تاریخ انتشارجمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۵۷۴۷۴
۰
plusresetminus
جوسازی مافیایی برای وارد کردن پرتقال/مسئولان: نیازی به واردات نداریم
به گزارش بلاغ، با اینکه سرمای زمستان سال گذشته در شمال کشور باعث افت تولید پرتقال امسال شد، اما مسئولان و تولیدکنندگان می گویند افزایش تولید جنوب این کسری را جبران می کند؛ در عین حال عده‌ای با فضاسازی اصرار بر واردات این محصول دارند.
 
تولید پرتقال طی سال گذشته در کشور به اندازه‌ای زیاد بود که حجم بالایی از آن با قیمت‌های بسیار پایین عرضه و یا حتی دور ریخته شد.
 
با این وجود تلاش چندانی برای حمایت از کشاورزان صورت نگرفت، تولید این محصول در شمال کشور تحت تاثیر سرمای زمستان سال گذشته کاهش یافته اما مقامات وزارت کشاورزی و تولیدکنندگان اعتقاد دارند این مسئله نگران کننده‌‌ای نیست و تولید امسال پاسخگوی نیاز داخل است ولی عده‌ای همچنان اصرار بر واردات این محصول دارند.
 
در همین زمینه مجتبی شادلو «رئیس اتحادیه باغداران» با بیان اینکه کاهش تولید پرتقال طی سال جاری را منکر نیستیم، گفت: سال گذشته مقدار بسیار زیادی پرتقال مازاد بر مصرف داشتیم که حدود ۵۰ درصد آن ضایع و دور ریخته شد و آن زمان کسی به داد تولید نرسید و عموم باغداران زیان سنگین دیدند، ضمن اینکه اگر ما تولید امسال را منهای آن ضایعات کنیم، میزان باقیمانده پاسخگوی نیاز داخل خواهد بود.
 
وی فضاسازی و جوسازی‌های اخیر در زمینه کمبود پرتقال را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این فضاسازی به ضرر باغداران و مصرف کنندگان است، این همه هیاهو به راه افتاده که بستری برای واردات ایجاد شود و باز این واردات بی قید و بند و بدون نظارت بیماری‌هایی را به کشور بیاورد که ریشه تولید پرتقال ما را بخشکاند.
 
شادلو اضافه کرد: بر فرض که مردم مجبور شوند پرتقال را امسال کمی گران‌تر تهیه کنند، این امر سبب می‌شود مصرف کنندگان مقدار خریدشان را محدود کنند و در نتیجه آن، بازار خود به خود آرام می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، سایر مسئولان نیز اوضاع تولید را مطلوب توصیف کردند و اعتقاد دارند تولید پرتقال در جنوب کشور می‌تواند کمبود شمال را جبران کند و جای نگرانی وجود ندارد.
 
سیدحسین مهاجران نیز در این زمینه گفت: تولید این میوه در جنوب نسبت به سال قبل افزایش یافته و بخشی از کاهش تولید شمال را جبران می‌کند، ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی معتقد است تولید سال جاری به اندازه نیاز کشور خواهد بود. 
 
دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازنداران نیز با این گفته‌ها موافق است، حیدر پور در این رابطه گفت: شرایط تولید نگران کننده نیست، تولید پاسخگوی نیاز داخل است و هیچ نیازی به واردات نداریم.
 
وی با اشاره به تولید ۸۰۰ هزار تن پرتقال مازاد نیاز کشور طی سال گذشته افزود: استان مازندران امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پرتقال تولید می‌کند. علاوه بر این، تولید در استان‌های فارس، خوزستان، کرمان، جیرفت، گلستان و گیلان نیز انجام می‌شود.
 
این مسئله که تولید محصولی در یک سال به دلیل عوامل طبیعی یا هر عامل دیگری کاهش پیدا کند امری طبیعی است اما مشخص نیست چرا عده‌ای منتظر فرصتی هستند تا بر طبل واردات بکوبند؟ مشخص نیست چه میزان سود از واردات نصیب این سوداگران می‌شود که بدون توجه به شرایط تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سلامت تولید بر خواسته خود پافشاری می‌کنند و آینده تولید داخل را در معرض خطر قرار می‌دهند؟!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷