تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۵۷۳۵۸
طلا در بازار جهانی با ادامه فروش از سوی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا و صعود ارزش دلار که تقاضا برای این فلز ارزشمند را کاهش داد، به پایین‌ترین سطح در چهار سال گذشته سقوط کرد.
۰
plusresetminus
بلاغ-هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح پنج شنبه بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۱۳۹ دلار در هر اونس رسید. این فلز ارزشمند روز گذشته به ۱۱۳۷ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت از آوریل سال ۲۰۱۰ بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر، ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۱۳۸ دلار رسید.

در این بین شاخص دلار بلومبرگ به بالاترین سطح در پنج سال گذشته صعود کرد.

تحلیلگران فنی معتقدند با شکسته شدن مرز ۱۱۵۰ دلار که سطح پشتیبانی کلیدی بود، امکان رسیدن طلا به سطح هزار دلار وجود دارد بویژه که علاقه ای از سوی خریداران در چین مشاهده نمی‌شود. این کشور که بزرگ‌ترین مصرف کننده طلا در جهان است، معمولا زمانی که قیمت‌های این فلز دچار ریزش می‌شود، جواهرات، شمش و سکه زیادی خریداری می‌کند اما این بار چنین اتفاقی نیافتاده است.

در شرایطی که صعود بازارهای سهام تقاضا برای طلا به عنوان ذخیره دارایی را کاهش داده است، موجودی طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی کاهش یافت و به کمترین میزان از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید. روز گذشته تقریبا ۱.۹ میلیارد دلار از ارزش‌های صندوق‌های سرمایه گذاری طلا از بین رفت.

با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره، طلا برای نخستین بار از سال ۱۹۹۸ در حال حرکت به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی است. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲.۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا در فاصله دسامبر سال ۲۰۰۸ تا ژوئن سال ۲۰۱۱ با اجرای این برنامه و همچنین کاهش نرخ‌های بهره که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی صورت گرفت، ۷۰ درصد جهش یافت اما سال گذشته پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود برای آغاز تعدیل این تدابیر خبر داد، ۲۸ درصد سقوط کرد.

این فلز ارزشمند ۳.۳ درصد در اکتبر کاهش یافت که دومین کاهش ماهانه پیاپی در سال جاری میلادی بود.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۵.۲۹۹۵ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری از ۱۲۰۴ دلار در روز گذشته به ۱۲۰۵ دلار رسید و هر اونس پالادیم با ۰.۲ درصد کاهش، ۷۵۶ دلار معامله شد./ع
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما