۶.۱ میلیارد دلار از پول های نفتی ایران آزاد شد

بانک مرکزی: قسط چهارم دریافت شد/ خبری از قسط پنجم نیست

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۵۷۳۱۷
با احتساب دریافت ۴.۲ میلیارد دلار در توافق اول و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در توافق دوم باید اعلام کرد که تاکنون ۶.۱ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- تیم مذاکره کننده ایرانی در راستای مذاکرات با ۱+۵ طی ماه های گذشته با غرب به توافق رسید که در ابتدا ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های نفتی ایران که در کشورهای غربی در پی تحریم ها بلوکه شده بود در قالب چند قسط آزاد شود و در اختیار ایران قرار گیرد.

بعد از اتمام سررسید قسط های ۴.۲ میلیارد دلاری و ادامه مذاکرات ایران با ۱+۵ توافق دیگری انجام شد با این محور که ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود اما اینبار در قالب ۶ قسط.

برهمین اساس قرار بر این شد تا ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی کشور در شش قسط آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد. آنطور که در مذاکرات توافق شده بناست مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده در چهار قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختیار ایران قرار دهد.

آنطور که در زمان بندی توافق دوم ژنو قید شده ۲۶ شهریور ماه مصادف با ۱۷ سپتامبر موعد دریافت سومین قسط ۲.۸ میلیارد دلاری به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار بود که می بایست آزاد می شد و در اختیار ایران قرار می گرفت ولی با تاخیر چند هفته ای ایران دریافت این پول را تایید و اعلام کرد: بر اساس توافق ایران و‌ گروه ۱+۵ مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط سوم،از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور گردید.

بنابراین با احتساب واریز قسط سوم، مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار از کل مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده بود و دقایقی قبل بانک مرکزی از دریافت قسط چهارم به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد.

لازم به یادآوری است که ۱۸ مهرماه (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴) طبق زمان بندی توافق ژنو موعد دریافت قسط چهارم به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بود که سرنوشت پرداخت یا عدم پرداخت این قسط تا امروز مشخص نبود ولی طبق اعلام بانک مرکزی مبلغ ۵۰۰میلیون دلار آمریکا براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ بابت بدهی کشور هندوستان در قالب قسط چهارم از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد.

در زمان بندی توافق ژنو بناست دو قسط پایانی ۲.۸ میلیارد دلار به ترتیب با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار و ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴) و روز دوم آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴) سررسید شود.

برهمین اساس و طبق همین زمان بندی قسط پنجم نیز ۱۲ آبان ماه سررسید شده است ولی طبق روال واریز قسط های قبل باید منتظر ماند که بانک مرکزی طی هفته های آتی دریافت این قسط را تایید کند.
 با احتساب دریافت ۴.۲ میلیارد دلار در توافق اول و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در توافق دوم باید اعلام کرد که تاکنون ۶.۱ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است./آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴