخش های مختلف آبزی پروری مشغول فعالیت هستند و شیلات مازندران در چهار سال اخیر رتبه نخست آبزی پروری و مقام دوم در تولید ماهیان سردابی کشور را به خود اختصاص داد.

حسن حبیب نژاد با بیان اینکه مازندران سال گذشته با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد آبزی پروری در بخش های مختلف ماهیان گرمابی و سردآبی، زینتی و خاویاری به تولید آبزیان پرورشی و عرضه آن به بازار فعالیت داشت، می افزاید: در این مدت ۴۶ هزار تن ماهیان گرمابی، ۱۶ هزار تن ماهی سردآبی، ۱۲۷ تن ماهی خاویاری پرورشی و حدود ۲ و نیم میلیون قطعه ماهیان زینتی در استان تولید شد.

وی همچنین از تکثیر ۸۳ میلیون قطعه بچه ماهی پرورشی در استان خبر می دهد و اضافه می کند: گردش اقتصادی تولید آبزیان پرورشی در سال گذشته بیش از ۶ هزار میلیارد ریال بود.

هر چند کارشناسان صنایع شیلاتی، استفاده نکردن از فناوری های روز دنیا برای توسعه فعالیت های آبزی پروری و کمبود دستگاه های هواده در واحدهای آبزی پروری را از مشکلات بزرگ این صنعت می دانند و معتقدند استفاده از اکسیژن خالص می تواند عملکرد واحد سطح را از ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم به حدود ۹۰ کیلوگرم در هر متر مکعب آب برساند اما مسئولان از حمایت های جدی آبزی پروران در استان سخن می گویند.

«اکبرزاده» از کارشناسان صنایع شیلاتی می گوید: اکنون حدود ۲۵ درصد از شیوه های توسعه این صنعت در مازندران، با استفاده از امکانات و تجهیزات نوین است اما در گذشته از دریای خزر فقط در زمینه صید و صیادی استفاده می شد که امروز در بخش آبزی پروری نیز تعداد زیادی از سرمایه گذاران فعالیت دارند.

وی تعداد قفس های موجود در دریای خزر را برای اجرای طرح پرورش ماهی در دریا حدود ۱۰ عدد بیان و اضافه می کند: ظرفیت این طرح در استان تا ۵۰ قفس هم می رسد و اگر در هر مترمکعب به طور متوسط حدود ۲۰ کیلوگرم ماهی استحصال شود، می توان هر سال بیش از ۵۰ تن انواع ماهیان خاویاری، آزاد، کپور و قزل آلا را در هر یک از این قفس ها پرورش داد.

«بابائیان» کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی می گوید: مدیریت عادلانه در توزیع امکانات و اعتبارات برای توسعه این صنعت در همه مناطق ساحلی استان، مهم ترین راهکار برای استفاده بهینه از ظرفیت آبزی پروری مازندران است و بر اساس گزارش های رسمی، دریای خزر ظرفیت مناسبی برای فعالیت در زمینه آبزی پروری تا ۲۰۰ هزار تن دارد و توسعه این صنعت زمینه را برای اشتغال دست کم ۲۰ هزار نفر فراهم می کند.

استاندار مازندران نیز در پیگیری طرح های زیربنایی امور شیلاتی استان می گوید: امروز فعالیت در صنعت آبزی پروری و ایجاد سرمایه و کسب روزی حلال در این حرفه از شاخص ترین مشاغل به شمار می آید و تحقق این مهم از برنامه های محوری مسئولان استانی است.

ربیع فلاح، پدیده بیکاری را یکی از چالش ها و مشکلات اصلی این استان برمی شمرد و تاکید می کند: برای توسعه استان چاره ای جز استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی های منطقه نداریم که نمونه بارز آن استفاده از ظرفیت دریا در بخش تولید و پرورش آبزیان است.

وی تصریح می کند: در نامه ای به مسئولان شیلات، جهاد کشاورزی و برنامه ریزی استانداری بر ضرورت توجه بیشتر به توسعه زیرساخت های شیلاتی و بهره مندی مناسب تر از طرح های این بخش تاکید و زمینه حمایت جدی تر فعالان این عرصه فراهم شده است تا در این باره دغدغه ها به حداقل برسد.
منبع : واحد مرکزی خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴