تاریخ انتشارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۵۷۶۰۰
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که "تونی بلینکن" که از چهره‌ ‌های بانفوذ پشت‌پرده در مذاکرات هسته‌ای با ایران است را برای قائم‌مقامی وزارت خارجه معرفی می‌کند.
۰
plusresetminus
بلاغ- رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که "تونی بلینکن" که از چهره‌ ‌های بانفوذ پشت‌پرده در مذاکرات هسته‌ای با ایران است را برای قائم‌مقامی وزارت خارجه معرفی می‌کند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، "تونی بلینکن" در حال حاضر از مشاوران باراک اوباما در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی است.

مجلس سنای آمریکا باید به او رای دهد تا به قائم‌مقامی وزارت خارجه برسد و در آن صورت، این چهره نزدیک به اوباما، جایگزین "ویلیام برنز" می‌شود تا فرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا باشد.

آنتونی جی بلینکن، ۵۲ ساله، به عنوان یکی از طراحان راه‌برد باراک اوباما در قبال داعش شناخته می‌شود. بلینکن، دانش‌آموخته هاروارد، ابتدا در وزارت خارجه آمریکا مشغول‌به‌کار شد. چند سال بعد در کاخ سفید، در دایره مشاوران نزدیک بیل کلینتون در حوزه سیاست خارجی قرار گرفت و در جریان بحران کوزوو به عنوان یکی از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در حوزه اروپا فعال شد. بعد از آن به جو بایدن، معاون اول کنونی رئیس‌جمهوری پیوست که آن‌زمان در کمیسیون روابط خارجی سنا بود. از آن‌جا با بایدن ماند و یکی از مشاوران نزدیک او شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: بلینکن همچنین از چهره‌های بانفوذ پشت‌پرده در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است.

او قرار است جای ویلیام برنز را بگیرد که در دولت باراک اوباما، از اصلی‌ترین چهره‌های مذاکرات میان تهران و واشنگتن بوده است و دیدارهایی را هدایت کرد که پیش‌زمینه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی شد. برنز در جریان ادامه مذاکرات اخیر گروه ۱+۵ و ایران که به توافق موقت ژنو منجر شد نیز نقشی محوری داشت.

بیل برنز به درخواست باراک اوباما بازنشستگی‌اش را تا ماه گذشته میلادی عقب انداخت تا همچنان در جریان مذاکرات با ایران کمک کند. اکنون هم که او کنار رفته، همچنان قرار است به عنوان مشاور در این باره نقش داشته باشد.

"جیک سولیوان" نیز که از مشاوران کاخ سفید در حوزه امنیت ملی بود و در مذاکرات اولیه با ایران در کنار بیل برنز نقش مهمی داشت، از سمت خود کنار رفته است و اکنون به عنوان مشاور ارشد با دولت آمریکا کار می‌کند.

در هفته‌های اخیر گمان‌های جدی درباره احتمال نامزدی وندی شرمن برای قائم‌مقامی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده بود. او در حال حاضر معاون سیاسی وزیر خارجه است.

نیویورک‌تایمز و برخی رسانه‌های دیگر نوشته‌اند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ترجیح می‌داد وندی شرمن به این سمت برسد. چهار روز پیش وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که شرمن به طور موقت متصدی این سمت شده است.

تحلیلگران گفته‌اند این که باراک اوباما یکی از افراد خود را برای قائم‌مقامی وزارت خارجه نامزد کرده است، نشان از عزم او برای تاثیرگذاری مستقیم بیشتر بر سیاست خارجی آمریکا دارد./آ
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰